• Anonym (Snart 2-barnsmor)

Sömnproblem och trots hos 1,5-åring

Hej!

Jag har en jättehärlig, glad och viljestark son på 20 månader som utvecklas normalt enligt vad jag förstått. Han har nyligen fått diagnos förkylningsastma och medicin mot detta vilket gjort honom piggare och mindre slemmig och hostig efter förkylningar, även om han fortsatt kan må dåligt ganska länge efter varje förkylning. Vi har nyligen flyttat till en helt ny stad och han har börjat på nytt dagis där han verkar trivas jättebra - han gråter aldrig vid lämningen, han ser glad och förväntansfull ut när vi säger att vi ska gå till dagis, han är glad och full av liv och bus på dagarna enligt personalen. Däremot är det annat som krånglat efter flytten. 

Redan innan vi flyttade strax efter jul, i samband med att vi började packa ihop lägenheten och vi själva säkert var rätt stressade vilket han troligen märkte, började hans mat- och sömnproblem. De sista dagarna innan flytten åt han inte alls och sov enbart på någon av oss föräldrar. Det hela var väldigt kämpigt för oss alla, men sedan kunde vi äntligen genomföra flytten och landade direkt hos sonens farmor, som bor i staden vi flyttat till - dvs han fick direkt en trygg hemmiljö och inte en massa flyttkartonger igen. Vi bodde kvar där i två veckor och fick fin hjälp med barnvakt av farmor medans jag och min man var i huset och målade om och packade upp. Vi tog dit sonen lite i taget så att han fick vänja sig vid stället och flyttade så småningom in.
    Så fort vi landat hos farmor började sonen äta igen och maten är inte problemet i dagsläget. Däremot hade han hunnit utveckla näst intill skräck för spjälsängen och var så orolig på nätterna att vi till sist lade honom på en madrass på golvet för att en av oss skulle kunna ligga bredvid honom så att vi alla skulle få åtminstone lite sömn. Golvmadrass fick även bli lösningen i nya huset sedan vi flyttat dit - vi har försökt med spjälsängen men gett upp ganska snabbt när han bara gallskriker trots att vi ligger i en säng bredvid eller så. I övrigt har vi behållit våra nattningsrutiner - vi varvar ned med välling, bokläsning och sång. Därefter lägger sig en av oss med honom på madrassen tills han somnar, vilket brukar gå ganska snabbt för det mesta. Sedan vaknar han ett par-tre gånger för att dricka mer välling fram till kanske 23-tiden, därefter sover han lugnt till kanske 1-2-tiden på natten då han börjar vakna och är orolig igen. Varje gång han vaknar springer han upp till oss som ligger i rummet bredvid och så måste man ligga bredvid honom tills han somnar igen - eller ibland får man ligga kvar där hela natten för att han är så orolig. 
    Innan flytten somnade han ensam i sin säng och sov i stort sett hela nätterna. Vissa nätter nu kan kan sova sig igenom hela, men det hör definitivt till ovanligheterna.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta. Självklart har det varit en stor förändring i hans liv i samband med flytten, men nu har vi ändå bott här i tre månader och han är som sagt glad och livlig på dagarna och verkar trivas fint med livet både hemma och på dagis. Jag har funderat på om det ändå är förkylning/astma som stör honom, om det kanske beror på att han snart ska få ett syskon (men jag vet inte hur mycket han förstår av det, vi försöker prata lite om magen och hans kommande lillasyster men jag tycker inte han verkar greppa det alls, tänker att han väl är för liten) eller om det kanske handlar om någon utvecklingsperiod - men den är väldigt långdragen i så fall tycker jag! Eller har han, i och med att vi lagt honom på en madrass, helt enkelt glömt hur man gör när man somnar och somnar om själv? Har du några råd eller tips att komma med? Vi är så trötta nu!
    (På dagarna somnar han själv på madrass på dagis eller i vagnen utomhus när han är hemma.)

Han har också ett stort uppmärksamhetsbehov och vill hela tiden att en av oss (minst) ger honom full uppmärksamhet. Han leker inte själv förutom ifall någon av oss sitter i närheten och inte gör något annat (men ändå kanske inte pratar med honom eller så). Vi får absolut inte göra andra saker bägge två samtidigt som att packa eller sitta och äta. Enda gången han själv sitter lugnt utan att någon av oss är med är när han tittar på musik-dvd på datorn. Det känns dock inte som någon ultimat lösning på något sätt - nåja, titta på livekonserter är väl ingen större fara men vi försöker begränsa det till att bli bara när han behöver vara lite lugn (t ex hög feber) eller vi verkligen måste kunna få något gjort. I övrigt är det full fart hela tiden och högljudda protester när han inte får uppmärksamhet eller göra det han vill. Vi har tänkt att det bästa är att ibland ignorera hans krav för att han ska lära sig att ibland göra saker själv - vi säger alltså åt honom att "mamma ska äta klart, sen kan vi leka" eller så och slår därefter dövörat till. Men sen någon månad har han kommit på att han kan göra farliga saker, för då kommer vi alltid. Han klättrar upp i fönsterkarmar, på soffan och stolar och ställer sig och hoppar. Han markerar tydligt att han vet att han inte får - ropar för att vi ska se honom och tittar sedan rakt på oss när han sätter igång med hoppandet. Flera gånger har vi inte hunnit fånga honom när han ramlat av och jag är seriöst rädd att han ska bryta nacken, han har ingen koll alls utan flyger som en studsboll. Jag vågar helt enkelt inte ignorera det beteendet!
    Jag är rädd att han faktiskt kommer skada sig i sin jakt på uppmärksamhet när hans lillasyster har kommit och jag inte KAN fånga honom. Har du några tips på vad vi skulle kunna göra för att få bukt med detta beteende? (Jag kan i princip garantera att han inte får för lite uppmärksamhet eller kärlek, vi ägnar honom all vår tid och hittar ofta på roliga saker både inomhus och utomhus och leker och busar engagerat med honom varje dag, efter bästa ork och förmåga.)

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Sömnproblem och trots hos 1,5-åring
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag är inte förvånad att er lilla kille agerar som han gör.
    Han är dels i en känslig ålder, då den starkaste separationsfasen inträder/pågår och dels skall han finna sin roll i tillvaron. Samtidigt har han även genomgått en flytt (med allt vad det innebär), bytt förskola, fått diagnosen förkylningsastma och skall dessutom bli storebror.

Jag skulle tro att detta kommer vara jobbigt både för er och för honom ett bra tag till. Men som du poängterar så är detta en utvecklingsfas och han kommer ta sig igenom den också, som alla andra faser, med hjälp från er naturligtvis.

Mitt råd till er är att försöka sätte er in i hans situation så gott det går. Det finns många böcker som ger både inspiration och förståelse kring detta. Jag skulle rekommendera att läsa något av Jesper Juul eller Lars H Gustafsson (den första är familjeterapeut och den andra barnläkare).

I huvudsak går denna fas ut på att barnet utvecklar sin självständighet och förmåga att hantera sina känslor. Ni behöver hjälpa honom förstå och hantera sina känslor, vägleda honom i vad som är rätt och fel så att han kan fungera som en social individ, både hemma och med andra kompisar och vuxna.

Håll fast vid de rutiner ni har, det inger trygghet. Var dock beredd att tänja på gränseran när ni känner att ni inte orkar en dag. Han kommer testa er dagligen om och om igen och då gäller det att ni prioriterar vad som är viktigt och värt att "strida" om. Naturligtvis skall ni inte tillåta att han äventyrar säkerheten så att han kan skada sig eller andra. Men att hoppa från soffan, om ni lagt en madrass/kuddar nedaför, kanske kan vara ok.

Du beskriver att han får mycket uppmärksamhet och gos, vilket är jättebra! Det är precis vad han behöver.
    När lillasyster kommer skulle jag också rekommendera att ni ger storebror 20-30 minuter varje dag, då han får umgås med dig eller pappa ensam. Vi denna tidpunkt, som ni gärna kan göra en rutin av, så är det meningen att han skall få bestämma vad som skall ske. Vill han hoppa från soffan gör ni det eller så kanske han vill pyssla.
    Förutom denna stund skall ni naturligtvis fortsätta låta honom hjälpa till att laga mat, duka och städa. Det ger er både chans att umgås och chans för honom att visa att han kan.

Jag är säker på att ni kommer hantera denna fas, och alla andra, på bästa sätt. Jag vill dock återigen understyka vikten av att det blir lättare om man är förberedd-påläst och som föräldrar får man inte glömma att prata med varandra ;)

Lycka till med allt!

MVH Christine

• Anonym (Snart 2-barnsmor)

Tusen tack för svar. Jag har köpt och läst ett par böcker av både Lars H Gustavsson och Jesper Juul, men även om de gett bra råd och tips så har jag saknat en ren beskrivning av hur barnens utveckling ser ut, kanske främst den psykologiska biten. Har du något specifikt boktips på den punkten?

Om jag förstår dig rätt så behöver sonen nu kärlek och uppmärksamhet, egen tid med oss, fasta rutiner och gränser och hjälp med att sortera sina känslor. Sen får man helt enkelt stå ut med att han sover dåligt och kräver uppmärksamhet jämt. Stämmer det? 
    Det är alltså inget konstigt med att sonen behöver så mycket uppmärksamhet som han gör nu? Något vi gör fel? Ska vi ge honom all denna uppmärksamhet eller är det bättre att försöka vänja honom vid att han inte alltid kan ha ensamrätt på en av oss?

Skulle också vilja fråga kring detta du nämner om att t ex laga mat och diska. Han älskar att diska och gör det ofta. Matlagning tycker han också är hur spännande som helst men han förstår verkligen inte att han gör sig illa på heta kastruller och liknande. Andras barn i samma ålder klarar av att stå på en pall och röra om i stekpannan, men vår son försöker hela tiden stoppa ned handen i stekpannor och grytor, trots att vi försöker att tala om och på olika sätt visa honom att det är farligt. Han har också bränt sig några gånger men tycks inte ta någon lärdom av detta. Samma gäller att stå på en pall eller hoppa i soffan - han har ingen känsla alls för att det är farligt och han måste vara försiktig, utan kliver plötsligt utanför och ramlar och slår sig, vilket han dock inte heller verkar lära sig av. Alltså måste en av oss stå bredvid hela tiden och vara beredda på att fånga honom. Är det normalt? Går det att lära honom på något pedagogiskt sätt, eller måste det bara få komma med åldern?  

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Jag skulle rekommendera att läsa boken "Utvecklingspsykologi" av Philp Wang och Björn Nilsson, gärna den andra utgåvan.

Min erfarenhet är att man i småbarnsåren tyvärr ofta får nöja sig med att sova dåligt, däremot skall man naturligtvis få någon form av sömn. Det underlätta om man som föräldrar delar på "bördan". Till exempel kan man ge varandra chans att få sovmorgon en gång i veckan. För övrigt tror jag alla mår bra av att anpassa sig efter situationen, det vill säga gå och lägga sig hyfsat tidigt och kanske sänka kraven hemma generellt.
    Det är en period som går över, vilket kan vara bra att påminna sig om ibland. Rätt vad det är kommer era söta barn in med frukost på sängen till er, inte allt för tidigt, en söndag morgon ;)

Jag tror absolut på att barn behöver mycket uppmärksamhet. Naturligtvis skall det inte går till överdrift. De behöver  tid för sig själva, dels för att få vara ifred och dels för att utveckla sin förmåga att hitta på saker själva.
    Barn som generellt har svårt att hitta på saker själva, brukar uppskatta de stunder då de har sin exklusiva tid (som jag nämnde i föregående inlägg) med en förälder. Vilket genererar i att barnet får utlopp för sin kreativitet och fantasi (eftersom föräldern egentligen bara skall leka med på barnets premisser), som i sin tur gynnar barnets "hitta-på" förmåga.

Att hjälpa till med hushållssysslor ger som sagt barnet chans att känna att de deltar och klarar olika uppgifter. Ni vet naturligtvis bäst vad er son kan hjälpa till med. Att röra i grytorna är jag säker på att många barn i hans ålder inte riktigt klarar, med tanke på olycksrisken. Men att sitta i sin barnstol och få hjälpa till med salladen eller duka klarar han säkert. Blanda smeten till sockerkakan går nog också bra! För att inte tala hur bra de flesta barn damsuger och diskar!

Vissa barn är mer benägna att utsätta sig för olyckor än andra, men det brukar ge med sig. Tack och lov är det sällan det sker några allvarligare olyckor, trots allt.
    På BVC kan du får mycket tips och råd kring hur ni kan barnsäkra ert hem. Normalt är der badrummet och köket som är de ställen som är "farligast". Men man bör även se över att fönstrena har lås, möblerna inte välter i första taget och så vidare. Naturligtvis måste man även lära barnet vad som är farligt och inte ok. Det blir dock lätt för mycket "aj aj" och i en viss ålder är det väldigt frestande att testa om mamma reagerar likadant alla gånger. Därför kan det vara bra att säkra hemmet, för att minimera de värsta olycksriskerna.

/Christine

Svar på tråden Sömnproblem och trots hos 1,5-åring