• Baby Animal

Kan dräktig katt "löpa" i sista grav veckan?

Hej!

Min katt borde vara dräktig, hennes BF var igår söndag men idag har hon börjat "löpa"? Hon jamar som hon brukar göra när hon löper..

Är detta normalt?  Hon är på dag 64 om man räknar från första dagen som parningen skedde..

Hennes tecken på dräktighet är:

Äter mer än vanligt, sover/vilar mesta delen av dygnen, blivit rundare, spändare över magen, spenarna har blivit "längre" rundare och mer rosa. Husligare och tjurigare.

Jag tycker jag känner bebisar men är ju en färsking så man vet ju aldrig..

• Svar på tråden Kan dräktig katt "löpa" i sista grav veckan?
  • MammaTillDomFinaste

är de inte troligare att hon är på väg att föda? har du ordnat en födselplats åt henne?? så kanske du slipper få dom i sängen eller nåt.

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • Baby Animal
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-04-04 13:27:22 följande:
    är de inte troligare att hon är på väg att föda? har du ordnat en födselplats åt henne?? så kanske du slipper få dom i sängen eller nåt.
    Jodå, självklart har jag fixat en födslolåda :)
  • nemo1

Om hon är dräktig och på dag 64 så går det inte att ta miste på att hon har ungar i magen. Hon kan INTE löpa. Om hon inte har ungar i magen så kastrera och hjälp en hemlös dräktig katt istället.

• MammaTillDomFinaste

okay, men då tror jag de är större chans att hon ska till å få sina ungar nu! Djur kan ju bli lite oroliga när de ska dra igång, se till att hålla lugn och ro hemma, att de finns mycket vatten, till hundar brukar man faktiskt ge lite dextrosol (heter de det?) lösning i vattnet, bara för lite extra energi under själva födandet och direkt efter, vet inte hur de är med katter. var lugn och avslappnad och håll ögonen på henne så du ser om nåt verkar fel. 

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • nemo1

Blivande kattmammor behöver kattungefoder eftersom det innehåller mer kolydrater, det behöver dom äta tills dom slutat dia. Antingen har katten bara en eller max två ungar i magen eller så är hon inte dräktig. Det går som sagt inte att ta miste. En katt går bara dräktig i 65 dgr också.

• Baby Animal
    nemo1 skrev 2011-04-04 15:52:37 följande:
    Blivande kattmammor behöver kattungefoder eftersom det innehåller mer kolydrater, det behöver dom äta tills dom slutat dia. Antingen har katten bara en eller max två ungar i magen eller så är hon inte dräktig. Det går som sagt inte att ta miste. En katt går bara dräktig i 65 dgr också.
    Hon har gått på kattungefoder sen parningen. Behöver ingen information, är påläst.
    En katt går dräktig 63-70dagar enligt veterinär.

Hon lägger upp sig nu också så hon är nog bara rejält skendräktig.
  • nemo1

Om du är så påläst så borde du vetat att hon inte är dräktig och att katter inte löper under dräktigheten. Kastrera katten och sluta avla fram fler huskatter, marknaden är mättad och det vimmlar av hemlösa stackare redan. Om du så gärna vill ha "små söta kattungar" så hjälp en dräktig hemlös katt istället.

• Amhh
    nemo1 skrev 2011-04-05 08:58:58 följande:
    Om du är så påläst så borde du vetat att hon inte är dräktig och att katter inte löper under dräktigheten. Kastrera katten och sluta avla fram fler huskatter, marknaden är mättad och det vimmlar av hemlösa stackare redan. Om du så gärna vill ha "små söta kattungar" så hjälp en dräktig hemlös katt istället.
    Var i TS står det att det är en huskatt? Det kan likaväl vara en raskatt!
Svar på tråden Kan dräktig katt "löpa" i sista grav veckan?