• Anonym (helle)

Familjehemet berättar inte allt

Jag har tre barn som är placerade i familjehem. två av dom är tillsammans och har det bra, men det är det tredje barnet som inte alls mår väl.
    Familjehemmet har haft placerade barn innan och det hela slutade i att dom fick säga av sig det uppdraget av anledningar som jag inte vet.
    Nu är min dotter där och lider alla helvetes kval.
    Familjehemmet är djupt religöst och mannen är pastor i pingstkyrkan. Han har trillat ihop framför min dotter och "fått guds ande" i sig.
    Flickan har blivit misshandlad i skolan och familjehemmet har inte gjort nått åt saken. Dom har inte varit där och pratat med de berörda parterna. Nu går det dåligt för flickan i skolan och fam.hemmet säger att det är min, pappans och respektive sambo som ska fixa läxor.
    Idag var jag ute på facebook och "snokade" och fadern i hemmet har då laggt upp en videolänk där man ser en ung flicka dansa och smeka sig själv.
    Jag vet att denna person har tagit tag i min dotter, men när man konfrontera dom så nekar dom hela tiden.

Jag har försökt prata med handlägarna på soc men dom lyssnar bara till familjehemmet.
    Oron för min dotter blir bara större och större för varje dag.
    Min dotter mår fruktansvärt dåligt när hon har varit på umgänge, hon kräks och gråter, vill inte åka.
    Man måste alltså mer eller mindre tvinga henne in i bilen.
    Hon har själv sagt att hon vill byta familjehem.

Snälla någon vad ska jag göra?
    Jag gråter mig till sömns varje kväll för min dotters skull.
    Jag vet att det finns bra familjehm, mina andra barn är u ett. Men detta är inte ett av dom.

• Svar på tråden Familjehemet berättar inte allt
  • Anonym

Vrför har de delat på barnen från början?

Hur länge har de varit placerade?

Har du anmält familjen?

• morochmer

Det är en LVU-placering? Jag har svårt att ta din historia på allvar eftersom du redan borde ha kontaktat media vid det här laget och skrikit högt och krävt av de ansvariga att flickan ska byta familjehem.
    Jag är själv familjehem och vet att även vid ett LVU så har föräldrarna möjlighet att tycka till om vart barnen placeras eller inte placeras.

Hur gammal är flickan?

OM det här är helt sant så kan du inboxa mig och då lovar jag att hjälpa dig.

• Anonym (helle)

Från början sa dom att barnen inte skulle delas, men gjorde det ändå. Jag tror att eftersom att jag och pappan till flickan inte längre är tillsammans, så blev det så.
    Barnen har snart varit placerade i tre år, men i detta hemmet har det varit problem med redan från början.
    Jag har ringt till socialen och sagt till dom om vad jag vet, jag har ringt socialstyrelsen och pratat med dom. I början ringde jag polisen och anmälde mannen eftersom att han hade tagit tag i flickans arm på ett sätt som gjorde att det uppstod smärta.

Nu vet jag inte längre vad jag ska ta mig till..
    Som jag skrev innan så har de andra två barnen det jätte bra och jag önskar bara att min dotter oxå får det.

• Anonym (helle)
    morochmer skrev 2011-04-05 16:49:13 följande:
    Det är en LVU-placering? Jag har svårt att ta din historia på allvar eftersom du redan borde ha kontaktat media vid det här laget och skrikit högt och krävt av de ansvariga att flickan ska byta familjehem.
    Jag är själv familjehem och vet att även vid ett LVU så har föräldrarna möjlighet att tycka till om vart barnen placeras eller inte placeras.

Hur gammal är flickan?

OM det här är helt sant så kan du inboxa mig och då lovar jag att hjälpa dig.
    Jo det är en LVU placering och tror mig jag har försökt få de ansvariga att reagera. Men min akilleshäl är att jag inte har vårdnaden, den har fadern. Media har jag än inte kontaktat. Jag har visat min oro tidigare och kontentan av det blev att jag inte fick träffa min dotter.
    Hon är 12 år fylda nu.
  • Anonym
    Anonym (helle) skrev 2011-04-05 16:54:32 följande:
    Jo det är en LVU placering och tror mig jag har försökt få de ansvariga att reagera. Men min akilleshäl är att jag inte har vårdnaden, den har fadern. Media har jag än inte kontaktat. Jag har visat min oro tidigare och kontentan av det blev att jag inte fick träffa min dotter.
    Hon är 12 år fylda nu.
    Vad gör pappan till flickan? Försöker han få bort henne där ifrån?

Ingen av er är kapabla att ta hand om henne?

Jag tycker du ska kontakta media.
  • Anonym (inte ensam)

Jag kan säga att detta inte är alltför ovanligt. Min syster satt i ett djupt religös fosterhem och var medtvingad på deras religösa aktiviteter. Jag bodde i ett annat hem som var hemskt fast på ett annat plan. Min syster fick inget gehör ifrån soc utan så fort hon blev gammal nog så stack hon därifrån.
    När jag bad soc om hjälp angående mitt fosterhem så skvallrade dom med en gång till min fostermamma utan att ta det på allvar och det gjorde mitt liv ännu värre.

• Anonym (helle)
    Anonym skrev 2011-04-05 16:57:34 följande:
    Vad gör pappan till flickan? Försöker han få bort henne där ifrån?

Ingen av er är kapabla att ta hand om henne?

Jag tycker du ska kontakta media.
    Pappan till flickan har problem med droger och har inte för avsikt att hjälpa henne. Han litar på det familjehemmet säger och eftersom att han och jag inte har samma syn på livet så är vi inte vänner.
    Nu är jag och min man kapabla att ta hand om henne, men eftersom att jag inte har vårdnaden så kan jag inte begära en hemtagningsutredning. Fadern vill inte ge mig halva vårdnaden, så jag strider om det oxå. Han har fått för sig att jag ska "ta" flickan om vi har gemensam vårdnad.Jag har i detta nu följt dit råd och har börjat leta reda på media som kanske kan hjälpa mig i detta.
  • Anonym
    Anonym (helle) skrev 2011-04-05 17:17:49 följande:
    Pappan till flickan har problem med droger och har inte för avsikt att hjälpa henne. Han litar på det familjehemmet säger och eftersom att han och jag inte har samma syn på livet så är vi inte vänner.
    Nu är jag och min man kapabla att ta hand om henne, men eftersom att jag inte har vårdnaden så kan jag inte begära en hemtagningsutredning. Fadern vill inte ge mig halva vårdnaden, så jag strider om det oxå. Han har fått för sig att jag ska "ta" flickan om vi har gemensam vårdnad.Jag har i detta nu följt dit råd och har börjat leta reda på media som kanske kan hjälpa mig i detta.
    Ah ok då förstår jag. Många väderkvarnar att slås emot. Hoppas dina barn vet att du slåss för dem =)

Ja kontakta absolut media!
  • Anonym (helle)
    Anonym (inte ensam) skrev 2011-04-05 17:09:46 följande:
    Jag kan säga att detta inte är alltför ovanligt. Min syster satt i ett djupt religös fosterhem och var medtvingad på deras religösa aktiviteter. Jag bodde i ett annat hem som var hemskt fast på ett annat plan. Min syster fick inget gehör ifrån soc utan så fort hon blev gammal nog så stack hon därifrån.
    När jag bad soc om hjälp angående mitt fosterhem så skvallrade dom med en gång till min fostermamma utan att ta det på allvar och det gjorde mitt liv ännu värre.
    Jag beklagar så jätte mycket. Önskar verkligen att man skulle kunna göra nått för alla dessa barn.
    Visst att vi som föräldrar har tabbat oss nått så fruktansvärt, det fins det inga ursäkter för. Men jag tycker att soc ska se till att barn som är placerade ska få det BÄTTRE i ett fam. hem och inte SÄMRE.
    Men det står ju i SoL att ett fam.hem inte skall utöva religösa saker på placerade barn. Hur kommer det sig då att dom inte följer detta?
    Då säger soc till mig och min man att dom tolkar lagen på ett helt annat sätt....
  • Anonym (helle)
    Anonym skrev 2011-04-05 17:22:45 följande:
    Ah ok då förstår jag. Många väderkvarnar att slås emot. Hoppas dina barn vet att du slåss för dem =)

Ja kontakta absolut media!
    Jodå dom vet att jag slåss för dom med näbbar och klor och kommer så alltid att göra.
    Mina barn är mitt allt =)
  • morochmer
    Anonym (helle) skrev 2011-04-05 16:54:32 följande:
    Hon är 12 år fylda nu.
    De kan inte hindra dig från att ha umgänge med din dotter. Enl barnkonventionen så har alla barn rätt att träffa  sina fräldrar. Jag är så väldigt nyfiken på vilken kommun det handlar om. (kanske någon jag har erfarenhet av). Du får som sagt inboxa mig och jag ska försöka hjälpa dig. Men så här på ett öppet forum finns inte mycket hjälp att ge.
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-04-05 16:49:13 följande:
    Möjlighet att tycka till finns alltid men så många jag mött genom årens lopp som faktiskt inte kan och heller inte får vara med och påverka något efter att dom "tyckt till"....
    Har ett barn LVU så placeras det oavsett om bio föräldern samtycker eller inte! 
Svar på tråden Familjehemet berättar inte allt