Hur ska jag ändra min 2 månaders sons matvanor?
Hejsan!
Jag har läst och frågat mammor om hur mycket deras 2 månaders äter och hur ofta. De flesta i genomsnitt säger att de äter ca 150ml var, tredje - fjärde timma. Min son äter mellan 80ml - 100ml en gång i timman!
Han sover mellan 30minuter - 2 timmar, per gång och är vaken max 2 timmar i sträck, för att sedan sova igen. På kvällarna kan han dock vara vaken längre stunder, ibland fem timmar i sträck, då han även sover bättre på natten.
Nätterna ser ut foljande; på vardagarna går vi till sängs mellan 19 - 20. Då sover han fram till 22 - 23, för att sedan sova till 01.30 - 02. Sedan vaknar han igen klockan 04, sedan 05.30 och så går vi upp vid sju eftersom dottern går på dagis.
På helgerna går vi till sängs mellan 21 - 22, då vaknar han mellan 01 - 02, sedan vid 04, sen vid 06.30 och vid 08.30, då vi går upp.
Diskuterade detta med bvc här och hon sa att han troligtvis inte blir mätt att det är därför han äter så ofta, vi skulle testa babysemp 2 istället och han äter samma mängd men klarar sig längre på den. Vi har bara bytt ut 1 mål, började i torsdags att ge 2.an med tanke på hans mage.
Jag själv tycker att han äter för ofta och skulle vilja att han åt med 3 - 4 timmars mellan rum och att han äter lite mer åt gången då. Men hur ska jag kunna ändra på det?
Skulle han få i sig mer mat vid bättre tider tror jag också att han skulle sova bättre om nätterna.
Jag har även funderat på om det kan va att han sover i samma rum som oss, som han kanske blir störd om nätterna att det är därför han vaknar? För det är inte alltid han vaknar och vill ha mat, ibland vill han bara gå upp och gå eller få sig ett blöjbyte för att sedan somna om igen. Dessutom brukar han alltid spy om nätterna när han ätit.
Jag känner mig lite förvirrad, för alla vänner jag känner som har barn i samma ålder, så äter deras mellan 140 - 160ml, var tredje - fjärde timma!
Det blir tröttsamt i längden att gå upp flera gånger/natt och sedan knappt hinna göra något om dagarna med tanke på hans mat och sovvanor då. :(