• avilo

Är pasta bra mat för små barn eller väljer ni hellre potatis och grönsaken?

Ur näringssynpunkt räknat då?

• Svar på tråden Är pasta bra mat för små barn eller väljer ni hellre potatis och grönsaken?
  • Villimey

Pasta och potatis innehåller ju mer kolhydrater än grönsaker så det är inte riktigt samma sak. Här hemma serverar vi ris, pasta, potatis, cous-cous tilsammans med passande grönsaker under veckan för att få variation.

• lövet2

Inget är ju som potatis, så jag serverar det mycket oftare än pasta. Pasta blir det bara någon gång i veckan.

• Lumo

Quinoa kan jag tipsa om. Mycket nyttigt o gott. Blanda med en klick smör eller lite sås om det känns för torrt, liksom med coscos/bulgur.

• avilo
    Gwempa skrev 2011-04-03 21:10:10 följande:
    Quinoa kan jag tipsa om. Mycket nyttigt o gott. Blanda med en klick smör eller lite sås om det känns för torrt, liksom med coscos/bulgur.
    Quinoa, är smaken liknande som coscos/bulgur?
  • k girl

Vi äter varierat. Oftast potatis eller ris, pasta någon gång i veckan och helst med någon grönsak till även om det inte alltid blir så.

• Mary Jo

Vi blandar och äter varierat.

Fullkornspasta äter vi kanske 2-3 ggr i veckan,nån gång potatis..
    Min tjej ääääääääälskar även matvete så det är ett tips. Och alltid grönsaker till. :)

• morochmer
    avilo skrev 2011-04-04 10:10:03 följande:
    Quinoa, är smaken liknande som coscos/bulgur?
    Nej, det skulle jag inte påstå. Men det är gottGlad
  • morochmer

Att tala om pasta är som att tala om frukostflingor. Det finns bra och det finns dåliga varianter.
    Vi äter rotgrönsaker, potatis, ris,pasta, qinoa eller bara ovanjordgrönsaker.

• Hjärterdaam

Vi äter oftast potatis/ugnstekta rotsaker eller ris. Men självklart också pasta. Jag tror på varierad kost och alltid nån form av grönsak till maten, men det är klart att det blir makaroner och korv till lunch ibland. Det går ju snabbt liksom. Broccolibuketter som kokas fem minuter är bra att ha till om man vill stilla sitt dåliga samvete och snygga till maträtten lite ;)

• bsajanne

Blandad kost är bäst. Man kan alltid undvika snabbmakaroner... Det finns alltid bra och mindre bra alternativ till pasta, ris, potatis m.m. Med små barn så kan stort intag av fibrer göra dem skumma i magen. Det får men pejla av efter-åt

Svar på tråden Är pasta bra mat för små barn eller väljer ni hellre potatis och grönsaken?