• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Aurora1979

kelsson: ja visst ställer dem upp men tycker inte att det är okej ändå att de ska behöva ta extra uppgifter, de stressar lika mycket som jag gör om inte mer.

Jag skyller ALLT på gravidhormoner just nu. ;) 

• Kelsson1

Jis: Sånt sätter verkligen saker i rätt viktighetsordning o får en att tänka till! Jag lärde mig att uppskatta varje soluppgång o solnedgång o allt fint naturen har att erbjuda när pappa dog... Håller tummarna för din kompis!

Aurora: Tänk på att de är ändå inte gravida och har ansvar för sig själva. De kan säga ifrån om det blir för mycket. Så ta inte på dig mer än du orkar just nu.
    Visst är det bra när vi har något att skylla på

• kasa01

JIs, fy vad fruktansvärt! Jo, visst är det som du säger... Man gnäller o klagar, sen blir man plötsligt varse att ens problem faktiskt är rätt ok i proportion. Men men, jag mår inte bättre för att andra har det sämnre, brukar jag tänka. Man får dock bita ihop ibland! Vara lite nöjd emellanåt också. hehe. Kramar till din kompis.

Kel, jag känner igen mig!!! Får kanske nån komplimang ibland, men känner mig INTE särskilt sexig just nu. Har dessutom bara två plagg jag kan ha, blev en sorglig samling paltor att packa ner inför seglingen.. Gamla T-shirts o mjukisbyxor. Trist! Inte har jag tid att handla något nu heller, får duga helt enkelt. sista par shortsen jag fick på mig sprack stax efter att jag tagit bilden jag la upp..  hehe....

Blir borta ett tag nu, kommer säkert läsa från telefonen när jag hittar täckning ute till havs. Ni får ha det så bra allihop. Stora Kramar!       

• Speck
    Kelsson: Angående de där provpaketen, man fick 4 st pampersblöjor... och är det nåt jag förstått så gör de av med  4 blöjor snabbare än nån hinner tänka "gå o handla flera".. :P Men jag köpte hem ett paket pampers och ska regga mig hos libero också så kanske jag kan få nån rabattkupong av dom också. Jag hoppas att libero sitter bättre än pampers, dels för att de är yttepytte billigare, och sen för att jag gillar liberos klubb, man får grejjer o sånt :D Pampers klubb kan jag inte så mkt om för mina vänner har använt libero hehe. Eller, mina vänners barn har använt.. eller vännerna har använt de på sina barn? Ja. Nåt sånt.

Stod i flera timmar igår och sorterade och vek kläder, stoppade undan sånt som är för tjejigt om det blir en kille och la även undan sånt jag fått som var stl 70-80, det är ett tag fram tills dess.
    Köpte som sagt även blöjor, zinksalva och barnolja igår. Asså en fråga till er som är morsor - speciell babybadtvål behövs det? För i en Vi Föräldrar tidning stod det att man badade bebisarna med barnolja i vattnet och nånannanstans läste jag att olja inte rengör lika bra som tvål och således va bättre att bara smörja med o inte tvätta i. Hur har ni gjort och har ni bara använt nån mild tvål eller köpt de lite dyrare bebistvålarna? Och speciella örontops för småbarn - använder ni sånt eller hur rengör ni öronen på barn?
    Varför har man så mycket frågor hela tiden??

Jag bäddade även barnvagnen igår, blev huuuuur sött som helst! Ville bara krypa ner däri o lägga mig. Och apropå det - ska man tvätta alla gosedjur innan man låter bebisen ha dom? Nu såhär i början kanske de inte har så stor nytta av gosedjur, men sen?    
    Ja, som sagt. Frågorna förökar sig långt bättre än vad jag o maken gjorde. 
  • Speck
    kasa01 skrev 2011-07-07 13:10:23 följande:
    Speck, gud vad fint rum ni gjort!!! Känner mig plötsligt lite usel, min son fick inte sitt rum förrän han var över 2 år... Muminfiormen syns inte så bra i profil, det är frammifrån måtten har dubblerats.Märkte det när jag tog bilden, de ser mycker bättre ut än "live versionen" hehe... BH-n är en gammal Salming jag fick när jag gjorde ett jobb för dom, super bra! använder bara dem nuförtiden.

Kom just från RUL, och allt ser toppen bra ut. Liten låg m huvudet nedåt, o fötterna upp mot min högra sida. Lustigt nog hade jag just kännt sparkar precis där, medans de kom mer nedåt igår. Kände rörelser för ca 10 dar sen, men hade sen nästan en hel vecka utan att jag kände nåt. Å andra sidan hade jag min son hemma på sommarlov, o inte mycket tid att känna efter.. Kan ju ha med det att göra.. Moderkakan låg på gränsen till att täcka för utgången, förhoppningsvis flyttar den sig uppåt när magen växer. Gör den inte det finns det risk att de får snitta, och det vill jag INTE!!

Tack =) Men inte meningen att få dig att känna dig usel, jag kan ju trösta dig med att det där rummet såg ut som ett förråd innan och det var verkligen hög tid att vi gjorde nåt åt det. Och vad jag har hört av mina vänner så är det mkt svårare "att få tummen ur" när man har småbarn dels för pengar och dels för energinivån inte är som den en gång var. Kan ju stämma bra då det dröjde till er pojk var 2 innan ni gjorde nåt :D
    "När du gjorde ett jobb åt dom"..Låter som du varit fotomodell eller nåt? Vem annars ger en kvinna en bh som har jobbat åt en liksom. :P
    I mina andra "vanliga" grav trådar för augusti är det flera som haft moderkakan så den nästan täckt "utgången"  men på samtliga har den flyttat sig uppåt när man kontrollerar i vecka 32.
  • Vickan I

Hello alla!

Speck - Vi snittade på 19 blöjor/dygnet de första veckorna!!!!! Helt galet. Han lyckads bajsa liiiite varje gång han ammade och så kiss mellan där och ja....Mkt blöjor blev det. Huggies passade sonen bäst när han var mini. Sedan har vi använt Pampers och Libero, ofta båda särskilt när sonen blev större då de fyller olika funktioner. Nu när allt såg bra ut idag så ska jag nog också våga mig ner i källaren och kika vad som finns i kläder .

Ang  bad/babyolja så sade hudläkaren till oss (sonen hade ju torra fläckar som vi trodde berodde på allergi först) att man inte ska använda olja då det torkar ut huden, fast man tror det är tvärt om. Vi använde det också innan. Bättre med bara vatten och en mild tvål på de ställen som behovs enligt den läkaren. Men alla gör/tycker olika, men för sonen blev huden bättre utan olja. Vanlig mild tvål från apoteket.

Ang tops så nej inga speciella tops. Man ska inte "in" i öronen på små som man gör på sig själv. Utan man ska bara göra rent i det yttre örat och då fungerar vanliga tops jättebra. 

Vi tvättade inga gosedjur innan. Som du säger bryr de sig inte när de är jättesmå ändå och när de hinner bli större och börja intressera sig så är man inte lika noga längre .   

Jis - Ja ibland händer saker i livet som gör att man ser annat man klagat över på ett annat sätt. Man ska inte förringa att man själv mår dåligt på något sätt och har det kämpigt. Men kan vara lite nyttigt att tänka till ibland .

Ha  det så härligt Kasa!     

Ja här är det inte mkt till komplimanger heller faktiskt Kelsson. Men jag skulle nog bli mest sur ändå när jag känner mig så långt ifrån fin som man kan komma. Vikten gör mig inget (+6 kg fast korven bara uppskattdaes till 626 g hahaha), det är som det är. Men när kläderna börjar bli trånga (magen har exploderat sedan ngn vecka tillbaka) och mitt underliv är skevt och ser ut som hej kom och hjälp mig (tack bråck) och jag får alltid skitrisigt hår som gravid som rasar av (tack bebis) och en massa äckliga hormonfinnar på bröstet och pannan....Så toppar vi det med lite svettningar av att halta efter en vild tvååring i parken och nä säg inte att jag är fin .  

EGO - Var på TUL idag och allt gick bra. Bebis ligger -10,4%, flöden och motstånd var bra och nytt TUL + massa blodprover är bokat till runt den 9/8 dvs i v29-30 någon gång. Eftersom vi har en förhöjd risk för tillväxthämning så vill de kolla tätare än nästa gång i v 32 som det annars brukar vara. Fortsatt heltidssjukskriven till den sista augusti och väntar remiss till röntgen för att kolla ljumskebråcket. Vill man röntga som gravid? Ska även få tid att träffa narkosläkaren inför förlossningen? Är det något nytt för det fick jag inte göra förra graviditeten? 

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Speck
    Vickan: Nu kommer nog inte vår bebis bli lika mini som er blev, jag räknar kallt med en bebis på runt 4kg och runt 53cm lång eller så. Det är min gissning iaf :P Men 19 blöjor/dygn är imponerande... framförallt då det var 27st/paket i de där "new born" paketen..
    Jättegrattis till att allt såg bra ut, nu kan du äntligen släppa din oro (eller? ;)) och börja göra iordning för bebis!
    Men alltså ni använde då inte barnolja i badet eller till att smörja med ?
    Jag har inte hört att det ska vara ok att röntga som gravid, men kanske de ändrat...

Kelsson: Jag grät en hel del över kroppsförändringarna också, o att jag inte fick nån bekräftelse från maken.. Men maken min ger mest komplimanger när jag lilksom "gjort mig fin" och när man bara jobbar o är trött o inga kläder passar o man ser ut som skit o mår likaså o orkar ingenting, då kan jag förstå att det inte faller honom in självmant att ge komplimanger =P Du får helt sonika be om det. :D     

Nu ska vi bort över helgen, ska till landet och imorrn ut på restaurang o fira 2årig bröllopsdag! Trevlgi helg brudar! 
  • Jis

Läsa detta, jag grät kan jag säga. Det är skrivet av Fredrik Backman på tidningen Café

Till den ganska stressade blonda kvinna i grön Volkswagen Golf, årsmodell 2004, som låg efter mig på Skälbyvägen mellan Hässelby och Barkarby och vidare mot Kista norr om Stockholm strax innan klockan 12 idag.

Jag förstår att du fann det här med att jag höll hastighetsgränsen på alla 30- och 50-sträckor oerhört provocerande. Du gjorde det ganska klart genom att köra uppskattningsvis 15 centimeter bakom min bil i närmare fyra kilometer, försöka köra om mig vid ett rödljus (innan du i sista sekund upptäckte den där Volvon och insåg att vi inte körde på en enkelriktad väg), för att sedan slutligen argt accelerera in till höger om mig när vi nådde en 70-väg och köra om mig på insidan. I drygt 100 kilometer i timmen. I bussfil.

Jag ska inte ta upp din tid i onödan, jag förstår att den är väldigt värdefull för dig. Så jag vill bara i all hast passa på att berätta för dig att för ett drygt år sedan blev jag pappa till en liten pojke. Han heter Nicholas. Han har stora bruna ögon och sin mammas ögonfransar. Han älskar bröd men är inte så förtjust i smultron. Han gömmer fjärrkontroller och tyglejon i facket under sätet på sin leksaksbil, och fnittrar så han kiknar när jag hittar dem. Det låter sådär som man tänker sig att champagnebubblor hade låtit om de fnittrat.

Jag vet ingen annan i hela världen som någonsin fått hans farfar att gråta offentligt. Eller garva så högt.

Han blir uttråkad när han inte får vara bland mycket människor, och älskar att stå i centrum. Jag antar att han har fått det förstnämnda från sin mamma, och det sistnämnda från mig. Han har hennes försiktigt mejslade kindben, och mina stora fötter. Han har fyra stora tänder i överkäken, och inte en enda i underkäken. När han blir ledsen trillar det tårar stora som pingisbollar nerför de där små kinderna. När han är sjuk vägrar han sova någon annanstans än i vår säng, med sitt huvud på sin mammas nyckelben och sina fötter i mitt ansikte. Han väcker henne genom att pussa henne på munnen, mig genom att ta mitt armbandsur från sängbordet och slå det i ansiktet på mig.

Och när han och hans mamma dansar. Herregud. De kan lysa upp ett släckt rum när de gör det.

Hans morfar är hans bästa vän. I förra veckan blev han så glad när han kom hem till oss att han kröp rakt in i en vägg. Och han har precis lärt sig gå, han är väldigt stolt över sig själv för det. I augusti börjar han på förskolan. När han ser en hund pekar han överlyckligt och vrålar ”TITTA!!!”.

Och när han skrattar. Herregud. Det är som om något rusar runt barfota på insidan av mitt bröst när han gör det.

Han satt och sov i sin bilstol på passagerarsidan när du körde om oss idag, med det där tyglejonet i famnen. Om jag inte hade bromsat när du gick över i bussfilen och sedan skar tillbaka in i min fil så är det genom hans dörr fronten på din bil hade kraschat. Jag vet inget om dig. Jag vet inte om du sett de där videoklippen på nätet om vad en bil i 100 kilometer i timmen kan göra med en människokropp av kött och blod. Och jag vet inte om du någonsin haft en ettåring sovandes på din mage, lyssnat på hans andetag, och insett hur ofattbart ömtålig den där lilla kroppen är. Jag vet inte om du älskat någonting så mycket någon gång i ditt liv att det känns som om du ska få en hjärtattack.

Men förlåt, jag kommer ifrån ämnet här.

Så hur som helst: Jag ville bara säga att jag hoppas att det där som du hade så bråttom till var väldigt viktigt.

Och att du hann dit i tid.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011