• lenas funderingar

Ang försäljning av bostadsrätt o betalning av vinstskatt

Jag sålde 2 bostadsrätter privat utan mäklare under år 2010 varav jag gick i vinst på den ena. Fick ca 100.000kr mer än vad jag gav minus lite utgifter för renovering. Nu när jag fick min deklaration så stod det att jag ska deklarera för den ena bostadsrätten bara, den jag inte gick i vinst med o den andra fanns inte med. Den som fanns med tillhörde ett större bostadsbolag o den andra som jag gick i vinst med tillhörde ett mindre privat bostadsbolag med endast några lägenheter. Det mindre bostadsbolaget lämnar tydligen inte upplysningar till skatteverket om försäljningar.

Så är det meningen att jag själv ska ta upp o deklarera även för den andra bostadsrätten nu trots att det inte står nåt? Vissa menar att jag borde strunta i det o kanske kommer komma undan med o slippa betala vinstskatt då skatteverket inte vet om försäljningen. De menar att jag inte har något att förlora mer än att få betala in det sen ändå. Men vad händer sen om det skulle komma fram är det verkligen det enda som händer? Har hört att man får uppmaning att deklarera o får betala böter/straffavgift, men hur mkt brukar dessa böter vara på? 10%? Kan det ta flera år innan skatteverket får reda på försäljningen, känns lite skumt om det skulle vara så att det inte kommer fram som vissa påstår..Jag har även hört att from februari mån så börjar räntan ticka på vinstskatten ända tills man betalar så vissa betalar innan de får deklarationen, stämmer detta? (Första gången jag sålt bostadsrätt så är inte så insatt)

• Svar på tråden Ang försäljning av bostadsrätt o betalning av vinstskatt
  • BuoBä

Ja, du ska själv ta upp och deklarera vinsten. Det kan hända att skatteverket bara fick kontrolluppgifterna lite för sent för att få med dem i trycket, och sannolikheten att de aldrig får reda på det är minimala...

Om beloppet du är skyldig är över 20 000 kr börjar ränta ticka redan i februari. För belopp under 20 000 kr är det maj som gäller. Läs här:

www.skatteverket.se/privat/viktigadatum/2011.4.2ef18e6a125660db8b080001193.html

• lenas funderingar
    BuoBä skrev 2011-04-05 13:39:38 följande:

Ja, du ska själv ta upp och deklarera vinsten. Det kan hända att skatteverket bara fick kontrolluppgifterna lite för sent för att få med dem i trycket, och sannolikheten att de aldrig får reda på det är minimala...

Om beloppet du är skyldig är över 20 000 kr börjar ränta ticka redan i februari. För belopp under 20 000 kr är det maj som gäller. Läs här:

www.skatteverket.se/privat/viktigadatum/2011....

Men hur menar du att skatteverket skulle få reda på det? Hur får de uppgifter på försäljningar ang bostadsrätt som skedde bakåt i tiden om inte bostadsrättsföreningen lämnar uppgifter ang försäljningen till skatteverket?? Bostadsrättsföreningen är en liten privat o de lämnar inte uppgifter om försäljningar till skatteverket..alltså vet de inte om försäljningen ens antar jag därför den inte stod med i deklarationen.

Anledningen till att den andra lägenhetsförsäljningen som skedde senare stod med tror jag är att den var i en stor känd bostadsrättsförening som lämnar uppgifter till skatteverket vid försäljningar. Samt så infördes ju register för lägenheter på lägenhetsnummren i höstas o nu under våren som inte tidigare fanns då jag sålde bostaden jag gick i vinst på, däremot infördes det vid den andra försäljningen. Innan fanns det bara för hus/villor osv. Vad jag kan läsa så är det enda som händer om man inte skulle deklarera försäljningen att man kan få en uppmaning att göra det, det handlar ju om en vinstskatt att betala eftr avdrag för renoveringar på kanske max 20-30.000..kanske allvarligare följder om det gäller stora summor pengar..
  • Kjell2

Först förstår jag inte vad du menar med privat bostadsrättsförening, alla bostadsrättsföreningar är privata.

Skatteverket kan få reda på genom t ex att den som köpt din brf redovisar sina vinst/förlust. Vidare kan de anmoda förening att meddela alla ägarebyten om de misstänker att någon rapportering inte förekommer.

Du kan alltid chansa på att din försäljning förvinner i något moln men du tar en risk. Du är skyldig att meddela vinst/förlust vid brf föräljning och kommer skv på dig kan det bli surt efter.

• lenas funderingar
    Kjell2 skrev 2011-04-08 09:09:46 följande:
    Först förstår jag inte vad du menar med privat bostadsrättsförening, alla bostadsrättsföreningar är privata.

Skatteverket kan få reda på genom t ex att den som köpt din brf redovisar sina vinst/förlust. Vidare kan de anmoda förening att meddela alla ägarebyten om de misstänker att någon rapportering inte förekommer.

Du kan alltid chansa på att din försäljning förvinner i något moln men du tar en risk. Du är skyldig att meddela vinst/förlust vid brf föräljning och kommer skv på dig kan det bli surt efter.
    Ja okej jag menar en lokal bostadsrättsförening som endast har ett antal hus med lägenheter i. Tex. HSB o Riksbyggen är ju mer rikstäckande.

Vad jag förstått av vad jag läst så är den enda risken jag tar att jag kan få en anmodan att deklarera försäljningen om de skulle få reda på den senare. Det känns ju inte som någon stor risk om det är så, då är det ju bara att deklarera då..Sen tickar ju räntan på men det blir ju inte särskilt mkt. Har även hört om straffavgift men vet inte vad den ligger på o ifall det beror på hur stor summan är?
  • BuoBä
    lenas funderingar skrev 2011-04-08 11:33:30 följande:
    Ja okej jag menar en lokal bostadsrättsförening som endast har ett antal hus med lägenheter i. Tex. HSB o Riksbyggen är ju mer rikstäckande.

Vad jag förstått av vad jag läst så är den enda risken jag tar att jag kan få en anmodan att deklarera försäljningen om de skulle få reda på den senare. Det känns ju inte som någon stor risk om det är så, då är det ju bara att deklarera då..Sen tickar ju räntan på men det blir ju inte särskilt mkt. Har även hört om straffavgift men vet inte vad den ligger på o ifall det beror på hur stor summan är?

Om de kommer på att du undanhållit något blir du skönstaxerad. Läs på om skattetillägg i deklarationsbroschyren, men genom ett snabb genomläsning fick jag fram att du då betalar 1,4 gånger den ursprungliga skatten. Ränta tillkommer säkert.

Det verkar extremt dumt att chansa för att möjligen spara 20-30 000 i nuläget...

• BuoBä

Bostadsrättsföreningar är så vitt jag kan läsa mig till dessutom skyldiga att lämna kontrolluppgifter. Leta rätt på blankett KU55 och läs sida 2.

• lenas funderingar
    BuoBä skrev 2011-04-08 11:49:38 följande:

Bostadsrättsföreningar är så vitt jag kan läsa mig till dessutom skyldiga att lämna kontrolluppgifter. Leta rätt på blankett KU55 och läs sida 2.

Okej för bostadsrättsföreningen sa att de inte lämnar några kontrolluppgifter utan att det är upp till var o en som säljer att deklarera
  • lenas funderingar
    Raskask skrev 2011-04-08 11:37:58 följande:
    En lite bister länk:

lawline.se/answers/9136
    Fast fängelse tror jag inte man får i första taget, bara man deklarerar o betalar om skatteverket uppmanar en att göra det så är det nog ingen fara för det
  • Kjell2
    lenas funderingar skrev 2011-04-08 11:58:50 följande:
    Fast fängelse tror jag inte man får i första taget, bara man deklarerar o betalar om skatteverket uppmanar en att göra det så är det nog ingen fara för det
    Frågan är - Vågar du chansa?
  • BuoBä
    lenas funderingar skrev 2011-04-08 11:57:38 följande:
    Okej för bostadsrättsföreningen sa att de inte lämnar några kontrolluppgifter utan att det är upp till var o en som säljer att deklarera
    Märkligt. Det är ju inte helt otroligt att skatteverket börjar undra om ett par år och kräver ut uppgifter om alla försäljningar. 
  • lenas funderingar
    BuoBä skrev 2011-04-08 12:37:27 följande:
    Märkligt. Det är ju inte helt otroligt att skatteverket börjar undra om ett par år och kräver ut uppgifter om alla försäljningar. 
    Ja kanske det..el så kanske det inte sker.eftr 5 år preskiberas det har jag hört.
  • lenas funderingar
    Kjell2 skrev 2011-04-08 12:16:50 följande:
    Frågan är - Vågar du chansa?
    Som det verkar har jag inte så mkt att förlora mer än att få betala ca 8000kr mer sen + plus räntan så det kanske kan va värt om man kan få behålla 20-30..
  • Kjell2
    lenas funderingar skrev 2011-04-08 12:51:00 följande:
    Som det verkar har jag inte så mkt att förlora mer än att få betala ca 8000kr mer sen + plus räntan så det kanske kan va värt om man kan få behålla 20-30..
    Din moral och etik. Din risk att bli dömd för skattebrott.
  • BuoBä

Tja, ifall du kan hosta upp sisådar 40-50 000 kr utan vidare plus eventuella kostnader för advokat så är det en bra idé. Eller inte...

Jag fattar inte folk som försöker mygla sig undan skatt bara för att. Undersöka om man på något vis kan minska skatten genom lagliga avdrag, javisst! Annars är det bara att se glad ut och betala. Du lever i ett samhälle som är beroende av att folk betalar skatt, och du skulle säkert skrika i högan sky om du plötsligt inte fick de förmåner och bidrag från stat och kommun du anser dig ha rätt till.

• lenas funderingar
    BuoBä skrev 2011-04-08 13:34:22 följande:

Tja, ifall du kan hosta upp sisådar 40-50 000 kr utan vidare plus eventuella kostnader för advokat så är det en bra idé. Eller inte...

Jag fattar inte folk som försöker mygla sig undan skatt bara för att. Undersöka om man på något vis kan minska skatten genom lagliga avdrag, javisst! Annars är det bara att se glad ut och betala. Du lever i ett samhälle som är beroende av att folk betalar skatt, och du skulle säkert skrika i högan sky om du plötsligt inte fick de förmåner och bidrag från stat och kommun du anser dig ha rätt till.

Kostnad för advokat? nu drar du ju det till ytterliggheter, deklarerar man när man får uppmaning om det så lär man ju inte behöva någon advokat..kanske om man fortf struntar det..Skatteverket vill ju ha in skatteni första hand o inte sätta dig folk antar jag. Sen visst kan jag hålla med om etik o moral o det
Svar på tråden Ang försäljning av bostadsrätt o betalning av vinstskatt