Keratosis Pilaris-systrar finns ni?
Jag har också Keratosis Pilaris och har också haft det sen tidiga tonåren..
Lyckades efter många om och men googla mig till min "diagnos" när jag inte fått något vettigt svar av läkare.
Har också hittat ett sätt att lindra det hela!
- Jag börjar med att skrubba mina armar med bodyscrub ett par gånger i veckan.
- De dagar jag inte skrubbar använder jag ett ansiktsvatten på armarna med AHA-syror i som exfolierar huden varsamt. Den här använder jag för den är relativt billig om man jämför med andra produkter med AHA www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx
- Sen smörjer jag armarna nästan varje dag med Caress kräm från apoteket, den brukar finnas i deras kyl så den får man fråga efter. Den innehåller karbamid som ska vara bra för oss med KP.
- Jag har också tidigare bara kliat bort mina vita prickar (talg som blir kvar i huden eftersom hornlagret inte funkar som det ska på oss, därför måste man vara noga med att hjälpa huden på traven med att peela). Ser jag en vit prick nu för tiden så drar jag med nageln försiktigt från sidan av pricken mot mitten, då kommer talgsamlingen ut och det blir inget ärr iaf, men helst ska man nog låta de vara och hålla sig till den här lilla checklistan.
Hoppas det hjälpte! :)