Inlägg från: BVC Sköterskan |Visa alla inlägg
  • BVC Sköterskan

Sömn 4 mån

Hej!

Ni verkar ha hittat en rytm som passar er. Med all säkerhet sover hon så mycket som hon behöver, med tanke på att du upplever henne pigg och glad under vakenstunderna. Min erfarenhet är, precis som du resonerar, att många barn i hennes ålder brukar somna ganska tidigt och ha vakenstunder på 2-3 timmar åt gången under dagen.

Är man orolig att sitt barn sover för mycket eller för lite brukar jag råda familjer att skriva ned (ungefär) när barnet sover under ett-två dygn för att se hur det ser ut. I hennes ålder har ganska många fått in någon form av rytm, så det brukar vara ganska enkelt.

Av det du beskriver låter det som att hon sover bra på natten (vaknar för mat och somnar om snabbt igen) och det ser ut som att hon sover runt tre gånger på dagen, vilket jag skulle påstå är väldigt vanligt i hennes ålder. Först när de närmar sig sex månader brukar de vara vakna längre stunder och därmed bara ha två vilor på dagen. Då hamnar em-vilan ofta runt tre, vilket brukar göra att de somnar först vid sju-åtta på kvällen.

Solig

MVH Christine

Svar på tråden Sömn 4 mån