• vildaungarnasmamma

Vilken ras är bäst för oss??

Vi har börjat fundera på en valp, men vi kan inte komma på eller ens enas om vilken ras vi vill ha.
    så vi vänder oss till er nu, kära familjeliv:are

Vi är en familj på 3 barn och 2 vuxna, vi har för tillfället 2 hundar (tikar) en australian cattledog och en samojed/gråhund, båda 9 år.
    Cattledogen är en omplacerings hund och samojedkorsningen har vi haft sedan hon var valp.
    (vi skall inte ha en valp nu, men då de flesta seriösa uppfödare har år på sin vänte lista kan det vara bra att börja fundera redan nu, för utan hund vill vi nog aldrig vara)

Iallafall...

Jag vill gärna kunna ställa ut och träna agility och lydnad och lite "sånt"
    Samt att vi alla vill ha en hund med lite vakt i sig,
    sen skall den helst inte vara särskilt skällig (förutom vid ev varnings skall och sånt)
    den skall heller inte vara allt för stor, då vi vill kunna ta den med överallt,
    samt att den skall helst vara ganska familjebunden,
    och den skall vara säker med barn, dvs rasen i sig bör vara en sådan som gillar barn...

(såklart hänger det mycket på individen som hund, men har man en ras med dessa egenskaper så bör ju chansen vara större att hitta rätt individ som passar för just oss)

Så, vad har ni för tips på vilken ras skulle passa, och varför?

Tack för hjälpen och tack på förhand!!

★Alfons 20/4-05 ★ Loke 11/12-07 ★ Bellatrix 26/10-09 ★
  • Svar på tråden Vilken ras är bäst för oss??
  • vildaungarnasmamma

Det är där vi är oense... Jag vill ha en liten rottis och sambon kan tänka sig en cattledog igen.
    Men då det blir mest jag som står för aktiverandet, utställningar, träning osv. Så åker cattledogen bort... De är super trevliga hundar men jag vill inte ha en med vall i sig igen...

Och det är där vi står och trampar...
    Så vi ville ha lite think-outside-the-box tips...

• tibbeklanen

Hej!

Du har inte skrivit om du vill ha lång eller kort päls.

Mitt tips blir i allafall en Tibetansk terrier. Lagom storlek på hund. Passar till de mästa. Utställning, agility, spår, sök, lydnad eller som en ren sällskaps hund. Både vall och vakt hund. Visst det är lång päls. Men har man inte tänkt att ställa ut så är det bara att klippa. Rasen fäller ej.
    Tibetansk terrier tillhör inte terrier gruppen. Men det är en smart hund.

Jag har två tibbar. Finns bilder på dom inne i mitt album.

Lycka till med val av ras.

(Undrar du något så fråga bara)

• vildaungarnasmamma

Enja busen:
    Tibbarna är ju supersöta, men orkar de verkligen tex agility och sånt?
    Ursäkta fördomarna, men jag har ingen erfarenhet av just tibetansk spaniel...
    Vi har haft en cavalier, men då hon vart äldre när hon kom till oss, så gjorde vi inte så mycket med henne,annat än till sällskap.

Jag vill gärna ställa ut med.
    Funkar det med pälsen om man ställer ut och kör agility?!

• vaim

Dalmatiner. Underbara hundar. Aktiva som kan ställas ut, dra, tävla mm. Mm.

• luckyd

Kan bara tipsa om en Dogo Canario! Vi hade en hane som var heeelt underbar!! Tyvär blev han sjuk och han finns inte hos oss längre..

Var dock noga med uppfödare, ja det gäller ju alla raser!

• Lady without tattoo
    vildaungarnasmamma skrev 2011-04-03 19:55:12 följande:
    Vi var inne på rottis en period, då det är min absoluta favorit ras, men då sambons far är livrädd för rottisar så faller de förmodligen bort...tråkigt men men...
    Golden och labbe var vi inne på en tag med men de är ganska stora...och då vi gärna vill ha med hunden överallt + våra 3 barn så kan den inte vara hur stor som helst... Vi har visserligen en Kia carnival 7 sitsig, men man vill ju Lixom ha plats med vagn osv...

Schnauzern verkade ju bra... Skall kolla lite på det....

Vad har ni själva för hundar? Och vad använder ni dem till? Och hur tänkte ni när ni köpte eran ras?
    Pudel som sällskapshund för attd en inte fäller päls
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • tokigmamma

Australian shepherd, perfekt familjehund som hänger med på allt! Men jag är ju partisk eftersom jag har världens trevligaste, barnkäraste och socialaste byracka av rasen. Hon gruffar om det kommer nån och skäller bara ibland när hon leker. Ska man ha en rolig familjehund som kan hänga med på det mesta kanske man ska undvika de mest vallande linjerna dock.

• Äggfis
    vildaungarnasmamma skrev 2011-04-04 00:24:37 följande:
    Enja busen:
    Tibbarna är ju supersöta, men orkar de verkligen tex agility och sånt?
    Ursäkta fördomarna, men jag har ingen erfarenhet av just tibetansk spaniel...
    Vi har haft en cavalier, men då hon vart äldre när hon kom till oss, så gjorde vi inte så mycket med henne,annat än till sällskap.

Jag vill gärna ställa ut med.
    Funkar det med pälsen om man ställer ut och kör agility?!
    Det är skillnad på tibetansk spaniel och tibetansk terrier. Spanieln är den ultimata utmaningen om man vill arbeta med sin hund inom olika sporter, terriern är good to go i det mesta - om man är beredd på att de kan vara rätt envisa de också. Det gäller att hitta de rätta knapparna. Dessvärre kallas bägge raserna "tibbe" så det är lätt att blanda ihop dem.
  • mlinz

Korthårig collie. Liten och smidig (ser mycket mindre ut än långhåriga) mina tjej väger 20 kg. Funkar bra i agility, lättkörd och lyssnar bra. Har vaktat barn som jag suttit barnvakt åt mot förbipasserande, vaktar även när det kommer in folk genom dörrn. Ja, jag säger väl som alla hundägare, min hund är perfekt :p

Hon funkar dessutom bra med andra hundar och djur, superbra med barn. Jag är kaninuppfödare och hon bryr sig inte alls om kaninerna, utan att jag har tränar henne, trots att de springer runt fötterna på henne

• tessum
    tokigmamma skrev 2011-04-04 07:30:23 följande:
    Australian shepherd, perfekt familjehund som hänger med på allt! Men jag är ju partisk eftersom jag har världens trevligaste, barnkäraste och socialaste byracka av rasen. Hon gruffar om det kommer nån och skäller bara ibland när hon leker. Ska man ha en rolig familjehund som kan hänga med på det mesta kanske man ska undvika de mest vallande linjerna dock.
    Hade också tänkt tipsa om Aussie!

australianshepherdklubben.nu/

En sådan ska vi ha när barnen blivit lite större.

Svar på tråden Vilken ras är bäst för oss??