• vildaungarnasmamma

Vilken ras är bäst för oss??

Vi har börjat fundera på en valp, men vi kan inte komma på eller ens enas om vilken ras vi vill ha.
    så vi vänder oss till er nu, kära familjeliv:are

Vi är en familj på 3 barn och 2 vuxna, vi har för tillfället 2 hundar (tikar) en australian cattledog och en samojed/gråhund, båda 9 år.
    Cattledogen är en omplacerings hund och samojedkorsningen har vi haft sedan hon var valp.
    (vi skall inte ha en valp nu, men då de flesta seriösa uppfödare har år på sin vänte lista kan det vara bra att börja fundera redan nu, för utan hund vill vi nog aldrig vara)

Iallafall...

Jag vill gärna kunna ställa ut och träna agility och lydnad och lite "sånt"
    Samt att vi alla vill ha en hund med lite vakt i sig,
    sen skall den helst inte vara särskilt skällig (förutom vid ev varnings skall och sånt)
    den skall heller inte vara allt för stor, då vi vill kunna ta den med överallt,
    samt att den skall helst vara ganska familjebunden,
    och den skall vara säker med barn, dvs rasen i sig bör vara en sådan som gillar barn...

(såklart hänger det mycket på individen som hund, men har man en ras med dessa egenskaper så bör ju chansen vara större att hitta rätt individ som passar för just oss)

Så, vad har ni för tips på vilken ras skulle passa, och varför?

Tack för hjälpen och tack på förhand!!

★Alfons 20/4-05 ★ Loke 11/12-07 ★ Bellatrix 26/10-09 ★
  • Svar på tråden Vilken ras är bäst för oss??
  • Lady without tattoo

Hur mycket tid har du?

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Lady without tattoo

Storpudel?

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • dezibel

Schnauzer eller dvärgschnauzer beroende på vilken storlek ni föredrar. Schnauzern kräver lite mer och dvärgen är duktig på att larma om man låter dom hålla på. Tåliga,friska hundar som inte kastar sig över alla men är sociala, är väldigt lojala och uppmärksamma på vad som händer. Funkar till nästan alla aktiviteter även om dom inte tillhör dom snabbaste raserna på plan.

• JabbaTheHut

En rottis kanske?
    Om du har tiden med att uppfostra och aktivera så tror jag att de är en helt underbar familjehund!

• skyrocket

Ser att ni redan blivit tipsade om schnauzer (har själv en mellan och rekomenderar verkligen rasen!) och pudel. Har ni funderat på de "klassiska" dvs golden, labb?

Här hemma bor en rottweiler modell liten som är precis som ni beskriver men kanske i största laget? Har iofs inte testat agility med honom mer än stockar och stenar i skogen.

Annars är ju volpino italiano urtrevliga men ganska små. De är tåliga och väldigt lättlärda men de jag träffat (känner en uppfödare) har varit lite åt det bjäbbigare hållet.

Ska klura vidare.
    Hör med skk annars?
    Lycka till!

• vildaungarnasmamma

Vi var inne på rottis en period, då det är min absoluta favorit ras, men då sambons far är livrädd för rottisar så faller de förmodligen bort...tråkigt men men...
    Golden och labbe var vi inne på en tag med men de är ganska stora...och då vi gärna vill ha med hunden överallt + våra 3 barn så kan den inte vara hur stor som helst... Vi har visserligen en Kia carnival 7 sitsig, men man vill ju Lixom ha plats med vagn osv...

Schnauzern verkade ju bra... Skall kolla lite på det....

Vad har ni själva för hundar? Och vad använder ni dem till? Och hur tänkte ni när ni köpte eran ras?

• FridaGBG

Jag har en Borderterrier och hon uppfyller alla de kraven som du ställt upp, möjligtvis att hon inte vaktar. Men det är väl mycket en träning sak också?

• skyrocket

Ts, ni låter vettiga så oavsett vilken ras ni väljer blir det nog bra. :)

Vi valde rottweiler som en kompromiss. Sambon ville ha dobbermann och jag ville ha en siberian husky. Eftersom en vännina har en urtrevlig rottishane som snart skulle paras med en bekants tik kom vi överens om att träffa hanen och tiken ett par gånger, bestämde oss snart för en valp från dem. Var med valparna från dag ett i princip och ångrar inte vårt val. Håller på att utbilda mig till hundinstruktör och han är helt perfekt att träna med. :)

Kort sagt, ville ha en stor hund med mycket motor och lojalitet som skulle vara lättlärd men gärna med en del eget tänk, inte för stor för att kunna träna agility ibland.
    Fick en väldigt liten kille (endast 35kg, bröderna ligger på ca 45) som älskar alla och är förvånansvärt lugn men väldigt smart, sammarbetsvillig, lättlärd och social. Dock med extremt känslig mage.

Så kan det gå ;) men jag är väldigt nöjd med min hund och om alla rottisar vore som honom skulle mer eller mindre alla kunna ha rottweiler. Haha.

Kanske ska tillägga att det funnits flertalet rottweilers i släkten och familjen tidigare samt en hel del andra raser, bla bullmastiff och jack russel terrier. Så det kändes ändå som ett naturligt val.

Vad långt detta vart men det är ju så kul att prata om sitt rottegull ;)

Vad är ni ffa intresserade av för raser i dagsläget?

Svar på tråden Vilken ras är bäst för oss??