• Aniara87

Resa med katter

Jag och min sambo ska åka till mina föräldrar fem dagar över påsk, och vi planerar att ta med våra två katter. Förhoppningen är ju att det ska gå bra, så vi slipper ordna kattvakt i två veckor i sommar och bara kan ta med oss katterna då också. Ingen av oss har rest med katt förut, inte med tåg i alla fall. Går det?

Jag behöver lite tips på hur man kan göra resan så smidig som möjligt för vilddjuren. De är ett år gamla, har bott hos oss i tre månader och de har hela tiden varit nyfikna, trygga och sociala (tack vare de fantastiska jourhem de bodde i innan vi adopterade dem!).

Först och främst... Bur? Vi hade en låne-bur som vi precis lämnat tillbaka, och nu ska vi köpa en (eller två) egna. Vad ska man tänka på? Några handfasta tips? Det finns väl minimimått och vissa krav som måste uppfyllas?
    Kan man ens transportera två katter i en bur (de kommer bra överens) eller måste de ha varsin?

Resan kommer ta drygt fem timmar, dörr till dörr. Tar det för lång tid? Efter fyra timmar kommer vi ha möjlighet att låta katterna sträcka på benen i sele innan sista korta etappen påbörjas. 

Är det någon som åkt tåg med sin/sina katter? Vad tyckte de?

Vad gör man om de kräks, kissar eller bajsar. Ler urskuldande åt medpassagerarna och skäms eller göra något åt det? Hur går man något åt det på ett tåg mellan Stockholm och Karlstad liksom?

Mat och vatten? Jag var en gång med om att mina föräldrars lilla katt kräktes upp en imponerande mängd halvsmält kattmat över min syster under en bilresa (komiskt i efterhand, fruktansvärt äckligt då). Ska man låta bli att ge katterna mat timmen innan man reser?

Alla tips, råd och anekdoter mottages gärna!

• Svar på tråden Resa med katter
  • Cia o krabaten

Var beredd på oljud

Tog min katt till vet i höstas och hon skrek hela vägen dit, 7km
    Som tur var var det en egen bil, men jag hade verkligen inte uppsakttat att sitta bredvid en sån katt på ett tåg i 5h!  

Kanske kan ni träna på att åka i bur lite innan så de får vänja sig?
    Kanske är det bättre att de får åka tillsammans?

Tror inte att de behöver egentligen varken mat eller vatten under resan, möjligen erbjuda lite vatte någon gång.
    Kissar eller bajsar de så måste ni ju ta hand om det, förslagsvis lägger ni tidningspapper i  buren och byter ut det på toa och stoppar i en plastpåse som ni kan knyta ihop.

Är de vana att gå i koppel kan det vara en idé att sträcka på benen på resan, annars är det nog bara dumt.

Vår katt vi hade när jag var barn kräktes alltid i bilen så han fick åksjuketablett innan han skulle på sommarsemester hos mormor och morfar

Summasummarum: Testa först med kortare resa så att ni vet hur de reagerar! 

• MammaTillDomFinaste

precis, testa först så ni ser hur dom reagerar i bur, min katt jamar heeela tiden han också i sin bur! Går gärna in i den osv, men när han hamnar i bilen så sitter han å jamar hela tiden tills vi är framme! sen vet jag inte hur han skulle reagera på tåg.

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • Havanna82

Jag skulle köpa två burar och redan nu välja dem vid dessa.  Mina katter har aldrig varit problem att resa med, men då är dessa vana sedan de var kattungar. Sedan brukar mina katter få sträcka på benen inne på tåget, sitta i knät eller faktiskt ibland på bordet om det är lite folk. Då kan det vara skönt att ha på ett sele om de är vana det.
    5 timmar är inte så mycket för en katt egentligen, se till att ta bort mat några timmar innan ni reser och ha med en rulle toapapper om något skulle hända :)

• Majskolven

Som sagt, testa så får du se hur de reagerar.
    Vår katt älskade att åka bil, hon skrek vid ytterdörren så fort någon tog bilnycklarna :)

Vi tog med henne på vår semester till Öland, vi bor i Arvika, resan tar normalt 6h men vi stannade ofta efter vägen så hon fick vatten, dock inte mat.

Kanske annorlunda med tåg, jag vet inte.
    Lycka till

• Aniara87

Vi får nog skaffa bur/burar pronto så vi kan åka på en testtur i helgen om vi hittar en vän med en bil som är villig att låta oss köra runt i någon timme. Och så får vi nog träna dem på att ha sele också... 

Tack för tipsen! 

• BuoBä

Katter klarar sig utan mat och vatten i 5 timmar, och med största sannolikhet behöver de inte uträtta några behov heller. Vi har kört i 7-8 timmar med våra katter och de hade inte precis bråttom till lådan när vi kom fram.

Om vi tog ut våra katter ur burarna på vägen skulle vi garanterat inte få in dem igen. De är lugna när de väl är i burarna, men för att få in dem krävs viss list och långärmad tröja.

• lilla mej

ha tidningspapper i buren, ta med extra tidning och pasar om ni behover byta ut dem. Se om ni kan sitta nagonstanns dar ni ar mer instangda for vissa katter later som 17 nar man reser med dem vilket inte ar sarskilt snallt mot medpassagerare i sa lang tid. Mat kansk einte behovs men skaffa en kaninvattenflaska ( for att undvika spill) en sadan man slickar pa for att fa ut vatten, for vatten ska alltid finnas tillgangligt. 

• Kattägd

Varsin bur är bäst så de kan röra sig ordentligt, en jättestor bur för två är väldigt jobbig att bära. Ta med en filt också att lägga över så det blir mörkt om de är oroliga, det man inte ser är inte lika farligt har jag märkt på mina katter. Det finns även lugnade medicin som är receptfri, men bara om det behövs. Som sagt tidigare, köp burar nu så de får en chans att bli vana. Mina katter brukar bara jama till en början, sen sover de resten av vägen, brukar resa 3 timmar med bil och det går alltid bra.

Om du är orolig att de ska kissa ner sig så lägg en handduk i buren och ta med en extra att byta till och en påse att lägga det smutsiga i så lukten inte sprids. Katter är väldigt bra på att hålla sig så jag tror inte det blir något problem.

• semlorna

Är bra att inte ge mat precis innan resan utan ta bort det nån timme innan och sen försöka uppmuntra katterna att gå på lådan. Träna innan låter bra, försök göra resor till något roligt. Är katterna selvana kanske ni kan åka till någon lugn skog en bit bort och låta dom gå omkring, åka hem och sen ge favvomaten så dom lär sig att resor är SKOJ! Jag brukar alltid ha med filt som luktar tryggt och hemma till katterna när vi reser och även ha vatten med. Om resan sker när det är varm brukar jag även ha med kylklampar som jag virar in i handduk som dom kan ligga mot och extra vatten om dom blir överhettade.

Gällande tåg så är det bra att ha koppel på om ni ska ha dom ur buren. Vet att vissa bara öppnar buren med katten lös men det är galet! Varit med om panikslagen katt som sprungit omkring i djurvagnen en gång och det var inte skoj. Ha också med något att täcka över buren med om dom verkar stressas av saker runtomkring, våtservetter om dom smutsar ner sig, extra handduk att byta med om den i buren kissas ner eller så och även något gott godis om katterna vill ha (inte alla katter vill ha något när dom åker men det är bra uppmuntran OM dom vill ha).

Det går absolut att låta två katter åka i samma bur men det kan bli tungt och otympligt att bära så det brukar jag främst ha när vi åker bil eller inte behöver bära långt. Isf är det absolut bäst att testa innan så ni vet att dom fungerar ihop även under resor och eventuellt även ha med en extra bur (finns ihopfällbara som är smidiga). Vissa katter är tryggare om dom får åka ihop så det kan vara positivt också vilket är värt att tänka på.

• Aniara87

Vad bra och konkreta tips ni kommit med! Jag uppskattar det verkligen!

Vi har en bur, den är stor men väger inte så mycket i sig. Och med katterna i blir det inte ens tio kilo, och sambon hävdar att det klarar han. Vi har bestämt att vi kör på det, bara jag slipper bära. :P  Enda problemet där är väl att hitta någonstans att ställa buren på tåget, men i värsta fall får vi ha den i våra knän. De har sovit i buren en del sen vi ställde den i vardagsrummet, och verkar inte tycka det är otäckt att vi bär den runt lägenheten.

Vi har dessutom hittat en vän som vill köra runt oss och katterna nån timme för att kolla hur de klarar det. Och sambon funderar på att ta med katterna på en tågresa på tio minuter några dagar innan Resan med stort R. 

Selar har de inte haft sen de var små, och vi har aldrig provat att gå med dem i sele, så det är nog inte ens ett alternativ. Det kanske blir för mycket att lägga in en veckas intensivträning med sele, så de får hålla sig i buren hela resan... 

Nu håller vi bara tummarna för att det funkar :)

Tack för hjälpen! 

• Fru U

Om ni märker att de blir stressade av bilresan så finns det ett medel som heter Zylkene som man kan ge (helt naturligt och fungerar på typ 99% av alla katter o hundar) som lugnar dem.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • nemo1

Ni kan även spraya Feliway i buren en kvart innan avresan. Rekommenderar er att hänga en handduk eller dyl. över buren så att dom inte ser ut, det lugnar de flesta katter.

• semlorna

Testa att stoppa in katterna i buren och bär omkring på den innan ni bestämmer er. Den är inte enbart tyngden i sig utan att det är otymtligt och svårt att bära omkring på bur eftersom det inte finns något bra sätt att hålla den på.

Är buren stor nog för två katter? Annars finns det stor tygbur på rusta som det lätt går in två katter i, den går att fälla ihop sen så den tar ingen större plats när man inte använder den.

Har dom varit vana vid sele så är det inte säkert att det är svårt nu. Hoppas det går fint med resträningen nu innan!

• nemo1

Min favorit är en sån där stor blå ikeakasse. En normal kattbur får plats perfekt i den och är man två personer så tar man i ett varsit handtag, mycket enklare att bära.

• Aniara87

Semlorna, det är faktiskt en sådan bur vi har! Glad Vi köpte den mest för att vi ville ha med lite olika bär-möjligheter (två handtag samt en längre rem). Och för att den klarar djur upp till 20 kg, så vi vet att det finns kapacitet och utrymme för våra små pälsbollar.

• semlorna
    Aniara87 skrev 2011-04-09 17:21:27 följande:
    Semlorna, det är faktiskt en sådan bur vi har! Glad Vi köpte den mest för att vi ville ha med lite olika bär-möjligheter (två handtag samt en längre rem). Och för att den klarar djur upp till 20 kg, så vi vet att det finns kapacitet och utrymme för våra små pälsbollar.
    Ah, den är toppen! Men uh, jag förstår inte hur man kan bära den en längre sträcka med två katter i Förvånad 
  • Aniara87

Inte jag heller. Skrattande Sambon hävdar att han klarar det, jag litar på att han gör det. Annars får vi väl hjälpas åt. Som tur är ska vi inte göra det, bära nån längre sträcka alltså. Det rör sig om några korta etapper som tar ungefär tre minuter var.

Svar på tråden Resa med katter