• Anonym (mee)

För gammal att byta bana vid 33 år?

Jag blev så hemskt ledsen idag, när en kollega sa att man vid 33 års ålder är för gammal för att börja läsa igen och byta yrke! Kände mig LASTgammal! Hon sa att det är för sent för att man kommer ut så sent i det nya yrket och att arbetsgivarna hellre kommer att rekrytera någon yngre!

Jag har inte kunnat släppa detta, jag planerar att byta bana helt och sammalagt kommer det att ta 5 år tillsammans med behörighetskomplettering på komvux.... :( 
    Kan det stämma att det ses som "sämre" om man börjat läsa senare i livet???

Någon här som är i liknande sits eller varit det??

Usch så deååad jag blev... :(

• Svar på tråden För gammal att byta bana vid 33 år?
  • Anonym (Ojdå!)

Hoppsan! Jag är 36 år och håller på och pluggar på universitetet för fullt. Till våren har jag läst i 6 terminer (3 år) och har en kvar. Därefer ska jag jobba minst ett år innan jag läser ytterligare 3 terminer. Jag kommer att vara runt 40 när jag är klar...Glad

• busungar

What!?

Självklart är du inte för gammal. Du har ju över 30 år kvar till pension. Om man tänker att man ska vara 30 år kvar på samma ställe får man ju paaanik. Iallafall jag.

Själv är jag 30 och har inte stakat ut nån bana än och tror inte att detta jobb eller nästa kommer att vara det jag kommer att göra sen resten av mitt liv. Hjälp! Nej! Aldrig i livet. Stannar såklart gärna några år på samma ställe, men 30 år till!!?

Jag har inte ens funderat i de banorna att jag skulle måsta veta vad jag vill bli när jag blir "stor". Våra föräldrar blev nog det de blev och har varit samma sak alltid, men vi funkar inte så, allt går så mycket fortare nuförtiden (både på gott och ont) gällande utveckling. De flesta yrken som finns idag fanns inte för 30 år sen och så kommer det nog även vara framöver.

• Anonym (mee)

Skönt att höra! Man måste väl få plugga om man behöver det? Jag hade ingen motivation i gymnasiet!!

Jag hoppas verkligen att arb.givare inte diskriminerar en på det viset hon sa..

• Monjardin

plugga du, Jag har bytt bana och är över 40 år. tänk i stället att det är synd om de som inte vågar och de som vill vara kvar 30 år på samma ställe. Nu är det vanligt att man byter jobb några gånger. Lycka till !

• busungar

Nej, det tror jag verkligen inte! 
    Jag säger det igen: Det är inte som förr.

Jag skulle lätt kunna börja plugga nu. Det handlar om vem du är som person och inte hur gammal du är.

Jag jobbar med rekrytering och ingen kund jag varit i kontakt med reagerar på ålder så länge man har rätt kompetens och inte är "mossig" eller inte hänger med i dagen samhälle (ytterst få som inte gör det).

Nej, 33 är ingen ålder idag. Förr var det nog så, då man skulle gifta sig vid 17 och det enda man kunde plugga till var lärare (absolut INGET illa ment mot lärare, men jag vill bara vara övertydlig med vad jag menar, det fanns inte de valmöjligheter vi har idag). Själv känner jag ingen som resonerar så att man skulle vara för gammal för att byta bana vid 33. Snarare upplever jag att de flesta kan tycka det är "annorlunda" med folk som bestämt vad de vill bli och tänker köra på det resten av livet redan vid 30. En sak om man trivs med det man gör, men jag tror vi idag har svårt att tänka oss att man skulle trivas i hundra år med att göra samma sak hela tiden.

Som sagt du har över 30 år kvar i arbetslivet, det är ju hur länge som helst!

• tideloo

Du är ibte för gammal! Min kompis är 37 och började i januari nu i år läsa till ssk! Börja plugga det är ditt liv å därmed ditt val!viktigast är att du gör det u vill! Själv är jag 29 och ska börja plugga t hösten! Lycka till!

• mikroE

Det är klart du inte är för gammal att byta bana om du vill. Bara det faktum att man tar ett sådant beslut tror jag föryngrar personen. Men, alla känner nog inte för att byta när man kanske jobbat 10 år i ett yrke även om det inte är drömyrket och jag tycker inte heller att detta är fel.

• Anonym (36 åring)
    Anonym (mee) skrev 2011-04-05 23:22:33 följande:

Jag blev så hemskt ledsen idag, när en kollega sa att man vid 33 års ålder är för gammal för att börja läsa igen och byta yrke! Kände mig LASTgammal! Hon sa att det är för sent för att man kommer ut så sent i det nya yrket och att arbetsgivarna hellre kommer att rekrytera någon yngre!

Jag har inte kunnat släppa detta, jag planerar att byta bana helt och sammalagt kommer det att ta 5 år tillsammans med behörighetskomplettering på komvux.... :( 
    Kan det stämma att det ses som "sämre" om man börjat läsa senare i livet???

Någon här som är i liknande sits eller varit det??

Usch så deååad jag blev... :(

Bry dig inte om kollegan!
    Om du vet vad du vill och har koll på din ekonomiska situation är det bara att köra ditt race!

Jag var nyskild med två små barn när jag blev uppsagd pga arbetsbrist. Med ca 30 år kvar till pension och ett tråkigt ointressant yrke satsade jag på studier och nu leker livet i mitt nya yrke.
    Det har varit tufft ekonomiskt men värt varenda krona!

Det finns alltid något i din tidigare arbetserfarenhet som du kan lyfta fram i ditt nya CV efter studierna som ger dig pluspoäng jämfört med nyexade 23 åringar.

Lycka till!
  • Anonym

MIn mor är 50+ och läser på universitet för att byta yrke:)

Jag är 30+ skall börja plugga och byta helt yrkesbana:)

Lyssna inte på andra och gör det du vill. Finns viljan där kommer du inte ha några som helst problem att få jobb inom det du vill:)

• Anonym (Kille)

Morsan var 50+ när hon sadlade om till barnmorska, så det där är kvlificerat skitsnack

Svar på tråden För gammal att byta bana vid 33 år?