• Angelisso

Citalopram 5år

Hej!

Finns det nån därute som lyckats sluta med citalopram efter 5år?
    Jag behöver veta om det finns, känns som om allt hopp är ute..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 21:34
    Finns det verkligen ingen? Nån som över huvudtaget går på medicinen då?

• Svar på tråden Citalopram 5år
  • 68an

Varför har du inget hopp om att kunna sluta med dom?

• Angelisso

Dem har försökt, eller gett mig scheman på nertrappning, har inte klarat det.
    Undrar bara om det fanns nån mer därute som verkligen har ett helvete med detta.
    :(

• 68an

Varför klarar du det inte? 
    För att din psykiska status inte är tillräckligt bra än eller pga utsättningssymptom? 

• Angelisso

Det är både och. Första nertrappningen efter 1år slutade med att jag grät dygnet runt och inte ville gå ut, började igen.
    Andra nertrappningen gjorde att jag blev nästan dement, extrem yrsel, balansrubbningar, extrem panik vilket gjorde att jag började igen.
    Tredje nertrappningen som jag gjorde under lång tid, slutade med att jag fick återkommande panikattacker och blev sjuk med feber och det. Det är omöjligt att gå igenom, kroppen utlöste histamin och jag fick utslag och allt.. var ett rent helvete! Så sköterskan bad mig trappa upp igen. tog mig 2veckor att känna mig normal igen, endå har jag fortfaranade hallisar och liknande, och jag vill så gärna sluta men vet inte hur detta ska gå till som att min kropp får sån panik och blir sjuk. :(

• 68an

Vilken dos äter du?

Har du bra hjälp runt dig, läkare, psykolog osv och isf. anser dom att du är edo för att avsluta medicineringen eller är det bara du som vill det?

Om du nu är i fas, att vårdpersonalen tror att det är dags men att du själv tycker att det blir för svårt så kanske det är mäjligt att du kan få extra hjälp under nedtrappningstiden.
    Det är ju mäjligt i vissa fall att patienter får ligga inne då dom startar en medicinering, kanske den möjligheten finns om man ska avsluta en medicinering oxå?! 

• Angelisso

Hej.

Jag har varit uppe på 40mg, men äter idag bara 10mg, ändå reagerar min kropp så hårt när jag inte tar medicinen! :( Min första läkare ansåg att jag efter ett år skulle sluta och jag gjorde som hon sa.
    mina läkare har inte brytt sig direkt under alla dessa år. Har bytt ofta ihopp om att hitta någon som vill förstå hur jobbigt detta är för mig.
    Andra gången jag ville sluta, ville jag det själv pga alla biverkningar medicinen ger mig, har ofta hallisar, yrsel, nerstämdhet, domningar, svettningar, extrem hunger, högt BT osv.
    Tredje gången sa en läkare till mig att ja skulle sluta pga mitt höga BT osv.. :(

Jag har ingen aning om det är möjligt med att få ligga inne, men tack väldigt att du tog upp det. Ska till en läkare nu på Tisdag och då ska jag ta upp det!

• Angelisso

Fast har bara ätit 10mg i två veckor, annars gick jag på lite över 20mg som normalt

• 68an

Jag hoppas att du inte tar illa upp nu för att jag frågar. Tror du att det är pga utfasningen som du börjar må dåligt och inte något som du framkallar själv?
    Observera att jag inte säger att det är så utan bara en stilla undran och ifall du själv funderat över det.

Jag har slutat med citalopram för 1-2 månader sedan och jag var uppe i 60 eller 70 mg. Jag kom ner snabbt till 20 mg men jag led så fruktansvärt av dessa utsättningssymptom så jag ringde själv till psykmottagningen för råd fast jag inte hade någon kontakt med dom annars, för att jag tappat förtroendet för min v-c läkare och insett att hon inte har så stor kunskap inom detta.

Jag fick iaf veta att då man är nere på så här låg nivå så kan man utan att det är farligt på något vis avsluta med tabletterna tvärt. Hellre ett kort lidande än en utdragen plåga.
    Jag gjorde det och jag är så tacksam över att jag avbröt medicineringen tvärt isf för att börja ta bort en tablett var tredje dag för att se gå ner till varannan dag osv.

Det var jobbigt. Städiga blixtar i huvudet, yrsel, illamående osv . med redan efter 1 vecka så var det så mycket bättre. 
    Sen var det nog oxå bra att göra det då eftersom jag var sjukskriven. Då kunde jag må skit och vara hemma och i princip ta dagen som den kom. Vila, ta det lugnt, ligga i sängen försöka uthärda spykänslorna osv.

• 68an

Det med att framkalla själv menade jag om du är orolig inombords för hur du ska klara att avsluta så kanske det är möjligt att du projicerar fram vissa symptom. Säger som sagt var inte att det är så.

Svar på tråden Citalopram 5år