mithrandil skrev 2011-04-06 21:39:43 följande:
Jaja.. ordmärkare!

Jag pratar inte om lydnad som man pratar om gällande hundar. Jag menar lyssnar på mina regler. Jag har inte överdrivet många, men jag vill inte att de gör saker där de kan skada sig själva. tex hoppa i soffan, klättra på bord, slåss, bitas. Ja sådana (för mig) "viktiga saker" och sen säkert några andra saker (som många kanske inte ser som nödvändiga men som känns viktiga för mig) som tex att jag vill att vi alla sitter kvar vid matbordet tills alla ätit färdigt.
jag bär ner honom och han hoppar upp igen. Lyfter ner och han upp igen.
Varje gång jag lyfter ner honom skrattar han ännu högre och gör det ännu mer.
Men när du skriver det kanske jag säger nej för många gånger, kanske räcker det med ett nej, lyssnar han inte så bara lyfta ner?
tycker barnuppfostran är så oerhört svår. försöker så gott jag kan men känner att jag inte klarar ut det.
Men så kanske många föräldrar känner. Kanske inte är något "allvarligt fel" på varken mig eller min uppfostran. kanske bara är så att ha barn helt enkelt.
Tack för dina råd.

, nej jag menade/trodde inte att du försöker få honom dresserad men jag tycker faktiskt inte att ordval är oväsentligt i sammanhanget. Det är lätt, även om man inte vill, att hamna i "lyd-mig-enbart-för-att-lyda"-facket. Det gör jag också lite då och då när jag är trött, småirreiterad och stressad.......och då möter jag verkligen inte mitt barn särskilt konstruktivt, snarare gör jag oss båda en björntjänst.
Tycker att du ska börja med att skilja på olika beteenden så att säga. Jag tycker exempelvis att det allra viktigaste att sätta gräns för är när de gör illa någon annan - bita, knuffa, slå etc. Det lägger vi större tyngd vid än att de exempelvis klättrar på bord eller hoppar i sängen. Om de är på väg eller om vi inte hunnit föregå knuffar eller slår, så avbryter vi omedelbart situationen, söker ögonkontakt och talar tydligt om (inte argt men med allvar att de aldrig får slå, knuffas eller vad det nu månde vara. Bekräftar känslan de har - ilska, frustration eller vad det nu är - och att den är helt ok, men att det aldrig någonsin är ok att göra någon annan illa.
När de gör saker som att hoppa i sängen, så gör jag olika med våra pojkar eftersom de är olika gamla och har kommit olika långt utvecklingsmässigt. Äldsta som fyllde 3 år i julas, säger jag först till att han ska gå ner/sluta. För det mesta stannar han då upp och lyssnar. Går han inte ner/slutar så säger jag till honom på nytt att jag vill att han går ner eller slutar nu, annars lyfter jag ner honom. I 9 fall av 10 gör han som jag säger i det läget. Gör han det inte så lyfter jag bort honom. Lillebror fyller 2 år i slutet av månaden. Honom lyfter jag helt sonika ner från sängen och säger i samma veva att jag inte vill att han hoppar i sängen. Att säga nej och förvänta mig att han ska följa det.....nej

. Barn gör som vi gör inte som vi säger

.
Det man måste vara medveten om är att barn har bristande impulskontroll, att det tar minst 5 år innan de har grepp om vad som är rätt och fel och framför allt kan rätta sig efter det i handling, att de undersöker omvärlden inklusive människorna i den (våra gränser, våra värderingar).........och att man får vara ihärdig och konsekvent och helt enkelt ha mycket tålamod. Det är inget som kommer över natt

.
Mitt bästa tips, och jag kämpar verkligen med mina två barn och mig själv också, tro inget annat

är:
Sätt gränser huvudsakligen genom konkret handling. Vill du inte att han ska klättra, lyft ner. Vill du inte att han ska kasta mat, ta bort maten. Vill du inte att han ska måla med kritor på väggen, ta undan kritorna. Vill du inte att han ska kasta sand på någon annan i sandlådan, ta honom en bit ifrån det andra barnet, hjälper inte det lyft ur honom ur sandlådan och gå och gunga. I samma veva säg "nej" genom att utgå från dig själ: "Jag vill inte att du klättrar på....". "Jag vill inte att du kastar mat". "Jag vill inte att du kastar sand. Det kan göra ont". etc etc.
Favoritböcker:
jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete
Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn och sig själv
Rekommenderar dem verkligen varmt

.