Psalmer och solosång till dopet?
Vi ska döpa vår dotter 30 april och nu har jag kört fast totalt när det gäller musiken. Jag hade börjat titta lite på psalmer tidigare men efter vad som hänt nu känns de inte aktuella längre.
1 mars förlorade vi vår äldste son. Han dog i sömnen och vi vet ännu inte vad som hände. Han skulle fyllt 4 år 2 mars. Begravningen var 24 mars.
Pga detta känns det inte aktuellt med psalmer som ex. "Fader, du som livet tänder", "Med vår glädje över livets under" osv.
De psalmer vi använt tidigare (och inte vill ha till dottern) är:
Dop 1: "När du ser en droppe glittra" (723) och "Upp ur vilda, djupa vatten" (386)
Dop 2: "Det gungar så fint" (606)
Begravningen: "Gud som haver barnen kär" (193)
Psalm 248 (Tryggare kan ingen vara) har varit med på båda dopen och ska vara med även nu, men vi behöver/vill ha 2 psalmer till.
Barnens kusin vill gärna sjunga på dopet och hon föreslog "Himlen i min famn", men den vill inte jag ha då jag har andra tankar och känslor förknippade med den.
Jag känner mig lite kluven eftersom jag inte vill ha psalmer/sånger som handlar om liv eller död men samtidigt inte vill att sonens död ska inkräkta på dotterns dop.
Kan tillägga att dopet var inplanerat innan dödsfallet och vi har valt att inte ändra datum.