Namngivningstips?
Vad gör man mer på en namngivning förutom att fika?
Jag är tom på ideér, det enda jag har fått gjort är inbjudningskort och beställt tårta.
Vad gör man mer på en namngivning förutom att fika?
Jag är tom på ideér, det enda jag har fått gjort är inbjudningskort och beställt tårta.
Beror på om du ska ha någon som pratar eller inte
Det vet jag inte riktigt än
Ok, Vi "ablitade" en person från humanisterna, hon skule ha 1200. Vi fick inte ens ett "bevis" på att stora tjejen hade haft namngivning. Vi fick en barnbok.
Så för lilla tjejen anordnade vi en fest här hemma, köpa smörgåstårta och fika och frade med lite små presenter eftersom vi gifte oss dagen innan.
vad är humanisterna för något? :)
Varken jag eller pappan är troende så kyrkligt att ju uteslutet men jag vill ändå att det ska vara något mer än att bara ta emot presenter och äta tårta.
Någon kan väl sjunga en sång eller två
humanisterna e just precis inte kyrkliga. det va just det ;)
tror det e humanisterna.se
kallas dop om det e med kyrkan och namngivningscermoni om det e utanför kyrkan
Dom har jag aldrig hört talas om innan.
Jaha det är så det är, vilken tur att jag har valt att kalla det för namngivningskalas då :)
hehe kan ju vara en fördel om man vet vad en namngivning är innan man berättar för folk att man ska ha en ;)
haha det är sant, jag får läsa på lite ;)
Vi hade namngivning för vår tjej förra helgen. Vi bjöd på smörgåstårta och cheesecake. Hade en talvla vi skrivit hennes namn på sen fick gästerna hjälpa till att måla tavlan. Vi hade även en minnesbok som alla gäster fick skriva en hälsning i. I denna kommer bilder från dagen sättas in bl.a. :) ungefär så gjorde vi :)
Min dotters kusin hade namngivning förra året. Vi blev bjudna på smörgåstårta och sedan fika, föräldrarna berättade lite om namnen de valt, vad de betydde och varför de valt just dem :)
Detta har vi haft på sönernas namnfester:
*Tipsrunda om barnet.
* En liten bok där alla fått skriva vad de tror barnet blir när det är vuxet.
* Liten cermoni där vi berättat vilka namn, vad de betyder och varför och läst ett "fadderbrev" högt från barnet till faddrarna.
* Fikat och sen bara umgåtts :o)
Tack för alla idéer :)
En bok där alla gäster får skriva vad de tror att barnet blir när det är stort lät väldigt kul, det tror jag är roligt att läsa sen när man blir äldre :)
Vi har haft namngivning för båda våra barn.
Båda gångerna hade vi en reprsentant från kommunen som pysslar med sånt, namngivninga roch borergliga vigslar osv. han/hon pratade en stund och sa lite fina saker. Vi hade lite vacker musik (både cd i stereo och live.), och vid ena ceremonin hade varje gäst fått ett litet ljus som sedan tändes ett efter ett och sen gick de fram en och en och satte ljuset i ett stort fat med sand och rosenblad i, där vi ritat ett hjärta med dotterns namn. oerhört vackert!
sonens ceremoni höll vi utomhus, och vi hade bett alla gäster skriva sitt namn i guld på varsin vit sten de fick när de kom, och sedan fick alla under ceremonin komma och lägga stenarna i samma stora fat som vi hade sand i när dottern namngavs. =)
givetvis lite gott att äta sen, smärgåstårta och tårta serverades. =)