• Anonym

Stammning hos 3 åring?

Hej!

Vår 3 åring har sen 2 veckor börjat stamma.

Det är bara på första ordet i meningen, som oftast börjar med jag...

När man ställer följdfrågor svarar han utan att stamma.

Det känns som han bara är ivrig att prata men det borde väl försvinna snart?

När ska man bli orolig?

• Svar på tråden Stammning hos 3 åring?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Har ni inte varit på 3-års kontrollen är jag säker på att er BVC-sköterska kan bedöma om det rör sig om stamning eller upprepning/stakning. Upprepning är enligt min erfarenhet mer vanligt.

Vid upprepnig (som är vanligast i 3-årsåldern) har barnet oftast svårt att starta, men att det sedan flyter ganska bra. Det brukar dock ge med sig då barnets talmotorik utvecklats mer.
    Det handlar helt enkelt om att ordförrådet är mer utvecklat än talmotoriken.

Stamning förekommer oftare bland pojkar och ärftlighet är en stark faktor. Hos de flesta har det dock normalt vuxit bort till skolstarten.

Oavsett om det rör sig om stamning eller upprepning, är min uppfattning att man bör gå vidare med det om barnet är berört av det eller om föräldrarna känner stor oro kring det.

Beroende på var man bor så kan "gången" se lite olika ut. För att göra det enkelt för er, så tycker jag att ni kontaktar ert BVC som kan hjälpa/eller hänvisa er vidare.

MVH Christine

• Anonym

Hej, tack för ditt svar! 

Svar på tråden Stammning hos 3 åring?