• Little Ms Chatterbox

A-kost och SNR-kost, sjukhusmat. Vad betyder det?

Om man tittar på matsedeln för restaurangen på sjukhuset står det A-kost och SNR-kost, vad betyder det?
    Energi och proteinrik, Vegetarisk, Grovpaté och flytande kost har egna matsedlar så det är inte det.

• Svar på tråden A-kost och SNR-kost, sjukhusmat. Vad betyder det?
  • LinnsMamma

A-kost är avsedd för patienter med måttlig eller ringa fysisk aktivitet och/eller ökat näringsbehov, där indikationer för annan kost inte föreligger.
    Snr-kost: rekomenderat för bl.a. Diabetiker

• Mela78

A-kost är normalkost, ges när det inte finns speciella näringsbehov hos en patient.
    Har för mig att SNR är socker- och saltreducerad kost, lite osäker, vet iallafall att diabetiker ofta får SNR-kost.
    E-kost = energirikkost
    Finns även lättuggadkost att välja på många ställen, eller det finns egentligen hur många olika koster som helst. 

• Mela78
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-04-06 12:10:20 följande:
    Tack för era svar. Jag sitter pa sjukhussängen nu, op har blivit inställd. Fisken idag klarar jag mig utan men pannbiffen i morgon sörjer jag lite
    Synd att operationen blev inställd, men att sörja att man missar sjukhusmaten? Du är nog en av få! Tungan ute
  • Lallamen

SNR-kost: Kost som följer Livsmedelsverkets rekommendationer. (SNR- Svenska näringsrekommendationer). Det är alltså de generella kostrekommendationer som gäller för den friska normalbefolkningen.

A-kost är det samma som allmän kost för sjuka.  Det är den man utgår från på sjukhus och då det gäller äldremat. Sjuka personer och många äldre har ett minskat energibehov pga framförallt fysisk inaktivitet. Samtidigt är det viktigare än vanligt att få i sig alla näringsämnen som kroppen behöver. Dessutom kan ofta aptiten vara rejält sänkt så det krävs en näringstät kost för att patienten eller åldringen som bara äter små portioner ändå får i sig vad denne behöver.

E-kost (energi och proteinkost) är för de personer som fortfarande har kvar ett stort energibehov men av olika anledningar inte längre får i sig normalstora portioner. Här är både närings- och energibehoven beräknade att täckas av en hälften så stor portion som om man jämför med SNR- kosten.

Alla de tre ovanstående kosterna går givetvis att göra vegetariska  och likadant då det gäller flytande eller paté. 

Svar på tråden A-kost och SNR-kost, sjukhusmat. Vad betyder det?