Inlägg från: Sven Justus |Visa alla inlägg
  • Sven Justus

Ni som bojkottar McDonalds, varför?

Driftwood skrev 2011-04-06 14:07:05 följande:
    Jag bojkottar alla icke statliga företag.
    Och jag som gör tvärtom. Bojkottar allt statligt skit. Eftersom valfrihet föder segregation. 
  • Sven Justus

När min son föddes sa jag tre saker till honom:

- Du kommer att bli en bättre person än genomsnittet 
    - De flesta i din omgivning kommer att avundas dig
    - Jag eller mamma kommer aldrig att ta med dig till McDonalds.

Alla tre löftena har infriats.  

• Sven Justus
    Diablo skrev 2011-04-07 08:48:10 följande:
    Vi åker inte till McD för vi gillar inte maten, smakar skoslula. Och vet ni, det tycker våra barn också! Förstår inte snacket om gemenskapen, det finns andra gemenskaper man kan utveckla, men att banet skulle gå miste om något för att vi inte äter på McDs är löjligt i mina ögon.
    Precis min tanke också...vad är det gör jävla gemenskap som finns på McDonalds? Tragiskt om man använder McDonalds för att finna gemenskap för sig själv och sina barn. 
  • Sven Justus
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-07 14:53:43 följande:
    Jag gillar inte företaget, även om vissa av deras produkter är klart mumsiga. Well. Mumsiga på ett skräpmatigt vis. :P

Jag gillar inte hur de hanterar sina anställda, att de skövlar regnskog för att föda sina nötkreatur och att de är ett storföretag.
    Du gillar inte McDonalds för att det är ett stort företag?
  • Sven Justus
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-07 14:56:50 följande:
    Ehm, det var ett av tre skäl, ja. :P
    Är det just McDonalds storlek du inte gillar, eller sorterar alla stora företag in i samma fack?
  • Sven Justus
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-07 15:47:56 följande:
    Beror på företaget och dess struktur förstås, men över lag är jag skeptisk till multinationella korporationer. Tyvärr har man inte alltid ett val (eller ett val man kan leva med), men jag kan undvika MacD, då det finns mindre, lokala varianter. Dessutom föredrar jag Max eller framför allt Sibylla (eller liknande) om jag får välja fritt. Men visst händer det att jag blir sugen på en fulburgare, eller är för hungrig för att minnas mina principer. Men jag undviker McD så gott jag kan.
    Får jag fråga varför du är skeptisk till multinationella företag?
  • Sven Justus
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-07 16:02:41 följande:
    För att de ofta har alldeles för mycket makt för vårt (och till syvende och sist sitt eget) bästa. De kan skita i saker som konsumentmakt, demokrati, ansvar och etik (och de måste ha skitit i dessa för att ha lyckats bli multinationella jättar till att börja med, oftast), och bara bry sig om vinstmarginalerna.

Visst, man kan argumentera för att det är deras jobb, men det gör det inte mer rätt än att en professionell lönnmördare dödar folk. Det är också ett jobb. Det gör det inte OK att agera kontraetiskt.
    Jag tycker det är helt vansinniga åsikter du har, men jag vill inte starta ngn debatt kring detta så jag känner mig nöjd. 
Svar på tråden Ni som bojkottar McDonalds, varför?