• Dreams Never Ends

    Vad är felet med att vara moralisk?

    Vad är felet med att vara moralsik? Det är ett j*vla moralsnack hit och dit!

    Men vad är dåligt med moral egentligen? Varför ska ALLT vara accepterat trots att det är fel? Jag anser att lagom moral är bäst och inom rätt saker. Inte för mycket och inte för lite.

    Tycker du att moral är bra?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är felet med att vara moralisk?
  • mumama

    inget fel på att vara moralisk, men det är ju en väldigt subjetiv sak att vara så jag förstår att det ibland kan kännas som om någon prackar på dig något du inte vill ha.


    Moralen är ju en del av din personlighet, inte av din grannes.

  • Sorbus

    Moral är en sak, moraliserande en helt annan. Moral är bra, moraliserande är det inte. Och många som anser sig ha moral ägnar sig mestadels åt moraliserande, därav konflikterna.

  • Millicent
    Sorbus skrev 2011-04-03 19:38:53 följande:
    Moral är en sak, moraliserande en helt annan. Moral är bra, moraliserande är det inte. Och många som anser sig ha moral ägnar sig mestadels åt moraliserande, därav konflikterna.
  • Flygfotogen
    Sorbus skrev 2011-04-03 19:38:53 följande:
    Moral är en sak, moraliserande en helt annan. Moral är bra, moraliserande är det inte. Och många som anser sig ha moral ägnar sig mestadels åt moraliserande, därav konflikterna.
    Och många fattar inte skillnaden och känner sig kränkta och påhoppade per automatik.
  • Fru U
    Sorbus skrev 2011-04-03 19:38:53 följande:
    Moral är en sak, moraliserande en helt annan. Moral är bra, moraliserande är det inte. Och många som anser sig ha moral ägnar sig mestadels åt moraliserande, därav konflikterna.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Dreams Never Ends
    Marsch skrev 2011-04-04 16:12:41 följande:
    Och många fattar inte skillnaden och känner sig kränkta och påhoppade per automatik.
    Vad är skillnaden egentligen? *skäms för att fråga*
  • Fru U
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-04 16:14:06 följande:
    Vad är skillnaden egentligen? *skäms för att fråga*

    Din moral är inte min moral. Det du tycker är avskyvärt kanske är något jag älskar och vice verse. Att tycka det och att säga det är två vitt skilda saker. Att tycka det och att försöka ändra andra till att leva enligt ens egen moral är att moralisera


    Anser jag


    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Dreams Never Ends
    Fru U skrev 2011-04-04 16:15:48 följande:

    Din moral är inte min moral. Det du tycker är avskyvärt kanske är något jag älskar och vice verse. Att tycka det och att säga det är två vitt skilda saker. Att tycka det och att försöka ändra andra till att leva enligt ens egen moral är att moralisera


    Anser jag


    Okej, förstår! Jo alla har ju givetvis olika moral och dom med hårdare moral kanske trycker ner dom med lägre moral.

    Känner själv igen det.
  • Fru U
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-04 16:21:55 följande:
    Okej, förstår! Jo alla har ju givetvis olika moral och dom med hårdare moral kanske trycker ner dom med lägre moral.

    Känner själv igen det.
    Moral är flytande och förändras med samhället och utvecklingen.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • NinnaW

    Moral är våra faktiska handlingar som avspeglar våra värderingar.
    Etik är våra reflektioner av som är gott/ont och rätt/fel.

  • trettioplus

    Det är skillnad på att ha moral och att vara moralist.
    Jag är väldigt moralisk, men har inte nödvändigtvis samma moral som andra för det (jämf. 'moraltestet' i p3).
    Moralist anser jag att man är när man sätter sig till doms över leverne som egentligen inte skadar någon annan.


    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Boothwalker

    Moral är bra så länge man inte försöker stoppa den i halsen på andra =)


    ♪♫♪ Uuu, aj vish aj vöss ö pönkråcker vitt flavers in maj här ♪♫♪
  • Rikard

    Det är väl inget fel med moral.
    Det kluriga är att komma överens om vad som är moral.
    Förr var sex före äktenskapet omoraliskt, idag är det inte många som tycker så.
    Förr var det ok och lagligt att slå både anställda och sina barn, idag anses det vara fel.
    Bara för att ta ett par exempel på hur värderingar förändras över tiden.

  • LinaMarieee

    Att ha moral är jättebra. Att döma och fördöma andra, inte alls bra.
    Alla har vi våra inre föreställningar om vad som är rätt och fel, men det är viktigt att inse att inte alla tycker och tänker likadant. Och så länge det inte skadar någon så är det väl inte fel?


    Det gäller bara att respektera varandra och andras annolrunda åsikter, acceptera att alla är olika.


    Och även inse att inte alla har moral i kroppen...!


    Var det något speciellt TS tänkte på?

Svar på tråden Vad är felet med att vara moralisk?