• baobab

Någon allergisk som tål rexkatter?

Jag har träffat några devon rex katter och jag har blivit helt kär i rasen! De är så fina, sociala och verkar väldigt lättskötta (en tjej jag träffade på en kattutställning berättade att när alla andra satt och kammade sina utställningskatter hela förmiddagen så torkade hon bara av sina med en disktrasa hehe).

Problemet är dock att jag är lite allergiskt mot katter. Inte så att jag får en jättereaktion med andnöd eller så men det kliar lite i ögonen och jag blir snuvig. En del allergiska ska ju tydligen tåla rexkatter men hur vanligt är det egentligen? Finns det någon här som är allergisk men tål dem? Jag vill ju ha en devon!:D

• Svar på tråden Någon allergisk som tål rexkatter?
  • nemo1

Dom är inte mer allergivänliga än någon annan katt och jag skulle aldrig våga sälja en katt till dig om du redan vet med dig att du inte tål katter.

• SilverEmma

Jag hade en kompis med en devon rex och det var den enda katten som jag inte fick besvär av. Hängde där ganska mycket en period då jag och dåvarande sambon funderade på att skaffa katt. (han ville gärna ha en så vi försökte hitta en lösning) Kände aldrig någonsin av den. Jag kom dock fram till att jag faktiskt inte ville ha katt ändå så det blev inget köp...

Kolla med en uppfödare om du får komma dit regelbundet en period och kela med katterna.

Då var man fru då!
  • baobab
    nemo1 skrev 2011-04-04 14:40:45 följande:
    Dom är inte mer allergivänliga än någon annan katt och jag skulle aldrig våga sälja en katt till dig om du redan vet med dig att du inte tål katter.
    Men jag har läst på flera uppfödares sidor att de är mer allergivänliga än andra katter. Som jag har förstått det så är det oftast ett protein i urinen man är känslig mot så jag förstår inte riktigt hur det är möjligt att de är mer allergivänliga? Saknar de detta protein eller blir man inte exponerad för det eftersom de inte har så mkt päls där det kan fastna? Jag skulle ju självklart inte köpa en katt om jag inte är säker på att jag tål den!
    SilverEmma skrev 2011-04-04 14:44:27 följande:
    Jag hade en kompis med en devon rex och det var den enda katten som jag inte fick besvär av. Hängde där ganska mycket en period då jag och dåvarande sambon funderade på att skaffa katt. (han ville gärna ha en så vi försökte hitta en lösning) Kände aldrig någonsin av den. Jag kom dock fram till att jag faktiskt inte ville ha katt ändå så det blev inget köp...

Kolla med en uppfödare om du får komma dit regelbundet en period och kela med katterna.
    Nu fick jag hopp:D Det var en bra ide, ska kolla om det finns någon uppfödare här i trakternaSolig

• Havanna82

Enda skillnaden mot andra katter, tycker jag, är att rexar fäller mindre hår. Det är så klart ingen garanti och problemet med allergi är att det kan utvecklas över tid.
    Det finns mycket man kan göra att underlätta sin allergi, tex använda Peewee i stället för sand, blöttorka golven ofta, inte ha katten i sovrummet osv.
    Jag skulle kunna sälja till en vuxen person som visste om sin allergi, men som är så pass intresserad att denna är beredd att kanske leva med lite symptom samt göra något aktivt åt det.

Mina sambo är allergisk och tål öht inte långhåriga katter, eller hundar för den delen. Han har astma och tar astmedicin och allergimedicin vid behov. Han kan bli lite extra snuvig om vi slarvat med städningen, av kattsand och av kattungar. Men i övrigt klarar han katterna bra! Men då är han beredd att tex ta lite extra medicin vid behov osv.

• lennartsdotter

Jag föder upp devon rex och har haft många allergiker på besök. De flesta tål inte mina katter. De som tål dem får ta hem en inhårad filt och gosa med i en vecka. Pallar de det får de köpa. Det har funkat bra. Men på 5 kullar har endast 2 katter hamnat hos allergiker och de har varit tvungna att medicinera periodvis.. 

Svar på tråden Någon allergisk som tål rexkatter?