• Umm Elias

Färga grädde?

JAg tänkte gör en draktårta till sonen som fyller år i maj (tidigt ute), vilken färg kan man använda för att färga grädde grön, alltså riktigt grön och inte ljusgrön som d ofta blir med karamellfärg?

Är det ngn som känner ngn som gör såna sjukt fina och bra tårtor i västerås trakten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-05 10:49
    Jag omformulerar frågan!! Jag vet var det finns färger men jag vill veta vilken typ av färg som är bäst för att färga grädde!

• Svar på tråden Färga grädde?
  • Annelie 76

Kolla med ett bageri. Jag köpte svart färg så en gång.

Panduro kanske ahr kvar livsmedelsfärg i sitt sortiment, kolla... Har du en butik i närheten så kan de ta hem grejjer från katalogen på ett par dagar (utan extra kostnad). 

• Snöviolen
    Pickeli skrev 2011-04-05 10:43:27 följande:
    Skavanker: finns svart karamellfärg? Var isf?
    Jag köpte det på Panduro.
  • Snöviolen
    Umm Elias skrev 2011-04-05 10:46:29 följande:
    ja det kanske är en bra idé..

Ska man använda pastafärg, pulver eller vanlig karamellfärg? Med vanlig blir ju grädden så lös?
    Ingen aning. Jag har bara haft svart karamellfärg till marsipan.
  • Balahir
    Umm Elias skrev 2011-04-05 10:45:35 följande:
    jodå, det finns fullt av dem som provat alla sorter här.
    jaså, ge mig namn på dessa personer då (som du helt enkelt kunde inboxat på en gång så hade vi sluppit en värdelös tråd).
  • Umm Elias
    Snöviolen skrev 2011-04-05 10:50:28 följande:
    Ingen aning. Jag har bara haft svart karamellfärg till marsipan.
    jag också, eller till mmf..frågan är om d fungerar på grädde också.. eller om d ger dålig smak... kanske skulle kapa en av tårttrådarna istället...
  • Umm Elias
    Balahir skrev 2011-04-05 10:52:10 följande:
    jaså, ge mig namn på dessa personer då (som du helt enkelt kunde inboxat på en gång så hade vi sluppit en värdelös tråd).
    vik härdan!
  • MissJen

Vanlig flytande karamellfärg tycker inte ja är bra till grädde. Hade röd färg en gång, men de blev rosa o ändå tog jag i massor med färg. Tycker de får en konstig smak om man har för mycke karamellfärg i. :)

• Pickeli

Man behöver inte så mycket färg så det är lugnt med konsistensen. Vispa på den lite hårdare om du är orolig bara!

• Balahir
    Umm Elias skrev 2011-04-05 10:53:54 följande:
    vik härdan!
    härdan? :S
  • Queequeg

Jag har testat de flesta märken som säljs i sverige allt från vanlig karamellfärg till pasta/gelefärg som säljs på bla kakburken m.f

Jagtycker absolut att pasta/gelefärg är bäst (använder bara det numera), märket har inte så stor betydelse, en av mina favoriter när det gäller grönt är wiltons mossgreen.
    Den gröna använder jag nog mest av alla gröna färger som jag har, ibland när jag använder den blandar jag även i pyttelite gult föratt frå fram en annan nyans på den gröna.

I mitt galleri finns det tårtor som jag täckt med mossgreen  där jag även haft i lite gult ( tex en av de senaste med en pojke på. Träden och gräset runt är också färgat med mossgreen då utan gult.

• Umm Elias
    Queequeg skrev 2011-04-05 11:29:24 följande:
    Jag har testat de flesta märken som säljs i sverige allt från vanlig karamellfärg till pasta/gelefärg som säljs på bla kakburken m.f

Jagtycker absolut att pasta/gelefärg är bäst (använder bara det numera), märket har inte så stor betydelse, en av mina favoriter när det gäller grönt är wiltons mossgreen.
    Den gröna använder jag nog mest av alla gröna färger som jag har, ibland när jag använder den blandar jag även i pyttelite gult föratt frå fram en annan nyans på den gröna.

I mitt galleri finns det tårtor som jag täckt med mossgreen  där jag även haft i lite gult ( tex en av de senaste med en pojke på. Träden och gräset runt är också färgat med mossgreen då utan gult.
    Där va du ju! Jag försöktje komma på vems galleri jag brukade sno inspiration ifrån och det var ditt! Du är otroligt duktigt !

Har du testat att använda den färgen på grädde, det är precis den färgen jag vill ha på min drake!
  • Queequeg

Tack, kul att kunna vara en inpisrationskälla

Jag har inte haft den på just grädde men har använt den till bla kristyr. Har färgat grädde med både gul och rosa  pastafärg förut och det har inte varit några problem.

• Stor mamma

Pasta eller pulver- kommer inte ihåg vilken jag hade sist som gav härliga färger- men inte vanliga karamellfärger från butiken-beställde från kakburken

• Umm Elias

okej! vad bra, ska besälla lite pastafärger så kan jag testa innan... har redan planerat dotterns födelsedagstårta också, haha,..o hon fyller i augusti.. Bra o vara ute i god tid ;)

Pasta färgerna har väöl lång hållbarighet väl?

• Stor mamma

Ja jag beställde mina förra hösten o dom håller än :) använder dem till olika krämer och sugarpastetårtor

Nackdelen med pulver kom jag på är att det är lite jobbigt att färga in i SP:n

Jag jobbar nästan uteslutande med pastafärger och de går bra att måla med pensel på lövens skiftningar

• Queequeg
    Umm Elias skrev 2011-04-05 12:28:55 följande:
    okej! vad bra, ska besälla lite pastafärger så kan jag testa innan... har redan planerat dotterns födelsedagstårta också, haha,..o hon fyller i augusti.. Bra o vara ute i god tid ;)

Pasta färgerna har väöl lång hållbarighet väl?
    Pastafärger håller länge, bara man är rädd om färgen och är nogamed att stänga locker på burken och inte låter den stå öppen länge samt att när man tar färg från burken att man då inte doppar samma redskap man tagit färg med flera gånger. Utan ta ett nytt varje gång du tar färg. Om man använder samma redskap i färgburken flera gånger riskerar man att förkorta hållbarheten då partiklar av tex kristyr, grädde kan komma i kontekt med färgen i burken och försöra den på sikt.

Jag brukar ta färg med tandperate, men om jag vet att det kommer att gå åt mycket färg som när man färgar svart och rött brukar jag ta skaftet på en tesked och ta upp färg med.
Svar på tråden Färga grädde?