• Nikkili

Köpa en njure

Vad tycker ni om att folk som hållerb på att dö och inte kan vänta,åker och köper sig ett organ i ett land ....är det alltid fel,det finns ju folk som vill sälja en njure och den sjuke kan inte vänta!

Vill bara ha en åsikt efter att jag fått reda på att en som jag känner till tänker på att göra så!

Han har tre små barn och fru,han är 34 år ung!

• Svar på tråden Köpa en njure
  • Dalton

Min empati ger full förståelse för den unge mannen.

Dock är den organhandel jag känner till så oetisk att det är fel rätt av. Jag tror inte att det finns någon "etisk" organhandel, för då tror jag det funnits länder där man kunde köpa organ på ett schysst sätt. Även om det inte varit tillåtet i Sverige borde det finnas andra I-länder där detta var godkänt men gör det det?

• Anonym

När det gäller njurar så kan jag inte förstå att det ska vara så svårt att få tag på en frivillig donator. Vi har 2 njurar men klarar oss bra med en... Varför skulle man inte ge bort en njure? Själv har jag bara en så jag kan tyvärr inte ge bort den..

• GrodanHopp

Fel fel fel!!! Jätte tragiskt att folk dör pga organbrist.
    Men problemet är att i de länder man kan köpa ett organ så säljs de inte pga väl vilja, som tex att vi i Sverige lämnar blod. De säljs för att personen i fråga övht ska kunna få mat!! Att leva med tex en njure eller en halv lever är inte helt riskfritt. Komplikationer är vanliga och lika så livslång medicinering. Detta har dessa personer inte råd med!

Lösningen är att endast de som är med i donations registret får ta emot organ.

• Eisa

Folk som "vill" sälja en njure vill nog inte det egentligen. Det är inte direkt som att sälja en gammal bil.

• Anonym
    GrodanHopp skrev 2011-04-03 22:50:09 följande:
    Fel fel fel!!! Jätte tragiskt att folk dör pga organbrist.
    Men problemet är att i de länder man kan köpa ett organ så säljs de inte pga väl vilja, som tex att vi i Sverige lämnar blod. De säljs för att personen i fråga övht ska kunna få mat!! Att leva med tex en njure eller en halv lever är inte helt riskfritt. Komplikationer är vanliga och lika så livslång medicinering. Detta har dessa personer inte råd med!

Lösningen är att endast de som är med i donations registret får ta emot organ.
    Bs, att leva med en njure kräver varken medicinering eller komplikationer för donatorn! Just vid operationen är komplikationer relativt vanliga, som vid alla ingrepp men sen kan man leva som vanligt!
  • vi och pyret

Det är totalt förkastligt!!!!!! Aldrig någonsin ok att göra det.

De som säljer sina organ gör det sällan frivilligt, och vården de får är ofta undermålig (av det jag sett i repotage).

• Anonym

Jag hade nog helle dött (eller levt med hoppet att få en njure på rätt sätt) än levt med samvetet att ha utnyttjat en fattig människa på det viset.

• GrodanHopp

"- Det beror naturligtvis på att det bara är friska personer utan riskfaktorer för olika sjukdomar som får donera organ, säger Annika Tibell.
    Den organhandel som bedrivs i fattiga länder är en helt annan sak.
    - Där undersöks inte donatorn och transplantationen går inte lika säkert till. I till exempel Moldavien har det blivit ett stigma att sälja sina organ och det är vanligt med depression bland dem som sålt en njure."

Anonym: du måste ju inse skillnaden mellan Sverige och de länder där man säljer organ!!

TS: Vf kan inte en anhörig donera?

• Anonym (onelifemakestwo)

Jag kan tycka att det inte är helt fel faktiskt.. personen som säljer sin njure får antagligen en stor summa för detta, en summa som den personen verkligen behöver antagligen. Och självklart vill väl inte personen egentligen sälja sin njure, men han har gjort valet själv, och han får sin summa som han antagligen är i nöd för.
    Han/hon som är i nöd till en ny njure kanske inte heller vill köpa en njure sådär egentligen, men han har också själv gjort det valet för att han verkligen behöver den.

Så det är lite win win på det.  Båda får nånting som gör att deras liv kan fortsätta.

Hade det varit jag så hade jag sett det som min sista utväg och gjort det. 

Svar på tråden Köpa en njure