Att själv grava lax
Jag äääälskar gravad lax och vill helst kunna äta det till jul. Har hört att man får äta det om man gjort det själv och den är nygravad. Hur gör man då?
Jag äääälskar gravad lax och vill helst kunna äta det till jul. Har hört att man får äta det om man gjort det själv och den är nygravad. Hur gör man då?
Finns en massa recept på webben, kika tex på arla.se, tasteline.com el ica.se.
Det handlar främst om att köpa purfärsk lax och frysa den ordentligt i minst tre dygn. Sedan tillsätter man kryddor efter önskemål och förvarar kallt i tre dygn till.
Har tyvärr inget recept nära till hands, men har lagat gravad lax själv till jul och det blir supergott! Vad som är viktigt är att ha laxen i frysen några dagar så eventuella bakterier dör. Jag brukar salta och krydda laxen och sen lägga den i en plastpåse i frysen, men man kan också ha den i frysen först och sen salta. FInns säkert massor med recept på nätet. Lycka till!
Ok, ska kolla runt lite. Men kan man inte köpa fryst lax från början då?
Njae, då vet du ju inte hur färsk den var vid tidpunkten för infrysningen. Dessutom har fryst fisk inte så JÄTTElång hållbarhet, och man vet ju inte hur pålitlig märkningen är, eller hur temperaturen varit i frysdisken heller. Färskt är bäst!
Mmm, ska också grava egen lax till jul! Längtar så efter att få äta det. :)
Kommer att köpa färsk lax, frysa den i minst 3 dygn å sedan grava den lagom till jul. :) Mmmmmm.....
guldplutt: Tack, då blir det färsk då!
du kan köpa fryst lax - den är i princip alltid färskare än den färska.... (om du inte köper direkt från båten)
lata kocken: Jaha, då gör jag det, det verkar lite smidigare.
När man gravar lax så tar man lika delar socker och salt, det beror ju lite på hur stor fisken är men ca en halv dl av varje, +en msk vitpeppar. Man kan mot slutet tillsätta dill (när den gravats i två dygn) Vänd på filén någon gång. Grava den i t.ex en plastpåse, men glöm inte att lägga plastpåsen i något för annars har du gravlaxsaft i hela kylen. Hoppas det smakar.
den frysta laxen fileas och fryses såfort den landas vid en fiskfabrik - sen går den på frysbil (i -18 till -25grader, varmare än -18 får det aldrig vara enligt reglerna)
välj fisk somligger långt ner i frysdisken - där är det kallast
den färska går via fiskfabriken och fileas sen får den åka långt i kyllastbil så den är minst någon dag när den kommer fram till butik
sen håller i princip alla kyldiskar i butik för hög värme - de får inte vara varmare än 2 grader och det är de ofta... (6-8grader är inget ovanligt)
ah jo en sak till
bakterier dör INTE i frysen som gäddan skrev
det är bara ev parasiter som tex binnekemask som dör...
och ta aldrig mindre socker och salt än det står i recepten - för då kan ev bakterier överleva....
(har förresten aldrig peppar i när jag gravar, däremot konjak )
Det var ngn som skrev att den ickefrysta är färskare eller attman vet ju ej hur färsk den frysta var vid frysningen.
Nu visade de sig ju ej stämma men hur vet du hur färsk den färska är då?
Tack allihopa för tipsen, här ska gravas till jul!
Jo, en sak till. När man har gravat sin lax, hur länge håller den sig?
Snova - det kan jag ju inte veta säkert. Böjer mig för lata kockens sakkunskap