Inlägg från: samban |Visa alla inlägg
  • samban

Smärta

Jag har lite samma som du beskriver i dina fötter. Det har jag haft sedan jag var fem sex år gammal. Har alltid haft problem med onda knän, stela ben och ont i fötterna i princip. För drygt ett år sedan fick jag jätteont i ryggen. Sjukgymnasten pratade om överrörligt bäcken, svag rygg osv. Fick övningar, men det var så smärtsamt att göra dem att jag inte klarade av det. Övningarna skulle jag göra på golvet hemma.
    Jag vet inte om alla känner som jag, men att stå på knä på ett golv är tortyr för mig, känns som om knäna ska krossas. Att sitta i skräddarställning gör otroligt ont i fotknölarna.
    En annan sjukgymnast menade att jag skulle jobba med att hitta magstödet (för att få bort ryggsmärtan). Fick övningar som inte funkade något vidare.
    Sista gången jag var hos läkaren menade han att jag har fibromyalgi. Äter medicin mot det nu. Ryggen är bättre, men fortfarande kan jag inte sitta längre stunder och har ont i princip dygnet runt.

Jag vet själv inte riktigt vad jag ska tro om min diagnos. När jag läser på olika forum om fobromyalgi låter det ju som att jag är väldigt lindrigt drabbad. Många beskriver ju att de inte kan arbeta, att de är konstant trötta, inte kan motionera och inte laga mat. Jag brukar få ont i händerna av att tex skala potatis och när jag äter vill jag hellre ha bestick med tjocka plasthandtag än tunna i metall.

Ja, detta hjälper väl inte dig kanske. Men du kan ju googla runt lite på fibromyalgi och se om det är något som passar in på dig.

• samban

Håller tummarna för att det inte är FM. Jäkligt knepig sjukdom att hantera. Jag funkar tex inte på smärtstillande, utan får äta tryptizol istället. Biverkningar är svettningar, muntorrhet och viktuppgång. Jag har styrketränat i många år, men nu klarar jag knappt av det längre. Två dagar efter träningen har jag svårt att gå upprätt.
    Samtidigt förstår jag att du längtar efter en diagnos så du kan börja arbeta utifrån den.

• samban

Eftersom FM är en neurologisk sjukdom biter ofta inte smärtstillande. Jag har fått diklofenak utskrivet men det hjälpte inte ett dugg, inte ens om jag kombinerade med alvedon. Fick sedan Tiparol men det mådde jag så jäkla dåligt av att det bara inte gick. Blev illamående, svettig, bäng och darrig av det.
    Du får berätta sen vad proverna visade.

• samban

Jag har inte problem med huvudvärk. Kan få små migränattacker ibland, typ varannan månad. Då blir jag ljus- och ljudkänslig och har svårt att koncentrera mig. Men jag är inte så att jag kräks eller svimmar eller så.

Ont i halsen kan ju vara ett symptom på fibromyalgi, men det kan lika gärna vara en vanlig vårförkylning.

• samban

Lade du fram din teori om FM då? Det syns ju inte på prover.

Finns olika reumatiska sjukdomar som inte heller syns på prover. 

Svar på tråden Smärta