• Tazzme

Ögoninflammation och linser. Någon optiker på plats?

Jag fick ögoninflammation i torsdags, åkte till hälsovården på fredag och fick ögondroppar utskrivet.
    Jag använder kontaktlinser 95% av tiden och tycker ju förstås att det är besvärligt i samband med ögoninflammationen. Fick rådet av hälsovårdaren att inte använda linserna nu, utan bara använda glasögon.

Nå, hursomhelst så börjar ögoninfl. ha gett med sig, men jag ska fortsätta med ögondropparna i ett par dagar till enligt rekommendationerna. Men! Hur gör jag när jag vill börja använda linserna igen?
    Jag har månadslinser, så de linser jag hade på mig då jag blev sjuk är ju samma linser jag vill sätta på efter medicineringen.
    Blir linserna desinficerade av vanlig linstvättvätska? Borde de vara rena nu? Eller kan jag tvätta dom med lite av mina ögondroppar, eller finns det risk för att linserna kanske blir skadade?

Bäst hade väl varit att kasta de gamla linserna och ta ibruk ett par nya. Men jag har bar hunnit använda dom i två dagar än så jag vill ju inte kasta bort dom! Det hade nog känts rätt surt med tanke på min ekonomi som arbetslös... Dessutom råkar det, väldigt oturligt, vara mitt sista par jag har hemma. Så det kan väl ta upp till två veckor kanske innan jag får hem nya.
    Vill inte använda glasögon så länge. Det är opraktiskt och de skaver Rynkar på näsan

• Svar på tråden Ögoninflammation och linser. Någon optiker på plats?
  • MammaG

Jag är inte optiker, men där emot hade jag linser förr och fick någon läskig allergisk rekation mot linsvätskan ch kunde inte använda linserna på en tid. Om jag var du skulle jag trots allt slänga de relativt nya linserna. Jag tvivlar på att linsvätskan är desinficerande nog. Är det inte bättre safe than sorry?

• strojes

Om glasögonen skaver gå till en optiker som kan fixa till de, skaver de är det kanske lite skeva eller så behvöer du nya sadlar (de som ligger mot näsan, finns lite olika modeller).
    Angående linserna har jag tyvärr inte något råd att komma med. Att slänga bort ett helt nytt par är inte roligt...

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • Tazzme
    MammaG skrev 2011-04-04 09:37:05 följande:
    Jag är inte optiker, men där emot hade jag linser förr och fick någon läskig allergisk rekation mot linsvätskan ch kunde inte använda linserna på en tid. Om jag var du skulle jag trots allt slänga de relativt nya linserna. Jag tvivlar på att linsvätskan är desinficerande nog. Är det inte bättre safe than sorry?
    Tror inte det är någon reaktion mot linsvätskan iaf. Har använt samma sort i flera år.
    Men jag tror inte heller att linsvätska i sig är tillräckligt desinficerande.... så visst är det bättre att vara safe than sorry. Men, men... det svider nog i plånboken att kasta bort ett nytt par. Så jag hoppas att någon kan komma in och ge mig precis det svar jag vill ha Glad dvs. att jag kan tvätta linserna i mina ögondroppar och därmed få dom bakteriefria!
    strojes skrev 2011-04-04 09:37:47 följande:
    Om glasögonen skaver gå till en optiker som kan fixa till de, skaver de är det kanske lite skeva eller så behvöer du nya sadlar (de som ligger mot näsan, finns lite olika modeller).
    Angående linserna har jag tyvärr inte något råd att komma med. Att slänga bort ett helt nytt par är inte roligt...
    Jo, det är kuddarna/sadlarna som inte är bra justerade. När jag köpte glasögonen för flera år sedan så hade jag först ett annat, identiskt par. De satt perfekt på näsan och var jättebekväma. Men det var något produktionsfel på dom så färgen lossnade från bågarna. Då fick jag ett nytt, likadant par. Men fastän jag varit och justerat kuddarna flera gånger så har de liksom aldrig blivit helt bra. Och nu orkar jag inte bry mig i det mera då jag bara använder glasögonen max en kväll/vecka.
  • liljekonvaljaavdungen

Jag hade ögoninflammation och fick det stenhårda rådet från min optiker att linserna MÅSTE kasseras. Linsvätskan tar inte död på bakterierna tillräckligt för att vara säker på att inte få tillbaka inflammationen genom linserna. Självklart är det surt men ögonen är inget man ska vara oförsiktig med, en illa behandlad ögoninflammation kan ge långtgående konsekvenser och det är väl bättre med glasögon ett par veckor än ett år?

• Beteendevetaren

Hej! Använd absolut inte de gamla linserna! Det kan leda till infektion på hornhinnan istället vilket gör fasligt ont. Släng linserna och byt helst ut etuiet som de låg i. Linser kan du beställa hem på några dagar via nätet och delbetala. Allt annat är bättre än att återvända infekterade linser. Jag talar av erfarenhet. Hantera heller inte linserna i badrummet. Ingen bra miljö för linser ens en liten stund.

Svar på tråden Ögoninflammation och linser. Någon optiker på plats?