Inlägg från: BVC Sköterskan |Visa alla inlägg
  • BVC Sköterskan

varför sover mitt barn så oroligt?

Hej!

Någonstans mellan ett och ett och ett halvt år brukar de flesta barn bara behöva en vila per dag. Så jag kan gott tänka mig att han behöver sina två vilor ett tag till. Totalt brukar det röra sig om 12-14 timmars sömn per dygn, enligt min erfarenhet, vilket verkar vara vad han sover.

Jag brukar rekommendera att man funderar på rutinerna under dagen när sömnen är ett problem. Jag har dock svårt att se att han skulle vara hungrig, precis som du resonerar, och sover tillräckligt mycket gör han (oftast elva timmar nattetid och resterande på dagen). Uppenbarligen har ni dessutom utvecklat rutiner för sömnen, då han tycks somna samma tid varje kväll.

Då är mitt råd att se över hur aktiviteterna ser ut dagligen. Att komma ut två gånger om dagen gynnar sömnen positivt. Att få leka och springa omkring i en park, till exempel, frigör en massa energi och gör både kroppen och själen gott.

För övrigt är det bra om man planerar så att tillvaron blir dräglig för hela familjen. Somnar han bra i sin egen säng är det toppen. Jag kan inte tala mig varm nog om vikten av att låta sitt barn somna själv, då det ger trygghet när barnet vaknar sen igen (vilket de gör flera gånger per natt).
    Oftast sover de flesta barn bra första delen av natten. Efter midnatt kommer det dock som ett brev på posten att sömnen blir orolig tills barnet vaknar för dagen. Barns sömncykel ser annorlunda ut än vuxnas, vilket gör att de kan vakna flera gånger per natt ganska länge.

Så, under tiden ni "väntar ut" er son rekommenderar jag att ni planera ert liv så att ni åtminstone får sova dåligt heller än inte alls. Upplever ni att det blir ohållbart i längden, så tycker jag att ni pratar med ert BVC och får hjälp som passar er.

MVH Christine

Svar på tråden varför sover mitt barn så oroligt?