• strössel

E-coli bakterie nån som vet nåt om det ?

Det har tagit 5 månader innan veterinären tog en analprov från min hund som har haft blödande analsäckar sen dec och dom har skrivit ut medicin efter medicin tills jag satte ner foten och sa att nu får det fan vara nog för ingen av medicinen hjälpte och han har jätteont. Hjälper inte den sista medicinen mot bakterien så ska dom operera bort analsäckarna.

Men nu undrar jag hur smittas det e-coli bakterier ?

Smittas det till människor och andra hundar och isåfall hur ?

• Svar på tråden E-coli bakterie nån som vet nåt om det ?
  • dezibel

E-coli finns naturligt i tarmfloran både hos hundar och människor så den vanligaste smittspridningen är väl genom avföring.

• strössel
    dezibel skrev 2011-04-04 20:09:29 följande:
    E-coli finns naturligt i tarmfloran både hos hundar och människor så den vanligaste smittspridningen är väl genom avföring.
    Så om man inte får hundbajs på sig så blir man inte smittad ? Är väldigt noga med att tvätta händerna efter jag har varit ute och rastat hundarna, och jag har ju påse och vad jag vet så har ingen varit trasig.
  • dezibel
    strössel skrev 2011-04-04 20:15:54 följande:
    Så om man inte får hundbajs på sig så blir man inte smittad ? Är väldigt noga med att tvätta händerna efter jag har varit ute och rastat hundarna, och jag har ju påse och vad jag vet så har ingen varit trasig.
    Det finns även i människoavföring så den bakterien florerar nog tätt i vårat samhälle med barn/folk  som inte sköter sin handhygien ordentligt. E-coli brukar ju vara den stora boven när det gäller magsjuka så den är vanlig. Normal hygien bör väl räcka!
  • strössel

Ok tack för dina svar, man blir lite orolig nu när man är gravid.

• Rottis77

Analsäcksinflammation är väldigt vanligt på hundar och det beror på att hunden inte tömmer dom som den ska och då blir det inflammation  i analsäcken som man måste behandla, och i visa fall operera bort dom. Och det är inget som smittar till dig eller nån annan hund då det är en inflammation.

• Rapunzella

E-coli är den vanligaste bajsbakterien. Finns hos både hundar och människor. "Ska" finnas i/vid tarmen.

• Ova

Så att det växer e.coli på baktprovet behöver inte alls vara av relevans.

Svar på tråden E-coli bakterie nån som vet nåt om det ?