• u77

Ni som bojkottar McDonalds, varför?

McDonalds är inte världens bästa företag, och serverar heller inte så jäkla bra mat om man ska va krass.
    Men barn är förtjusta i att åka dit, lättpåverkade såklart av all reklam.

En dag när jag hämtade sonen på dagis så sa jag till honom att vi skulle åka till just Mcdonalds.
    Andra barn hörde det och den ena å den andra sa att "där va jag med min mamma förra veckan" och "å va gott" etc...när då ett enda barn (5år) tittar ner i golvet och säger  med ledsen röst"jag har aldrig varit på McDonalds, för jag får inte för mamma".

Jag tyckte oerhört synd om honom och visste inte vad jag skulle säga. Tycker inte synd om honom att han slipper äta onyttig mat, men synd om honom för att va med i "gemenskapen" med de andra barnen som pratade om det.

Ni som ogillar McDonalds och vägrar gå dit med era barn, är det enbart pga att det är onyttig mat, eller vad?

Alla åsikter gillas!

Kan tillägga att jag äter inte så gärna där pga att jag inte gillar hamburgare så mkt, tröttnar fort på det, är inte riktig mat i mina ögon, men nåt besök då å då tror inte jag skadar, bara för att göra sitt barn glad å nöjd?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som bojkottar McDonalds, varför?
  • u77
    Hannah76 skrev 2011-04-06 13:14:42 följande:
    Fast är det så farligt då - att inte vara med i den "gemenskapen".

Känner du likadant för en tonåring som inte haft sin första fylla än, för att föräldrarna förbjuder henne? =)

Bojkottar inte McD, men mina barn har varit rätt stora innan de fått äta där, och ingen av dem gillar det.
    Vet inte om jag kan jämföra alkohol med snabbmat, men svaret skulle väl bli nej på den frågan.

Farligt att inte va med i gemenskapen? nej, men helt klart så va han ju utanför.
    Blev lite ledsen i hjärtat när jag såg hur ledsen han va själv.
  • u77
    alvide skrev 2011-04-06 13:17:09 följande:
    Jag gillar inte McDonalds men mina barn tycker om McDonalds. Dock äter de inte maten så bra och gillar inte leksakerna där. Men de gillar själv grejen bara. Lite konstigt...
    McDonalds är helt ok att åka till ibland vid resor eller som en långhelgs utflykt men inte som daglig basis bara för att man inte orkar laga mat eller för att man inte kan säga nej till sina barn.
    Att totalt förbjuda är ju inte heller det bästa för barn förstår och hör på andra barn att det är nåt speciellt att få gå dit. Inte kul...
  • u77
    Driftwood skrev 2011-04-06 14:07:05 följande:
    Jag bojkottar alla icke statliga företag.
    oj...då bojkottar du de flesta företag då? Låter oerhört jobbigt å tidskrävavade.
  • u77
    u77 skrev 2011-04-06 14:22:40 följande:
    oj...då bojkottar du de flesta företag då? Låter oerhört jobbigt å tidskrävavade.
    Tidskrävande...
  • u77
    Driftwood skrev 2011-04-06 14:29:18 följande:
    Jag tycker inte det är jobbigt. Hur menar du tidskrävande?
    Det är ju inte många som är statliga. Inte matbutiker tex. Hur får du tag på mat då?
  • u77
    Mariohn skrev 2011-04-06 14:29:38 följande:
    TS är pinsam. Varför skulle ett barn fara illa av att inte gå på mc donalds? Vi går på andra restauranger. Men ts menar att barn just måste gå till mc donalds eftersom det är bättre där än på andra ställen? Barnet i barngruppen sade sorgset att han inte fick gå till mc donalds för sin mamma. Halledudaneda. Problemet här ligger knappast i mc donalds vara eller icke vara, 
    Ehh...nej då läser du mellan raderna. Jag säger inte att McDonalds är bra eller bättre än andra ställen. Vart får du det ifrån?

Jag gillar inte deras mat sj speciellt mkt, skrevjag även i Ts
  • u77
    Driftwood skrev 2011-04-06 15:22:48 följande:
    Jag odlar min egen mat. Det är inte jobbigt, det är trevligt. Potatis håller sig bra över vintern.
    Vegetarian? Inga animaliska produkter alls?
  • u77
    Driftwood skrev 2011-04-06 15:28:09 följande:
    Jag äter gärna kött. Gris och fisk tex.
    Som du fiskar själv, jagar själv? Köper av? Animaliska produkter som smör, grädde, ost etc?
  • u77
    Driftwood skrev 2011-04-06 16:02:11 följande:
    Nej, jag är inte så bra på det. Köper gör jag inte så mycket. Brukar byta.
    ok.
  • u77
    Hypnotica skrev 2011-04-06 22:15:06 följande:
    Håller med men kan inte låta bli att undra hur mamman skulle resonera om sonen blev inbjuden på ett barnkalas på Donken...?
    Det undrar även jag Ts...
  • u77

Frasses? I vilka städer finns det?

Sibylla är min favorit, deras hamburgerdressing går inte av för hackor! Dessutom kan man få mos till istället för pommes...gott! 

• u77
    tessum skrev 2011-04-07 15:07:17 följande:
    Sen TS så skulle jag ALDRIG säga på dagis att vi ska åka och köpa skräpmat/glass eller liknande som jag vet att de andra barnen troligtvis också gillar. Det är som bäddat för avundsjuka.

Varför kan man inte vänta tills man är utanför dörren innan man informerar sitt barn om vart man är på väg?
    Ja det är väl upp till gemeneman hur man gör. I mitt fall så va det ett sätt att få med mig sonen ut ur dagiset.
    Sen är väl avundsjuka en sak i världen som man faktiskt får lära sig hantera?
    Ingen blev svartsjuk kan jag tillägga, utan va mest intresserade av min bebis jag hade med mig, + att de la in kommentarer samtidigt.
  • u77
    mumama skrev 2011-04-07 15:12:19 följande:

Annat......

Personligen vågar jag inte äta något på mc donalds eftersom jag både är gluten och mjölk intollerant och jag tror inte att deras livsmedelshantering är den bästa.

Sen så har min son varit på mc donalds kanske allt som allt 5-6 gånger i hela sitt liv... dessa är utbredda över alla fem år.... Han lider inte det minsta. DÄREMOT så går vi och äter på restaurang emellanåt och då äter han ju vad han vill.

Skulle du , TS , tycka det var lika synd om killen om han inte hade tv-spel, dator, lillasyster eller annat som andra barn har?
    Du hade väl kunnat säga något som , men jag lovar att din mamma är bättre på att laga mat än jag eller liknande? Varför måste man ge sina barn den "gåvan" att man ska äta snabbmat?

Jag tycker i regel synd om denne kille, då han är en aning försummad från sina föräldrar. LIllasyster står i centrum. Hon får nya kläder medans han får avlagda för små, ofta tjekläder.
    Han hade fått en blixten tröja en gång, ny tror jag, och han va så stolt och glad och visade den när jag kom å hämtade sonen. Äntligen hade han en sån tröja som alla andra killar hade, en sån som xxx har sa han stolt och pekade på tröjan.

Ang tv-spel och datorer så nej, i den här åldern så behöver man inte ha det. Ogillar tv-spel överhuvudtaget.

Om du läser TS så ser du att jag skrev att jag inte tyckte synd om killen för att han slipper äta skräpmat, utan själva grejen om att ha något gemensamt med sina jämnåriga på dagis. Som de kan relatera till.
    Barn gillar donken, av någon anledning, lättpåverkade av reklam.

Att äta skräpmat anser inte jag vara en gåva. Det hade likväl kunnat vara att äta på stans dyraste finaste restaurang om det hade varit alla barns favorit.
  • u77
    Lykka skrev 2011-04-08 10:25:42 följande:
    Varför säger du ens sånt på dagis när de andra barnen hör?! Jag berättar alltid om det roliga vi ev ska göra efter dagis när vi kommit ut ur porten! Hur kul är det att höra att ens kompis ska på lekland, simhall, McD eller what ever om man själv har två timmar kvar på dagis och ska direkt hem och ha kvällsrutiner och sen sova! Dagisbarn är ju små!
    Nu är ju inte det frågan i ts, och detta har jag svarat på tidigare. Se inlägg 158.
  • u77
    MammaG skrev 2011-04-08 12:59:58 följande:
    Efter en viss ålder spelar det ju ingen roll vad man själv säger och inte. Barnen berättar själva om sådana saker. Min son vara bara fyra när jag kom och hämtade honom en eftermiddag då han och en treårig kompis var djupt inbegripna i en diskussion om glass; när man fick äta det, vilken som var bäst och när de ätit glass senast
Svar på tråden Ni som bojkottar McDonalds, varför?