1000 kalorier per dag och går INTE ner i vikt......
Jag äter just nu ca 1000 kalorier per dag och går ändå inte ner i vikt....Har nästan helt uteslutet allt fett! Vad gör jag för fel?
Jag äter just nu ca 1000 kalorier per dag och går ändå inte ner i vikt....Har nästan helt uteslutet allt fett! Vad gör jag för fel?
Du äter för lite!
Risken finns att du äter för sällan och inte håller igång tillräckligt! Testa att äta var tredje timma och träna
Minska på kolhydraterna och ät mer grönsaker istället för att minska på fettet
Ät mer, ät mer fett (fett måste du äta för att bränna fett) och börja träna så att du ökar förbränningen även i vila.
Om du fortsätter på 1000 kcal så kommer du att gå ner så småning om, men hur kul liv kommer du att ha?
Ett tips om du ska räkna kalorier är att räkna ut vad du faktiskt förbrukar och sedan dra ifrån några hundra om dagen för viktminskningen. Standardtabellerna som säger 2000-2500 för en kvinna stämmer ju bara på normalviktiga, normalrörliga och så vidare.
För några år sedan skulle jag gå ner med viktväktarna. Jag räknade ut hur många points jag skulle äta och hamnade på 28, vilket motsvarade cirka 1400kcal i det systemet de använde då. I ungefär en månad höll jag på, ingenting hände. Sista veckan gick jag upp något kilo och jag tappade sugen. När jag luskade tillsammans med en föredetta viktväktarkonsulent kom vi fram till att jobbet var problemet. Jag brukade gå 10000-15000 steg varje dag på jobbet, 7 dagar i veckan, cirka 90 procent av det med någon form av belastning. Min kaloriförbrulning låg lågt räknat på 5000kcal om dagen.
Jag hade under den månaden inte förlorat någon vidare vätska, snarare lagt på, inget fett hade försvunnit men musklerna hade börjat brytas ner (jag luktade aceton).
Så mitt tips är att räkna en gång till om du räknar kalorier. Det är inte lönt att lägga sig för lågt. Se också till att du får i dig nog med fett. En kompis till mig tog en matsked olja varje morgon och körde lågfettkost resten av dagen. Det funkade för henne.
Med risk för att låta provocerande, så vågar jag påstå att ni som säger att ni äter 1000-1400 kalorier/dag får i er betydligt mer än så. Ni TROR säkert att kaloriintaget är så lågt, men det stämmer inte. Den basala metabolismen hos en normalviktigt och normalrörlig kvinna är ca 1600 kalorier/dag (förutsatt att man inte har problem med sköldkörteln, s.k. hypothyreos). Den basala metabolismen är alltså det du förbränner om du inte rör dig någonting på en hel dag, utan att du alltså ligger i sängen!!! Anta att du rör dig normalmycket, så bränner du alltså en bit över 2000 kalorier/dag.
Att man äter 1000 kalorier/dag och ändå inte går ner i vikt är alltså inte möjligt.
Har du kollat din sköldkörtel?
Jag har samma problem som dig och har hypothyreos.
Om du är helt frisk så kan det vara en bra idé att mäta och väga precis allt du äter och dricker och sen skriva upp så att du vet exakt hur mycket du får i dig. Försöker man uppskatta själv blir det lätt fel
Ja, precis som Anonym (hypo) skriver, så blir det lätt fel om man försöker uppskatta kaloriintaget själv. T ex så ger en normal ostsmörgås (2 skivor ost) 300 kalorier. Två sådana blir alltså 600 kalorier. Är näst intill omöjligt att få i sig endast 1000 kalorier/dag, såvida man inte är anorektiskt lagd.