Anonym (onelifemakestwo) skrev 2011-09-13 19:45:31 följande:
Jag kan tycka att det inte är helt fel faktiskt.. personen som säljer sin njure får antagligen en stor summa för detta, en summa som den personen verkligen behöver antagligen. Och självklart vill väl inte personen egentligen sälja sin njure, men han har gjort valet själv, och han får sin summa som han antagligen är i nöd för.
Han/hon som är i nöd till en ny njure kanske inte heller vill köpa en njure sådär egentligen, men han har också själv gjort det valet för att han verkligen behöver den.
Så det är lite win win på det. Båda får nånting som gör att deras liv kan fortsätta.
Hade det varit jag så hade jag sett det som min sista utväg och gjort det.
Det där är självbedrägeri på hög nivå. Jag förstår att du vill tänka så men verkligheten ser inte ut så.
De får inte en stor summa. De som tjänar de stora beloppen är "grossisterna" sas, de som fixar läkarkontakter osv. Det enda som räknas är dollars sen om det handlar om människoliv eller narkotika är inte så noga.
De har verkligen inget val. Om du skulle veta att dina barn kommer att svälta ihjäl så har du samma "val". Och summan han får räcker för någon månad eller kanske två, mer är det inte. Win-win handlar det inte om för donatorn bara att hålla döden stången en liten, liten stund. En människa överlever i bästa fall, den andra dör ändå och den tredje tjänar en jävla massa pengar på det. Knappast det som kallas win-win.
Jag förstår att man köper sej ett organ, inte tu tal om det. Jag förstår att man som närstående försöker försköna det på det sättet du gör. Men ändå så anser jag att det här är det mest ultimata sättet vi rika västerlänningar kan utnyttja ut den fattiga befolkningen i andra delar av världen - vi köper bokstavligen deras liv och gör vad vi vill med det.
För att se rent krasst på det är det inte att köpa en njure han
behöver utan att acceptera att hans liv är ändligt och det slutar tidigare än många andras.