Inlägg från: semlorna |Visa alla inlägg
  • semlorna

Resa med katter

Är bra att inte ge mat precis innan resan utan ta bort det nån timme innan och sen försöka uppmuntra katterna att gå på lådan. Träna innan låter bra, försök göra resor till något roligt. Är katterna selvana kanske ni kan åka till någon lugn skog en bit bort och låta dom gå omkring, åka hem och sen ge favvomaten så dom lär sig att resor är SKOJ! Jag brukar alltid ha med filt som luktar tryggt och hemma till katterna när vi reser och även ha vatten med. Om resan sker när det är varm brukar jag även ha med kylklampar som jag virar in i handduk som dom kan ligga mot och extra vatten om dom blir överhettade.

Gällande tåg så är det bra att ha koppel på om ni ska ha dom ur buren. Vet att vissa bara öppnar buren med katten lös men det är galet! Varit med om panikslagen katt som sprungit omkring i djurvagnen en gång och det var inte skoj. Ha också med något att täcka över buren med om dom verkar stressas av saker runtomkring, våtservetter om dom smutsar ner sig, extra handduk att byta med om den i buren kissas ner eller så och även något gott godis om katterna vill ha (inte alla katter vill ha något när dom åker men det är bra uppmuntran OM dom vill ha).

Det går absolut att låta två katter åka i samma bur men det kan bli tungt och otympligt att bära så det brukar jag främst ha när vi åker bil eller inte behöver bära långt. Isf är det absolut bäst att testa innan så ni vet att dom fungerar ihop även under resor och eventuellt även ha med en extra bur (finns ihopfällbara som är smidiga). Vissa katter är tryggare om dom får åka ihop så det kan vara positivt också vilket är värt att tänka på.

• semlorna

Testa att stoppa in katterna i buren och bär omkring på den innan ni bestämmer er. Den är inte enbart tyngden i sig utan att det är otymtligt och svårt att bära omkring på bur eftersom det inte finns något bra sätt att hålla den på.

Är buren stor nog för två katter? Annars finns det stor tygbur på rusta som det lätt går in två katter i, den går att fälla ihop sen så den tar ingen större plats när man inte använder den.

Har dom varit vana vid sele så är det inte säkert att det är svårt nu. Hoppas det går fint med resträningen nu innan!

• semlorna
    Aniara87 skrev 2011-04-09 17:21:27 följande:
    Semlorna, det är faktiskt en sådan bur vi har! Glad Vi köpte den mest för att vi ville ha med lite olika bär-möjligheter (två handtag samt en längre rem). Och för att den klarar djur upp till 20 kg, så vi vet att det finns kapacitet och utrymme för våra små pälsbollar.
    Ah, den är toppen! Men uh, jag förstår inte hur man kan bära den en längre sträcka med två katter i Förvånad 
Svar på tråden Resa med katter