• DestinationX

LCHF, fungerar det???

Är inne på dag 2 på LCHF... Men när jag ser på all grädde o smör o ost jag får slänga i maten har jaf svårt att tänka mig att man går ner i vikt... som tur älskar jag ägg och ost.
    Vem har testat? Fungerar det här?
    Har inte varit så hemst sockersugen, och när jag blir det äter jag en bit mörk choklad. På helgen kan jag fuska med vin och choklad, men har super lätt att låta bli all bröd, pasta, osv....

snälla ge mig goda nyheter....

• Svar på tråden LCHF, fungerar det???
  • krigun

Har aldrig testat själv, men många säger ju att det funkar. Kämpa på!

• Rocktroll

Jag har testat en vecka idag och gått ner mellan 1,3-1,6 kg min våg pendlar men ner har jag gått Tyst jag trodde att jag skulle ha gått upp flera kilo med tanke på allt gott man äter haha...men jag är glatt överraskad och känner mig jätte motiverad. Jag har för övrigt inte motionerat något speciellt och hela helgen har jag bara varit inomhus pga dåligt väder.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Carisma95

Anledningen till att man går ner är ju att man dels blir mättare, men även att kroppen annars tar upp och lagrar kolhydrater betydligt lättare/snabbare än fett och proteiner!

Däremot är jag skeptisk till hur det påverkar oss i långa loppet. Kolhydrater är ju hjärnans bränsle och personligen låter det orimligt att ta bort det ur kosten HELT! (Även om man kan dra ner på det eller äta fullkornsvarianter).

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Miha

Jag gick ner fr 80-62kg med en lättare variant av lchf på mindre än 4 mån så det funkar kanon!

• Meickan

Jag har ätit LCHF i 8 veckor nu och förlorat lika många kilon! :) Lätt är det också, äntligen kan man äta sig mätt och ändå gå ner i vikt! Mår som en prinsessa nu också, utan humör svängningar, svullen mage och godissug! Toppen!

• Lilla storasyster

Jag har ätit LCHF i ca. 8 månader och jag har gått ner 22 kg. Den absolut bästa dieten EVER!!!

Det bästa som hänt mig kom 090909
  • mononoke hime

För mig funkade det även för ett stabilare mående, med tanke på reviderande depressioner. Rent konditionsmässigt blev jag en superatlet, orkade hur mycket som helst! När jag sen blev gravid valde jag att äta vanlig kost igen, eftersom jag var osäker på hur det skulle påverka barnet där inne.

Jag rekommenderar LCHF, dock inte den strängaste utan med lite kolhydrater tillsatt. Hjärnan behövde sitt men även vid strikt LCHF-kost ska hjärnan få tillräckligt med kolhydrater tack vare kroppens egen tillverkning. Detta är vad jag minns - läs hellre en eller två böcker om det hela, bli mer insatt vad som händer när vi äter vad!

Lycka till!  :)

• yena89

Funka gör det ja, men kanske inte för alla, men för många. Man får testa helt enkelt.
    Visst känns det konstigt med allt fett men man vänjer sig.
    Tänk bara på att inte använda alltför mkt grädde, innehåller en del kolhydrater.
    Det bästa är om du räknar första månaden så du får känn för allting, sen fattar man vad man kan ta mer eller mindre av. Tycker heller inte du bör väga dig första månaden för det kan lätt visa fel när kroppen ställer om sig och man bantat tidigare eller ätit mycket kolhydrater.

Sen, du som kommentera att det inte är bra att utesluta kolhydrater helt, ja, man ska itne utesluta helt, men LCHFare äter kolhydrater, men istället för från pasta kommer det från grönsaker och mejeriprodukter. Hjärnan får alltså fortfarande bränsle, tillsammans med det kroppen bildar själv. Sen ökar många sitt intag till upp till 10g kolhydrater om dagen när dom gått ner i vikt.
    Men håller med. utesluta kolhydrater helt ur kosten vet man inte vad det gör med kroppen.

Juste, jag har tappat 15kg sen september kan jag ju tillägga. Visserligen lite och segt men jag är nöjd :) Hade kunnat gå ner mer om jag inte hade käkat så mkt pizza, typ 1-2 gånger i månaden.

• DestinationX

wow, otroliga historier!

ja, jag fattar ju inte hur man kan gå ner genom att äta den här maten. men gott är det, har inga alls problem följa den här dieten...
    sen att det inte är hälsosamt, det kan jag tänka mig, men jag skiter i det, många bantningsmetoder är ohälsosamma. det är väl inte som att man kommer göra det här hela livet.

nyfiken på hur min vikt kommer vara om typ två veckor.

hur gjorde ni med träning, går det bra att kombinera?

• yena89
    DestinationX skrev 2011-04-05 19:04:12 följande:
    wow, otroliga historier!

ja, jag fattar ju inte hur man kan gå ner genom att äta den här maten. men gott är det, har inga alls problem följa den här dieten...
    sen att det inte är hälsosamt, det kan jag tänka mig, men jag skiter i det, många bantningsmetoder är ohälsosamma. det är väl inte som att man kommer göra det här hela livet.

nyfiken på hur min vikt kommer vara om typ två veckor.

hur gjorde ni med träning, går det bra att kombinera?
    Enkel: kolhydrater gör att kroppen producerar insulin. Insulin är fettlagrande och hämmar fettförbränning. Äter du inga kolhydrater produceras inge insulin, iaf inte i stora mängder. Fettet prioriteras nu alltså och förbränns, kroppen använder sig även av det fettet som redan är lagrad = man går ner i vikt.

Sen, det finns inga studier som bevisar att LCHF är nyttigt, men inte heller SLV rekommendationer, allt fler har insett detta och därför görs det nu en stor utredning av SLV "bevis" som ska redovisas tidigast 2013.
    Lågkolhydratskost har däremot bevisligen bra effekt men då snackar vi om mängder mellan 100-200g kolhydrater.

LCHF är ingen bantningskur. Det är kosthållning att äta livet ut med små ändringar (ökning av kolhydrater) efter man nått sin vikt. Så om du tänker använda det som en quick-fix och sen gå tillbaka till en kolhydratsrik kost kan du likaväl välja GI som ett sätt att gå ner i vikt.

Träningen: det kan ta kroppen 6månader innan den ställer om sig helt. Innan dess KAN det vara svårt att träna. Jag kunde inte träna i början, nu efter lite mer än 7 månader kör jag tuffa 50-70 min pilatespass, 3-4 gånger i veckan och återhämtar mig på 5 minuter jämfört med tidigare 50min. Skulle vilja träna mer men vill ta det lugnt med kroppen då det var länge sen jag tränade på hög nivå.
Svar på tråden LCHF, fungerar det???