• Veronika07

Bryter snart ihop! 2,5-åring som helt plötsligt vägrar sova!

Våran son som är ca 2,5 år har helt plötsligt kommit på att han inte ska sova på kvällen! Det tar minst 1,5-2 timmar att få honom att somna och vi får lägga tillbaka honom i sängen 1000 gånger, eller inte riktigt men det känns så. Han får bara sova 45 minuter på dan, och vi brukar börja lägga honom vid 18:30, vi har försökt att lägga honom senare men det resulterar bara i att han somnar ännu senare och blir grinig nästa dag. Förslag på vad vi ska ta oss till mottages gärna! Är det här bara en fas som tillhör trotsperioden som han har varit inne i några månader nu?

• Svar på tråden Bryter snart ihop! 2,5-åring som helt plötsligt vägrar sova!
  • MalinEddie

Ta bort dagsömnen helt?

• Veronika07

Ja vi provade det i 2 dagar men sen tyckte maken att han skulle få sova en stund på dagen ändå för att han blir så trött och omöjlig hela eftermiddan och kvällen annars, men vi får se, för om det här fortsätter så finns det nog inte så mycket annat att välja på. De protesterade lite på dagis när vi sänkte hans dagssömn till 45 minuter så de kommer nog att skrika rätt ut om vi säger att han inte får sova alls, idag hade de låtit honom sova nästan en timme för han hade inte varit sig lik på förmiddan. Nej men det kanske inte är så konstigt med tanke på att han somnar vid 20:30 och vaknar 05:30...

• Zafir

Sömn och läggning är ju ett evigt bekymmer.....periodvis.... haft en period med 4 åringen som bara vandar upp o det tar längre o längre tid.
    Exempel: mamma du har glömt pussa mig..... jag vågar inte va själv....då pappa läst vill hon jag ska göra det m.m.m.m.m.
    Nattvandrar o grejar.....är väl en fas i hennes liv.
    Vi ändrade rutiner och har sett till att ge henne ännu mer tid på kvällen både jag o hennes pappa, så att hon är totalt nöjd med den biten. Så vi införde en lekstund i lugn o ro med den som inte sen ska läsa.... Hela proceduren tar ca 1 timme.
    Hon har blivit lugnare o detta har funkat väldigt bra för oss.
    Jag vet ju inte alls hur ni gör, men har ni testat att ha på lite tyst lugn musik sedan? Stanna kvar i rummet?
    Varianterna är många... det viktiga är att man inte gör det till en "kamp" då blir nog effekten fel.
    När vi sagt godnatt o försäkrat oss om att hon är nöjd med både pussar o kramar av oss båda får hon ha lite musik på om hon vill.

LYCKA TILL!

//Mia...mamma till Saga* Johanna* & lilla Mira i magen*
  • MalinEddie
    Veronika07 skrev 2011-04-05 20:32:36 följande:
    Ja vi provade det i 2 dagar men sen tyckte maken att han skulle få sova en stund på dagen ändå för att han blir så trött och omöjlig hela eftermiddan och kvällen annars, men vi får se, för om det här fortsätter så finns det nog inte så mycket annat att välja på. De protesterade lite på dagis när vi sänkte hans dagssömn till 45 minuter så de kommer nog att skrika rätt ut om vi säger att han inte får sova alls, idag hade de låtit honom sova nästan en timme för han hade inte varit sig lik på förmiddan. Nej men det kanske inte är så konstigt med tanke på att han somnar vid 20:30 och vaknar 05:30...
    Det ska väl vara ni som bestämmer om han ska sova eller ej och hur länge? Så är det på vår förskola i alla fall. Vi funderar också på att ta bort dagsömnen för vår son som snart är 21/2 år. Han har strulat kvällstid den senaste veckan och det brukar ju vara ett tecken på att det är dags. Just nu sover han en halvtimme dagtid. Vi kommer göra det på helgen så att de värsta dagarna blir när han är hemma och inte på förskolan. Jag minns att det var lite jobbigt när vi tog bort sömnen dagtid för storasyster. Det som hjälpte var utevistelse (ej i vagn) och bad. Hon fick dessutom lägga sig något tidigare på kvällen i början.
    Ni kan ju prova att korta den lite mer om ni inte vill ta bort den helt. Det kan kanske hjälpa.
  • Alexi

vår dotter får sova bara 30 min, vid 45 min blir läggningarna för långa. Sen sover hon ca 20.30-21 - ca 6.30-7.30.

• Sootie

Vår son(2 i juli) har också börjat krångla vid läggning. Han gråter vilket han inte gjort innan.
    Jättejobbigt.. Han vill att jag ska sitta där men då får jag sitta där i minst 2 timmar för han blir bara piggare av att jag är där och vaknar när jag går ut och sen börjar det om..
    Jag funderar också på trotsåldern.. Vill gärna också läsa tips!
    Känner med er och känner igen oss väldigt mycket.. Kram

• MalinEddie
    Sootie skrev 2011-04-06 18:49:23 följande:
    Vår son(2 i juli) har också börjat krångla vid läggning. Han gråter vilket han inte gjort innan.
    Jättejobbigt.. Han vill att jag ska sitta där men då får jag sitta där i minst 2 timmar för han blir bara piggare av att jag är där och vaknar när jag går ut och sen börjar det om..
    Jag funderar också på trotsåldern.. Vill gärna också läsa tips!
    Känner med er och känner igen oss väldigt mycket.. Kram
    Hur mycket sover han dagtid?
  • Rocktroll

Min 2 åriga dotter är likadan och jag blir såååå trött och less varenda kväll när jag vet att det är dags för nattning. Innan la hon sig kring 19 varje kväll utan att klaga och skrika, hon sa bara "hej då" och så somna hon. Hon har alltid somnat utan något speciellt nattning. Men nu gallskriker hon så fort man närmar sig sängen och hon inser att det är dags att sova. Hon kan skrika en hel kväll, och självklart går jag och tittar till henne och försöker lugna henne men det blir inte bättre. Hon brukar få ligga i soffan med oss med men inte det funkar heller trots att hon är supertrött. Hoppas detta är en fas!

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Sootie
    MalinEddie skrev 2011-04-06 19:01:21 följande:
    Hur mycket sover han dagtid?
    Väldigt olika mellan 30min och 2 timmar.. Beroende på när han vaknar och om det är dagis eller vad vi gör just den dagen.
    Detta spelar dock ingen som helst roll på kvällen.. Bara att ju tröttare han är ju värre och svårare blir det..
  • Sootie
    Rocktroll skrev 2011-04-06 19:01:56 följande:
    Min 2 åriga dotter är likadan och jag blir såååå trött och less varenda kväll när jag vet att det är dags för nattning. Innan la hon sig kring 19 varje kväll utan att klaga och skrika, hon sa bara "hej då" och så somna hon. Hon har alltid somnat utan något speciellt nattning. Men nu gallskriker hon så fort man närmar sig sängen och hon inser att det är dags att sova. Hon kan skrika en hel kväll, och självklart går jag och tittar till henne och försöker lugna henne men det blir inte bättre. Hon brukar få ligga i soffan med oss med men inte det funkar heller trots att hon är supertrött. Hoppas detta är en fas!
    Jag tror att det kan vara en fas och att dem märker att dem har större inflytande.. Att man kan försöka mer.. Vår son har också lagt sig utan något och gör fortfarande. Hoppas att det går över för det känns så hemskt när dem är ledsna..
Svar på tråden Bryter snart ihop! 2,5-åring som helt plötsligt vägrar sova!