DestinationX skrev 2011-04-05 19:04:12 följande:
wow, otroliga historier!
ja, jag fattar ju inte hur man kan gå ner genom att äta den här maten. men gott är det, har inga alls problem följa den här dieten...
sen att det inte är hälsosamt, det kan jag tänka mig, men jag skiter i det, många bantningsmetoder är ohälsosamma. det är väl inte som att man kommer göra det här hela livet.
nyfiken på hur min vikt kommer vara om typ två veckor.
hur gjorde ni med träning, går det bra att kombinera?
Enkel: kolhydrater gör att kroppen producerar insulin. Insulin är fettlagrande och hämmar fettförbränning. Äter du inga kolhydrater produceras inge insulin, iaf inte i stora mängder. Fettet prioriteras nu alltså och förbränns, kroppen använder sig även av det fettet som redan är lagrad = man går ner i vikt.
Sen, det finns inga studier som bevisar att LCHF är nyttigt, men inte heller SLV rekommendationer, allt fler har insett detta och därför görs det nu en stor utredning av SLV "bevis" som ska redovisas tidigast 2013.
Lågkolhydratskost har däremot bevisligen bra effekt men då snackar vi om mängder mellan 100-200g kolhydrater.
LCHF är ingen bantningskur. Det är kosthållning att äta livet ut med små ändringar (ökning av kolhydrater) efter man nått sin vikt. Så om du tänker använda det som en quick-fix och sen gå tillbaka till en kolhydratsrik kost kan du likaväl välja GI som ett sätt att gå ner i vikt.
Träningen: det kan ta kroppen 6månader innan den ställer om sig helt. Innan dess KAN det vara svårt att träna. Jag kunde inte träna i början, nu efter lite mer än 7 månader kör jag tuffa 50-70 min pilatespass, 3-4 gånger i veckan och återhämtar mig på 5 minuter jämfört med tidigare 50min. Skulle vilja träna mer men vill ta det lugnt med kroppen då det var länge sen jag tränade på hög nivå.