• Anonym (mee)

För gammal att byta bana vid 33 år?

Jag blev så hemskt ledsen idag, när en kollega sa att man vid 33 års ålder är för gammal för att börja läsa igen och byta yrke! Kände mig LASTgammal! Hon sa att det är för sent för att man kommer ut så sent i det nya yrket och att arbetsgivarna hellre kommer att rekrytera någon yngre!

Jag har inte kunnat släppa detta, jag planerar att byta bana helt och sammalagt kommer det att ta 5 år tillsammans med behörighetskomplettering på komvux.... :( 
    Kan det stämma att det ses som "sämre" om man börjat läsa senare i livet???

Någon här som är i liknande sits eller varit det??

Usch så deååad jag blev... :(

• Svar på tråden För gammal att byta bana vid 33 år?
  • Kalasbraigt
    Anonym (mee) skrev 2011-04-05 23:38:36 följande:
    Skönt att höra! Man måste väl få plugga om man behöver det? Jag hade ingen motivation i gymnasiet!!

Jag hoppas verkligen att arb.givare inte diskriminerar en på det viset hon sa..
    Skojar du! Det är du VERKLIGEN inte! En bekant till vår familjk bytte bana vid 32års ålder. Hon är nu 37, klar när hon var 35,5 och är nu chef inom äldre/demensvården. Hon jobbade inom industrin innan hon sadlade om, men bytte helt yrke. Hon fick jobb DIREKT när hon var klar, (i hennes sista termin och praktiken fick hon ett garanterat 1årsvikariat som chef från dag ett när hon var nyexaminerad, och efter det direkt jobb igen) och med hennes bakgrund, mognad, vilja att fixa allt så fick hon arbete direkt... man kommer inte missgynnas :)  
  • Anonym (också 36)

Jag tycker inte du är för gammal. Började själv om när jag var 33 och det känns välidgt bra. Kanske din kollega är avundsjuk på dig och därför slänger ur sig tramsiga kommentarer? Själv inser jag att jag var avundsjuk på dem som vågade börja om och hade negativa tankar som tex "här är en som inte tänker bidra till samhället" "tänk om alla gjorde som h*n" osv. När jag insåg att sådana tankar egentligen mer handlade om mina egna önskningar blev det hela mycket mer begripligt. Det kändes inte helt lätt att fatta beslutet att börja om men nu, ja det känns verkligen helt klart värt det. Jag tycker du ska satsa på det du känner att du vill göra och inte lyssna på negativa kommentarer!

• Anonym (mee)

Tack, vilken fin uppmuntran! Verkligen fina ord!

Ja, ibland tar man illa vid sig, men som ni säger; det är ju ens eget liv och ansvar....och man vill ju inte stå och trampa på en plats där man inte trivs.... :)

• Anonym

Jag anser personligen att man vid 30 års ålder är för gammal för att sätta sig i skolbänken igen, det kapitlet borde redan ha varit avslutat.

Med det sagt så vill jag också säga att man såklart för göra som man vill, men jag tänker inte uppmuntra det. 

• NiXxI
    Anonym skrev 2011-04-09 08:51:47 följande:
    Jag anser personligen att man vid 30 års ålder är för gammal för att sätta sig i skolbänken igen, det kapitlet borde redan ha varit avslutat.

Med det sagt så vill jag också säga att man såklart för göra som man vill, men jag tänker inte uppmuntra det. 
    Och jag anser att man är omogen i sin ålder om man anser att man vid 30 är för gammal för att våga ändra på sitt liv!
    Med ditt tänk så kan inte någon utvecklas då även fotbildning finns, evulotionen inte ta plats då den ständigt utvecklas.... 
    jahapp
  • ladyshady

Jag är 33 år, fyller 34 år i vinter och till nästa vår ska jag börja plugga. För att byta bana.
    Känner mig också gammal, men känner att det är rätt för mig. =)

Stolt mamma till tre prinsessor
  • Litet My

Klart du inte är för gammal, tror man måste vara ganska ung själv för att öht tycka så.

Är 30 i år och skall ha barn i höst sedan kommer jag att läsa upp mina gymnasiebetyg och plugga vidare, jobbar nu inom psykiatrin men letar annan utbildning KY eller högskola inom samma ämne, eller kanske som pedagog.

Min tanke är också att det ofta är lite positivt att ha några år livserfarenhet på nacken, hos tex har man bara gett fasta anställningar till de som är mellan 37-51.. Man vill inte ha en nyexad person på 20-30 verkar det som.

Dessutom tänker jag att oftast studerar man mellan 20-30, vad är det som säger att man vill jobba inom samma sak i 35 år till?

BTW: Min elev från högskolan jag hade var 42 år, ett kanonexemplar som säkerligen kommer att gå långt när hon är färdig.

• Therese6699

Näää det är inte försent inte! Läs till det du vill och visa att du är framåt så kommer det lösa sig alldeles utmärkt.

/T

• Anonym (dörrklockan)

Nej, du är inte för gammal! Vet du, jag trodde (i min enfald...) att jag skulle vara äldst med mina 25 vårar då jag började på min andra högskoleutbildning. Det visade sig att jag var näst yngst i klassen! Den äldsta var 49 Nu är jag snart färdig med mina andra examen och det känns verkligen skönt att jag vågade!

• Blåbärsmuffin

Jag fyller 35 år till sommaren och är dödstrött på mitt yrke (inom vården) så jag sitter nu och klurar på vad jag vill bli när jag blir stor Man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt! Dessutom har man ju livserfarenhet att ta med i bagaget, både i skolan och i arbetslivet.

Svar på tråden För gammal att byta bana vid 33 år?