Ang försäljning av bostadsrätt o betalning av vinstskatt
Jag sålde 2 bostadsrätter privat utan mäklare under år 2010 varav jag gick i vinst på den ena. Fick ca 100.000kr mer än vad jag gav minus lite utgifter för renovering. Nu när jag fick min deklaration så stod det att jag ska deklarera för den ena bostadsrätten bara, den jag inte gick i vinst med o den andra fanns inte med. Den som fanns med tillhörde ett större bostadsbolag o den andra som jag gick i vinst med tillhörde ett mindre privat bostadsbolag med endast några lägenheter. Det mindre bostadsbolaget lämnar tydligen inte upplysningar till skatteverket om försäljningar.
Så är det meningen att jag själv ska ta upp o deklarera även för den andra bostadsrätten nu trots att det inte står nåt? Vissa menar att jag borde strunta i det o kanske kommer komma undan med o slippa betala vinstskatt då skatteverket inte vet om försäljningen. De menar att jag inte har något att förlora mer än att få betala in det sen ändå. Men vad händer sen om det skulle komma fram är det verkligen det enda som händer? Har hört att man får uppmaning att deklarera o får betala böter/straffavgift, men hur mkt brukar dessa böter vara på? 10%? Kan det ta flera år innan skatteverket får reda på försäljningen, känns lite skumt om det skulle vara så att det inte kommer fram som vissa påstår..Jag har även hört att from februari mån så börjar räntan ticka på vinstskatten ända tills man betalar så vissa betalar innan de får deklarationen, stämmer detta? (Första gången jag sålt bostadsrätt så är inte så insatt)