• Sigrid

4 månader - vad kan era barn?

Blev inspirerad av en annan tråd som gällde femmånaders bebisar.
    Men vad kan era 4-månaders?

Min son kan sitta med stöd och vill gärna stå i knät eller på golvet när man håller honom. Han vänder sig lätt från rygg till mage. Från mage till rygg har han lyckats med några gånger, men jag tror inte att han fattat hur man gör, de gånger han lyckats verkar vara en slump. Han tycker inte om att ligga på mage (antagligen eftersom han inte kommer därifrån). Han jollrar och ler så fort man tittar på honom. Han börjar bli duktig på att greppa saker.

• Svar på tråden 4 månader - vad kan era barn?
  • mamsingenX4

Linus (4 månader och 1 vecka) greppar saker och byter också hand. Han jollrar jättemycket och skrattar högt. Han sitter stadigt med stöd och har just börjat med lära-gå-stolen, som han älskar! Han äter både gröt och puréer. Tycker han är jätteduktig då han ju är 5 månader för tidigt född!

• mamsingenX4

Glömde nämna att han vänder från mage till rygg men ej ännu tvärtom. Han gillar att ligga på mage!

• Peda

Sigrid : jo..lite dregglar våran son efterson man suger på underläppen. Men inte så det droppar..

• Peda

mamsingenX4 : 5 månader för tidigt född?? Antar att du menar 5 veckor för tidigt??

• bustjejen

Agnes dregglar en del. Hennes händer är ständigt dreggliga och blöta eftersom hon försöker stoppa in hela näven i munnen hela tiden
    Tänkte höra med er andra - hur är era när de äter? Då menar jag när de ammas eller tar flaskan. Agnes flaskmatas, men det är ett ständigt fäktande med händerna, så hon puttar ofta bort flaskan, fastän hon vill ha den! Man får nästan hålla i händerna på henne för att hon ska kunna äta i godan ro. Är det likadant för er andra?

• mamsingenX4

ojdå!!! Menar 5 veckor för tidigt!!!

• mamsingenX4

Jo... Linus liksom boxas med flaskan, så jag ger han ett av mina finger istället som han får krama om istället...! Det funkar bra... Dessutom så fläktar han mycket med händerna när jag ska mata han med sked och så blir det väldigt kladdigt! Mat överallt... Han ska liksom ha fingrarna samtidigt in i mun som maten... och så vill han så gärna ha skeden!

• Sigrid

bustjejen:
    Min son ligger och gnider sina händer mot varandra medans han äter. Han har fått flaskan några kvällar och den åker alltid ur munnen för han vill hela tiden känna på den och då drar han den ur munnen fast han egentligen vill ha den kvar.

• mamsingenX4

Linus dreglar också jätte mycket och så har han lärt sig att spotta och blåsa sopbubblor... Han stoppar också allt i munnen, allt som han bara får tag i...

• Peda

bustjejen : jupp..det är en hysteriskt fläktande och rivande.. *suck* blir alldelens riven när jag ska amma sonen..

• berniie

Hugo blev fyra månader i söndags.
    Han rulla obehindrat från mage till rygg till mage till rygg osv. Något han tycker är väldigt kul. Han sitter stadigt med stöd. Igår satt han 5 sek utan stöd innan han sakta tippade. Står gärna upp i knät på en. Hoppar. (ja man får ju hålla lite)
    Hugo älskar alla former av skallror, byter mellan händerna. Allt ska bitar o sugas på. Han dreglar jätte mkt. Godast är endå att bita i händerna eller nån annans fingrar. Fötterna är väldigt roliga att leka med.
    Han pratar högt och mkt. Olika ljud går i perioder, nu är de mkt gurgel-ljud. Skrattar högt, ibland så han nästan kiknar. Lillen skulle väldigt gärna vilja krypa och blir väldigt arg när han inte kan.
    Just de! Han håller på att få en tand. Tror vi och BVC sköterskan. Något som väldigt gärna kunde vänta. Lillen har även börjat med smakisar. De går ok. Mkt kladd.

Svar på tråden 4 månader - vad kan era barn?