Ögoninflammation och linser. Någon optiker på plats?
Jag fick ögoninflammation i torsdags, åkte till hälsovården på fredag och fick ögondroppar utskrivet.
Jag använder kontaktlinser 95% av tiden och tycker ju förstås att det är besvärligt i samband med ögoninflammationen. Fick rådet av hälsovårdaren att inte använda linserna nu, utan bara använda glasögon.
Nå, hursomhelst så börjar ögoninfl. ha gett med sig, men jag ska fortsätta med ögondropparna i ett par dagar till enligt rekommendationerna. Men! Hur gör jag när jag vill börja använda linserna igen?
Jag har månadslinser, så de linser jag hade på mig då jag blev sjuk är ju samma linser jag vill sätta på efter medicineringen.
Blir linserna desinficerade av vanlig linstvättvätska? Borde de vara rena nu? Eller kan jag tvätta dom med lite av mina ögondroppar, eller finns det risk för att linserna kanske blir skadade?
Bäst hade väl varit att kasta de gamla linserna och ta ibruk ett par nya. Men jag har bar hunnit använda dom i två dagar än så jag vill ju inte kasta bort dom! Det hade nog känts rätt surt med tanke på min ekonomi som arbetslös... Dessutom råkar det, väldigt oturligt, vara mitt sista par jag har hemma. Så det kan väl ta upp till två veckor kanske innan jag får hem nya.
Vill inte använda glasögon så länge. Det är opraktiskt och de skaver