Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Ni som bojkottar McDonalds, varför?

Jag gillar inte företaget, även om vissa av deras produkter är klart mumsiga. Well. Mumsiga på ett skräpmatigt vis. :P

Jag gillar inte hur de hanterar sina anställda, att de skövlar regnskog för att föda sina nötkreatur och att de är ett storföretag.

Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Sven Justus skrev 2011-04-07 14:54:48 följande:
    Du gillar inte McDonalds för att det är ett stort företag?
    Ehm, det var ett av tre skäl, ja. :P
  • Dorian Ertymexx
    erica90 skrev 2011-04-07 15:02:14 följande:
    dricker du coca cola?;P
    Jobbar hårt på att låta bli. Allt mindre, faktiskt. När jag är och det blir läsk (vilket det mest blir då jag inte gillar kaffe eller te och är intolerant mot både laktos och vissa fruktdrycker) så blir det cola ibland, eller fanta. På vissa ställen jag hänger finns inte coca cola, utan bara andra colasorter som inte är från TCCC. Hemma blir det mest "the drink formerly known as cider" för att parafrasera Prince, dvs kolsyrad pärondryck. :)
  • Dorian Ertymexx
    Sven Justus skrev 2011-04-07 15:03:04 följande:
    Är det just McDonalds storlek du inte gillar, eller sorterar alla stora företag in i samma fack?
    Beror på företaget och dess struktur förstås, men över lag är jag skeptisk till multinationella korporationer. Tyvärr har man inte alltid ett val (eller ett val man kan leva med), men jag kan undvika MacD, då det finns mindre, lokala varianter. Dessutom föredrar jag Max eller framför allt Sibylla (eller liknande) om jag får välja fritt. Men visst händer det att jag blir sugen på en fulburgare, eller är för hungrig för att minnas mina principer. Men jag undviker McD så gott jag kan.
  • Dorian Ertymexx
    Sven Justus skrev 2011-04-07 15:50:11 följande:
    Får jag fråga varför du är skeptisk till multinationella företag?
    För att de ofta har alldeles för mycket makt för vårt (och till syvende och sist sitt eget) bästa. De kan skita i saker som konsumentmakt, demokrati, ansvar och etik (och de måste ha skitit i dessa för att ha lyckats bli multinationella jättar till att börja med, oftast), och bara bry sig om vinstmarginalerna.

Visst, man kan argumentera för att det är deras jobb, men det gör det inte mer rätt än att en professionell lönnmördare dödar folk. Det är också ett jobb. Det gör det inte OK att agera kontraetiskt.
  • Dorian Ertymexx
    Sven Justus skrev 2011-04-07 16:15:25 följande:
    Jag tycker det är helt vansinniga åsikter du har, men jag vill inte starta ngn debatt kring detta så jag känner mig nöjd. 
    Synd, jag är nyfiken på vad du inte håller med om. Men jag respekterar att du inte vill orda om det. :)
  • Dorian Ertymexx
    MiScHoOo skrev 2011-04-08 11:03:59 följande:
    deras mat inte halal, var fick du det ifrån??
    Det var iofs inte vad föregående skribent skrev heller, utan att de STÖDJER halal.

Varför det nu skulle vara så mycket värre.
  • Dorian Ertymexx
    IVFmamma skrev 2011-04-08 13:04:48 följande:
    Vi brukar äta på Donken, kanske 1 ggr/månad. Varför? Jag gillar det och dottern gillar det. Dock dricker hon inte läsk utan mjölk eller juice. tror inte en hamburgare är sämre än tex. mamma Scans köttbullar ur näringssynpunkt.
    Nej, men jag tror inte att någon hävdat det heller (eller har jag missat något inlägg?)
Svar på tråden Ni som bojkottar McDonalds, varför?