Inlägg från: gellabella |Visa alla inlägg
  • gellabella

tvillingar i höst?

Så spännande att läsa den här tråden! Försöker läsa ifatt från början, men det tar sin lilla tid... Flört 

Själv har jag två tjejer på 5 och 3 år och fick på UL i v. 17 (i onsdags) beskedet att vi väntade tvillingar med bf 6/10!! Var helt oförberedd men vi blev mest glada. Skrattande Går inte annat än att bli glad när man ser de två på skärmen. Men det är klart att man börjar fundera... Vi som trodde att vi skulle stanna vid 3 barn... Förvånad Behöver vi ny bil (har 7-sitsig men frågan är om vi får in en tvillingbarnvagn om man bara använder ett av de två bakre sätena...)? Möblering hemma, hur kommer graviditeten gå, hur kommer livet som 4-barnsfamilj bli?? Att jag mått så dåligt, spytt och haft superlågt blodvärde (läkaren blev väldigt konfundersam!) fick sin förklaring...

Hur som helst så är vi fortfarande glada och tror att all planering och alla funderingar är ett sätt att bearbeta chocken. Glad Bebisarna var lika stora och det var ju skönt, men det var svårt att se om det var enäggs eller tvåäggs. En tunn hinna mellan dem syntes och om moderkakan var en eller två nära varandra var också svårt att urskilja... Hade innan vi visste att jag var gravid bokat en utlandsresa och bokat barnvakt i två veckor men tänker genomföra resan i.a.f. Vi behöver semester nu. Cool Ska träffa bm igen för första gången efter UL dagen innan vi åker (nästa vecka) så då får vi se om vi kan få lite mer koll på läget. Har börjat känna av ligament och undrar hur det ska gå längre fram... Ser att många har besvär och sjukskriver sig tidigare än med en bebbe. Nån som vet om man kan sjukskriva sig om man annars tänkt vara arbetssökande efter sommarn? Tar examen nu så jag har inget att "gå tillbaka till" efter sommarens planerade mammaledighet. Hade tänkt ställa mig som arbetssökande och springvik:a, men det känns inte så lockande nu...

Nä, nu ska jag fortsätta läsa ikapp tråden. Glad Tänk så kunnig jag kommer att bli efter det! Flört Tack för allt ni delar med er av!! /gella

• gellabella

Tack för välkomnandet och för tipsen! Det där med sjuksrivningen var intressant. Mår rätt bra nu (illamåendet har nästan försvunnit även om jag spydde häromdagen och det gör inte superont än av foglossning eller vad det nu är...), men jag ska höra med bm på tisdag vad de har för rekommendationer här.

Nu ska jag återgår till ikappläsandet av tråden innan det blir lite plugg gjort... Flört Det gäller att prioritera!

• gellabella
    Frila2 skrev 2011-05-09 19:18:32 följande:
    gellah: Välkommen hit och grattis! Häftigt att få veta det på RUL först. Måste ni verkligen köpa ny bil då? En 7-sits borde väl räcka? Ja, du kan vara sjukskriven även om du är arbetssökande. Det är inga problem. Har hört att många är sjukskrivna redan från v 25.
    Tack Frila2! Ja, jag märker att många här fått veta tidigare än på RUL... Men det var nog lika bra för min del, för annars hade plugget nog gått sämre ännu tidigare. Flört 

Angående bilen så har vi en Toyota Corolla Verso. Den har två bonussäten längst bak i skuffen, men är inte såna där ordentliga utan just extrasäten. Bilen är lite av ett mellanting mellan kombi och minibuss... Men lyckas vi få in en tvillingvagn bredvid det ena extrasätet (på det nedfällda som bildar golv) så ska vi behålla den ett tag i alla fall och så får vi väl stoppa liftar och sånt i takboxen... Hoppas, för att köpa ny bil blir snordyrt!! Inte själva bilinköpet men skatten och bränslet som garanterat kommer att öka eftersom vår nuvarande drar lite och därför inte är så dyr i skatt heller. Och vi är supernöjda med bilen! Rymlig men ändå inte för stor och dyr i drift. Tips till er som behöver lite större än en kombi! Men det där är makens område. Tungan ute Ska bara ta oss till barnvagnsaffärerna och testa att pula in ett tvillingchassi så vi vet vad som gäller.......
  • gellabella
    mumama skrev 2011-05-11 17:46:43 följande:
    Här har jag med vart på kub men mina blidprover var inte klara så jag fick en preliminär på 5500 på tvilling 1 o 2800 på tv 2 de skildr sig även i strlk tv 1 73 tv 2 69 mm.sitter på teorin nu skriver mer sen
    Grattis på födelsedagen!!{#emotions_dlg.flower} Har väldans dålig koll på KUB och vad siffrorna säger, men jag hoppas att allt såg bra ut!
    JohannaOMikael skrev 2011-05-11 15:17:40 följande:
    vad många det är som gör KUB test, blir ni erbjudna eller är det för att ni vill?

För mig spelar det absolut ingen roll om de har downs :D en extra glädjekromosom {#emotions_dlg.flower}
    Jag har inte gjort nåt KUB-test och slipper gärna. Cool Har bara varit på RUL i v. 17+5 ( i onsdags) där vi fick veta att det var två så jag har ingen koll på vad som erbjuds och inte. Ska till bm på tisdag (dagen innan vi ska på en tvåveckorssemester...) och då får vi se vad hon säger om hur det ligger till med tester, kontroller och allt sånt. Hoppas hon berättar en massa självmant så hon slipper bli så utfrågad... Flört
  • gellabella
    4ungar skrev 2011-05-11 15:01:02 följande:
    Hemma efter en vecka i Turkiet, mår fruktansvärt illa ! Är påväg till mvc nu... Tänkte läsa ikapp tråden senare, ville bara säga hej ;)
    Välkommen tillbaka! Hoppas du fick en skön semester även om du mår dåligt! Hur gick det att resa och i vilken vecka är du? Är själv på väg på semester i veckan så jag är lite nyfiken... Glad
  • gellabella
    sofflan82 skrev 2011-05-11 19:15:10 följande:
    KUB test tror jag bara att man gör runt v. 12-13? Så du behöver inte ta stälning till just det.
    Så skönt! Skrattande
  • gellabella
    Jonnasmamma08 skrev 2011-05-12 18:14:51 följande:
    Hej!
    Var idag på RUL och fick det chockande beskedet att jag väntar tvillingar.
    Har en dotter sedan tidigare och har nu två små tjejer till i magen =)
    Har BF den 15/10.
    Så mycket information att ta in men så spännande =)
    Grattis!! Vi fick också veta på RUL (förra veckan), men har två sedan innan. Hoppas ni blev lika glada som vi även om många frågetecken och tankar dyker upp! Vi har bara vetat i drygt en vecka nu, men det känns som att vi vetat i typ en månad!! Mkt tankeverksamhet har gått åt att bearbeta och förbereda sig. Vi har förresten bf 6/10. Lycka till!

mumama: Så skönt att höra att det gått bra! Hoppas verkligen du får må bättre snart!!! Känns så orättvist att du (och fler med dig) ska ha det så jobbigt!
  • gellabella
    Sjejn skrev 2011-05-13 08:50:16 följande:
    Jag måste bara få klaga lite och vara lite ego... Jag har fortfarande inte slutat blöda, det började ju på valborg då jag också blev inlagd, men även efter det har det kommit något varje dag. Det är så otroligt påfrestande att gå runt med rädslan och oron hela tiden, jag vill slappna av och njuta nu, jag vill våga tänka att de ska stanna kvar!

Jag såg dem både i måndags när jag träffade specmvc-läkaren och i onsdags när jag var till gynakuten efter en lite större blödning - jag har blivit strängt tillsagd att åka in om jag får ökade blödningar eller smärta - och bebisarna mår jättebra och livmoderhalsen är helt stängd. Moderkakan verkar ligga för hela inre modermunnen och är det bara det som är problemet så är det ju en hyfsat ofarlig anledning till blödningarna (det är ju sådant som kan ge problem senare i graviditeten framför allt) men samtidigt kan de ju inte ge några klara besked. De hittade också så kallade placental lakes i moderkakan, blodansamlingar som KAN orsaka problem med tillväxten senare men som också KAN förekomma i normala graviditeter men det är just alla risker som jag liksom inte orkar med just nu....
    Usch, så otäckt!! Låter klokt det de andra skrivit om att ta det lugnt och försöka att inte oroa sig (men det är ju assvårt!!!)... Hoppas att du känner dig trygg med bm och de du går till så att du inte behöver oroa dig extra för att de inte tar dig på allvar eller nåt! Det är ju så viktigt att ha en bra kontakt med så här viktiga grejer... Och tänk vad skönt att de ändå har så bra utrustning att de kan ha så pass bra koll som de faktiskt har!

Vet inte om det är nån tröst, men vi är många här inne som vill att allt ska gå bra för alla! Hjärta
  • gellabella
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-14 14:19:15 följande:

Jag har ju precis varit sjukskriven för blödningar och sammandragningar.
    Har telefontid med min läkare på måndag, får väl se vad hon säger om mina sammandragningar.

Idag går jag in i vecka 20

Upptäckte just att vi var ännu närmare varandra än jag trott! Eller har du fått nytt datum? Jag har bf 6/10 så då är jag bara en dag efter dig! Glad Hoppas det ordnar sig med sjukskrivningen!
    Ninawikizz skrev 2011-05-14 16:23:28 följande:
    Grattis till er alla, det är verkligen underbart med tvillingar!!
    Vi fick våra pojkar 1 Juli 2010 och det är så roligt , visst att det är mycket att göra osv, men man lär sig hantera det och man lär sig hur man ska göra för att vardagen ska funka smidigt.

Jag är så otroligt tacksam över att jag fick chansens att se hur det är att vänta & ha tvillingar!!
    Tack så mkt!! Känns verkligen extra spännande mot att tidigare fått två tjejer med två år emellan...  Alltid härligt att höra att det går att få ihop vardagen av de som testat själva! Så tack för pepp! Glad
  • gellabella

busungarnas mamma - Nä, förstår om du inte vill bli sjukskriven. Men som du själv skriver, är det det bästa så... Hoppas i alla fall att det blir bra, vad det än blir. Glad

Själva ska vi på två veckors semester på onsdag (utan barnen, bara maken och jagHjärta) och jag hoppas att det kommer att gå bra. Törs inte läsa så mkt om vilka risker som finns efter att ha kollat upp att det ska vara ok i.a.f. Bm sa att det var lugnt (i.o.f.s. innan vi visste att det var tvillingar) så länge vi kollade upp med flygbolaget om vad just de har för regler -vilket vi gjort. Har haft en tuff vår (och höst) med heltidsstudier, två barn och en massa engagemang på annat håll, så det ska bli sååå skönt att komma iväg och släppa ALLT! Nu kan man dessutom behöva ladda batterierna... Och landa i att vi kommer att bli en familj på 6 pers!! Förvånad

Svar på tråden tvillingar i höst?