Resa med katter
Jag och min sambo ska åka till mina föräldrar fem dagar över påsk, och vi planerar att ta med våra två katter. Förhoppningen är ju att det ska gå bra, så vi slipper ordna kattvakt i två veckor i sommar och bara kan ta med oss katterna då också. Ingen av oss har rest med katt förut, inte med tåg i alla fall. Går det?
Jag behöver lite tips på hur man kan göra resan så smidig som möjligt för vilddjuren. De är ett år gamla, har bott hos oss i tre månader och de har hela tiden varit nyfikna, trygga och sociala (tack vare de fantastiska jourhem de bodde i innan vi adopterade dem!).
Först och främst... Bur? Vi hade en låne-bur som vi precis lämnat tillbaka, och nu ska vi köpa en (eller två) egna. Vad ska man tänka på? Några handfasta tips? Det finns väl minimimått och vissa krav som måste uppfyllas?
Kan man ens transportera två katter i en bur (de kommer bra överens) eller måste de ha varsin?
Resan kommer ta drygt fem timmar, dörr till dörr. Tar det för lång tid? Efter fyra timmar kommer vi ha möjlighet att låta katterna sträcka på benen i sele innan sista korta etappen påbörjas.
Är det någon som åkt tåg med sin/sina katter? Vad tyckte de?
Vad gör man om de kräks, kissar eller bajsar. Ler urskuldande åt medpassagerarna och skäms eller göra något åt det? Hur går man något åt det på ett tåg mellan Stockholm och Karlstad liksom?
Mat och vatten? Jag var en gång med om att mina föräldrars lilla katt kräktes upp en imponerande mängd halvsmält kattmat över min syster under en bilresa (komiskt i efterhand, fruktansvärt äckligt då). Ska man låta bli att ge katterna mat timmen innan man reser?
Alla tips, råd och anekdoter mottages gärna!