• Anonym

Äta mer eller mindre?

Jag blir galen på detta!!! Jag är överviktig.

En del säger att jag äter för LITE och att det är därför jag är överviktig. Och lite fel saker också förstås.
    En del säger att jag äter för MYCKET. Och andra säger att jag äter rätt mängd men fel saker. Jag blir galen på det här!

Jag förstår att jag måste öka motionen och det jobbar jag på. Idag har jag ätit mer än vad jag brukar och jag har gått upp nästan 4kg! Fruktansvärt deprimerande!
    Jag har ätit två smörgåsar (mörkt bröd) med kokt ägg till frukost. Spagetti och köttfärssås till lunch, ett glas mjölk. Falukorv och potatismos med mjölk till middag. Absolut inga stora portioner! Försöker äta mer av typ köttförssåsen/korven än pastan/potatismoset.

I vanliga fall äter jag samma frukost men bara ett mål lagad mat och sen ev. nån smörgås senare på kvällen. I värsta fall blir det nåt "obra", onyttigt liksom. Det försöker jag dra ner på! Eller jag drar ner på det - men det är svårt att sluta tvärt.

Hur ska jag göra för att gå ner i vikt? Äta mer eller mindre än vad jag gör nu?
    Jag ska ta tag i motionen och börja ta en promenad om dagen, i rask takt. Och ändra de dåliga matvanorna. Kan tyvärr inte ändra den vanliga mat vi äter, men de jag äter mellan måltiderna kan jag ändra.

• Svar på tråden Äta mer eller mindre?
  • Lena

jag tycker det låter som du äter lagom men för lite grönsaker.

Jag tror det är motionen som är boven.

• Anonym
    Lena skrev 2011-04-05 22:33:27 följande:
    jag tycker det låter som du äter lagom men för lite grönsaker.

Jag tror det är motionen som är boven.
    Jag skrev inte grönsakerna - men jag äter både grönsaker och frukt men ja, det är säkert för lite av det också. Men jag äter det iallafall, så det är inte helt... rött (motsatsen till grönt tänkte jag haha).

Ska jag äta som jag ätit idag tycker  du, eller funkar det om jag äter som vanligt? Då äter jag frukost (oftast 2smörgåsar med kokt ägg) och sen middag bara. Jobbar jag så blir det lunch också, för då äter jag frukost tidigare. Men normalt så äter jag frukost vid 11 ca och middag vid 17-17.30. Ibland nån frukt eller ytterligare en smörgås däremellan.
  • Nyfiken gul

jag har gått ner 25 kg med sunt förnuft:

*Inga smörgåsar. Jag har ersatt alla mackor med hårt bröd eller skorpor.

*Fuskar inte med mat - nånsin!  Äter på regelbundna tider - äter ALLA måltider: ordentlig Frukost, lunch, middag och två mellanmål

*äter enligt tallriksmodellen - tar bara en portion - tänker också på hur stora portionerna är. (3 stora potatisar, en jättestor kycklingklubba och massa sås är INTE en okej portion )

*endast lördagsgodis - nötter, mörk choklad, torkad frukt, russin med mera ÄR godis!!

*Fika och efterätter får endast ätas på helgen

*inget socker i kaffet/te - inget extra socker på filmjölk och gröt

*bara vatten att dricka - skiftar mellan kranvatten och kolsyrat vatten som jag kan göra själv, läsk har jag slutat med helt. Dricker jag saft dricker jag riktig saft och väljer hellre ett enda glas.

*inget onödigt småätande - känner jag mig sugen äter jag en frukt/grönsak eller dricker kanske ett glas juice

*lagar all mat från grunden - inget halvfabrikat och absolut inga lättprodukter.

*Rör på mig dagligen, gör av med fler kalorier än vad jag stoppar i mig.

Tappat 25 kg på 1½ år....

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Anonym skrev 2011-04-05 22:37:18 följande:
    Jag skrev inte grönsakerna - men jag äter både grönsaker och frukt men ja, det är säkert för lite av det också. Men jag äter det iallafall, så det är inte helt... rött (motsatsen till grönt tänkte jag haha).

Ska jag äta som jag ätit idag tycker  du, eller funkar det om jag äter som vanligt? Då äter jag frukost (oftast 2smörgåsar med kokt ägg) och sen middag bara. Jobbar jag så blir det lunch också, för då äter jag frukost tidigare. Men normalt så äter jag frukost vid 11 ca och middag vid 17-17.30. Ibland nån frukt eller ytterligare en smörgås däremellan.
    du äter för lite! och smörgåsar är din största viktbov.  Smörgåsar är ingen mat.

Satsa istället på att äta en vettig och nyttig frukost med tex gröt, ett kokt ägg, en hårdmacka, ett glas juice .

Ät alla måltider man ska äta . Du får inte fuska och hoppa över en måltid, det gör att kroppen ställer in sig på svält och du går upp i vikt istället.

kroppen behöver kalorier för att kunna förbränna kalorier.
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2011-04-05 22:40:31 följande:
    du äter för lite! och smörgåsar är din största viktbov.  Smörgåsar är ingen mat.

Satsa istället på att äta en vettig och nyttig frukost med tex gröt, ett kokt ägg, en hårdmacka, ett glas juice .

Ät alla måltider man ska äta . Du får inte fuska och hoppa över en måltid, det gör att kroppen ställer in sig på svält och du går upp i vikt istället.

kroppen behöver kalorier för att kunna förbränna kalorier.
    Men jag kan inte laga ett mål mat till om dagen - dvs. lunch.

Jag äter ju grovt bröd. Med kokt ägg. Hårdmacka tycker jag inte är frukost. Gröt blir jag jättehungrig av jättesnabbt, har hört att havregrynsgröt är mättande så jag åt det ett bra tag, med äppelmos, men nä... Juice brukar jag dricka till frukost.

Och ang. ditt andra inlägg:
    * Jag tar aldrig mer än en portion. Många räknar inte min portion som en portion ens...
    * Lördagsgodis endast på lördagar - det jobbar jag på
    * Fika & efterrätter förekommer inte direkt här
    * Tillsätter aldrig socker på nåt, inte i te/kaffe eller på fil/gröt osv.
    * Vatten klarar jag inte av att dricka om jag inte är riktigt törstig. Nu dricker jag en del läsk, men jag håller på att byta ut det till att inte dricka nåt alls mellan måltiderna. Och mjölk till maten
    * Ska röra på mig mer
  • Nyfiken gul
    Anonym skrev 2011-04-05 22:47:44 följande:
    Men jag kan inte laga ett mål mat till om dagen - dvs. lunch.

Jag äter ju grovt bröd. Med kokt ägg. Hårdmacka tycker jag inte är frukost. Gröt blir jag jättehungrig av jättesnabbt, har hört att havregrynsgröt är mättande så jag åt det ett bra tag, med äppelmos, men nä... Juice brukar jag dricka till frukost.

Och ang. ditt andra inlägg:
    * Jag tar aldrig mer än en portion. Många räknar inte min portion som en portion ens...
    * Lördagsgodis endast på lördagar - det jobbar jag på
    * Fika & efterrätter förekommer inte direkt här
    * Tillsätter aldrig socker på nåt, inte i te/kaffe eller på fil/gröt osv.
    * Vatten klarar jag inte av att dricka om jag inte är riktigt törstig. Nu dricker jag en del läsk, men jag håller på att byta ut det till att inte dricka nåt alls mellan måltiderna. Och mjölk till maten
    * Ska röra på mig mer
    Lunch måste du äta - även om det så bara är en tallrik filmjölk och ett äpple.

Rester går utmärkt att äta som lunch, eller bara gör en lätt sallad med ett kokt ägg tex.  - Det viktiga är att du ÄTER lunch.

Bröd är sött - oerhört sött! och är det dessutom grovt bröd är det oftast både sirap OCH socker i brödet. Dvs - fullkomligt onyttigt.

Din stora bov är socker ser jag av det du skriver - kolhydrater är socker. Bröd, pasta, ris, potatis. (och all läsk.)

Mjölk innehåller också socker och är också fett.  Jag dricker ingen mjölk alls, nånsin. 
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2011-04-05 23:01:38 följande:
    Lunch måste du äta - även om det så bara är en tallrik filmjölk och ett äpple.

Rester går utmärkt att äta som lunch, eller bara gör en lätt sallad med ett kokt ägg tex.  - Det viktiga är att du ÄTER lunch.

Bröd är sött - oerhört sött! och är det dessutom grovt bröd är det oftast både sirap OCH socker i brödet. Dvs - fullkomligt onyttigt.

Din stora bov är socker ser jag av det du skriver - kolhydrater är socker. Bröd, pasta, ris, potatis. (och all läsk.)

Mjölk innehåller också socker och är också fett.  Jag dricker ingen mjölk alls, nånsin. 
    Men jag är liksom inte hungrig... det är därför jag inte äter lunch.
    Rester har vi inga, de har sambon till jobbet.

Men jaha... det som alltid sagts att mörkt/grovt bröd är så himla nyttigt.

Vi äter sällan pasta, men en del potatis. Mer ris än pasta. Men mest potatis...

Mjölken tänker jag inte lägga ner, isf dricker jag ingenting till maten. Juice då.. för vatten dricker jag inte, snacka om att förstöra en måltid. För ja, jag tänker leva också. Nån måtta får det vara
  • Anonym (Dukan)
    http://dukan.forum24.se/dukan.html

Du behöver ändra ditt tänk vad det gäller mat!
    Prova Dukan Dieten, den går först ut på att gå ner i vikt och sedan behålla vikten - men ändå äta allting!
    Jag ska gå ner 28kg och har nu gått ner 11kg på lite mindre än två månader.
    Innan dess var jag som du beskriver! Dukan blev min räddning!

Först ändra tänket och göra sig av med sockerberoendet - sen ta tag i motionen!
    I denna diet behöver du inte motionera om du inte vill, man KAN ta en promenad 20 min om dagen om man vill, men man behöver inte, man går ner ändå.
    Det var det som lockade mig... ;) Men när man märker hur snabbt man får resultat (-3,8kg på första veckan) så blir man så otroligt sporrad att vilja gå ner mer och då rör man på sig mer!

Forumet är dessutom jättebra, fyllt med människor som stöttar varandra och vi läser och skriver bloggar allihop!
    Tycker verkligen att du borde ge det en chans! 
  • Anonym (Dukan)
    Anonym skrev 2011-04-05 23:08:35 följande:
    Men jag är liksom inte hungrig... det är därför jag inte äter lunch.
    Rester har vi inga, de har sambon till jobbet.

Men jaha... det som alltid sagts att mörkt/grovt bröd är så himla nyttigt.

Vi äter sällan pasta, men en del potatis. Mer ris än pasta. Men mest potatis...

Mjölken tänker jag inte lägga ner, isf dricker jag ingenting till maten. Juice då.. för vatten dricker jag inte, snacka om att förstöra en måltid. För ja, jag tänker leva också. Nån måtta får det vara
    Jag har succesivt ändrat mitt mat-behov.. 
    Det finns smörgåsar som är tillåtna i denna diet också förresten :P
    Men jag har avvant mig nu så jag äter bara en skål yoghurt och ett kokt ägg till frukost. Jag är inte heller hungrig till lunch, men äter ett kokt ägg ändå bara för att inte stanna omsättningen. Sen ett lagat mål middag.
    Det är bra att äta kall mat då det bränner extra kcal då kroppen måste värma upp maten i magen innan den kan börja ta näring :P 
  • Anonym

som jag ser det så tycker jag också du äter för lite.

Ett glas juice och ett par smörgåsar till frukost och så ingenting på hela dagen förutom läsk om jag förstår det rätt och så middag som verkar vara ännu fnuttigare än frukosten.

klart du inte går ner i vikt!  Kroppen kan ju inte förbränna något som inte finns helt enkelt och då går du istället upp i vikt.  Kroppen är inställd på svält helt enkelt och när du väl äter så lagrar kroppen det och du går upp i vikt.

och det är också viktigt att äta på regelbundna tider. Frukost på morgonen, lunch vid 11-12 och middag vid 16-17. Och absolut inte äta senare än 18.

Svar på tråden Äta mer eller mindre?