• Oktober84

Ni som fött på SÄS i Borås, hjälp mig

Var på information inför förlossningen i förra veckan, men kände att hon som höll i det bara pratade på, och det som stod att det skulle ta ca 1 till 1½ timme tog en halvtimme.
    Så när hon väl sa att "ja, men då var jag klar då" blev jag så paff så jag kom mig inte för att fråga det som jag hade undrat över...

Men så tänkte jag att jag kan lika gärna fråga här...

1: delar de ut såna där gratis väskor från Libero när man åker hem? Läst att det är bara vissa som gör det?

2: ni som bott kvar på den där egen vårds avdelnmingen (EVA) och inte bott i enkelrum dvs delat med en annan nybliven mamma medans pappan har fått åka hem, hur har ni upplevt det?
    Vi bor nämligen så nära, så har redan blivit förvarnade av barnmorskan att vi emd största sannolikhet kommer att bli hemskickade från förlossningen om de har många inne när vi kommer, vi har mindre än 3 minuters bilväg till SÄS.
    Jag känner nämligen så att om pappan ändå inte kan vara kvar, kan inte vi lika gärna få åka hem också då, när vi ändå har så nära?
    Detta med förutsättningn att allt ser bra ut, och att vi hunnit vara på EVA hela dagen, dvs om bebisen tex föds på natten, kan vi åka hem nästkommande kväll då?

3: hur har ni andra gjort med den berömda "bb väskan", vi fick tillsägelse att det enda vi "fick" ha med oss var mvcpapper, legitimation, tandborste, mössa till bebisen och om man vill använda sig utav vetekudde kunde man ta med den för det har de inga där.
    Jag kände lite att, jaha, inget mer? Nej, då får man ha det i bilen så får sambon hämta den sen, men det man kan känna att man vill ha med under förlossningen om den blir långdragen då? Vad har ni haft med er?

Sen kan ni väl tipsa om det som ni tycker man ska tänka på att ta med sig, jag känner nu ialla fall att jag kommer vilja ha egna kläder på bebisen om vi hamnar på bb eller EVA, och att jag kommer vilja ha det själv också.
    Och som sista grej, jag har aldrig hört från någon av mina vänner som fött på andra ställen runt om i Sverige att man inte får ha mobilen på, för att de skulle störa utrustningen? Är det bara på SÄS de har en sån "regel" och i såna fall varför?

Oj vad långt det blev, hoppas ialla fall på en del svar 
  • Svar på tråden Ni som fött på SÄS i Borås, hjälp mig
  • clembke

Har inte fött där.

Men reglen är väl att man få åka hem efter 12 tim (6tim på en del ställen) om allt har gått bra o barnet äter, kissar o bajsar. O om inte barnet har så mkt gulsot att den måste ha behandling.

Rent allmänt i väskan hade jag

kläder till mig
    kläder till barnet
    borste
    hygienartiklar
    bok
    en filt till bebisen (snutte)
    napp (ifall man blir kvar o barnet har enormt sugbehov)

Ytterkläder o bilbarnstol fick sambon hämta till vi åkte hem.

Hur det är där med mobil vet jag inte.
    När jag födde mitt första barn sa dom aldrig nåt om mobil o hade den då avstängd. Hade en egen telefon på rummet den tid jag va där. (åkte hem efter 12 tim) (skiljer 16 mån på mina)
    Med mitt andra barn fick man gärna ha telefonen på inne på bb men inte på förlossningen. Så den hade jag den på o använde den. Känns som om det är lite olika från sjukhus till sjukhus.

• clembke

GODIS eller iaf nåt sött.
    Bra att ha om förlossningen drar ut på tiden o man behöver lite socker för att orka. Om inte annat va det fruktansvärt gott efteråt.

• Grodan82

vi fick ingen sån påse där, vår dotter föddes september 2010 på SÄS. Jag låg kvar på EVA själv med dottern har ni bara 3minuters bilväg så tycker inte jag att det låter som ett hinder att kunna åka hem om både du och barnet mår bra!! Det enda jag såg till personalen var vid byte då dom kom och hälsade och möjligtvis när man satt i matsalen och åt. Man får ju sköta sig själv på EVA.  Jag delade rum och hade inte ont av det dag tid men natte tid då min/mina rumskamraters barn skrek ganska mycke så fick inte sova så mycket,,,
    Jag gjorde 2 väskor en till forlossningen och en till BB i den i forlossningen hae jag ett ombyte till min och kläder till bebisen , en filt, tandborste lite godis och dricka, kamera,,
    i den andra hade jag lite mer kläder både till mig och bebisen, mobil laddare,,Den väskan hämtade sambon in på kvällen innan han åkte hem. 
    Har för mig att man inte får ha mobilen på på Forlossningen men på BB och EVA får man ha den på,, det enda man skulle tänka på var att den inte skulle störa andra patienter....

Lycka till!!

• nattsudd

Hej, var på den där informationsträffen och blev liksom du lite snopen över att det var så kort. Har dock inget minne av det där med bb-väskan mer än att leg och mvc papper vad nödvändigt att ha med sig. Men nu fick jag ågren här över vad jag ska packa egentligen! Är i v. 40+2 så det kan ju köra igång när som helst.
    Angående mobil så tror jag att det var förbud på förlossningen för att neo låg ovanför. Men det fanns en balkong man kunde gå ut och ringa ifrån om man så ville.

• nattsudd

Forskade lite mer i ämnet... får se om länken fungar...

http://sas.vgregion.se/sv/Sodra-Alvsborgs-Sjukhus/Kliniker-Enheter/Kvinnoklinik/Forlossningsavdelning/

Står iaf: 

Bra att ha med sig till förlossningen

Vi vill att du tar med dig:

Dina mödravårdspapper 
    Giltlig identitetshandling (fotolegitimation) tillhörande den födande kvinnan är obligatoriskt

Ta även med:

Tofflor eller inneskor
    Sköna och praktiska kläder
    Hygienartiklar
    Telefonkort
    Parkeringspengar
    Radio eller CD-spelare med egen musik  
    Något att läsa
    Kläder till det nyfödda barnet
    Bilbarnstol.

Vi uppmanar dig att lämna smycken och värdesaker hemma. 
    Så nog borde man väl kunna ta med den berömda bb-väskan in på en gång till förlossningen?! Eller?

;)
Svar på tråden Ni som fött på SÄS i Borås, hjälp mig