• zingoalla

Vad plantera i lång rabatt bredvid plattgång

Har en lång( 5-6 meter ) rabbat bredvid gången från huset till vägen.
    Min rygg sätter hinder för att ligga o rensa o i rabatten nu finns bara döa rosor och lite aklejjor.

Vill gärna ha rabbatten kvar då det är hemtrevligt , men behöver göra om den o få den väldigt lättskött.
    Där är sol hela dagen.
    Huset är från 30-talet så gärna något lite gammaldags.

• Svar på tråden Vad plantera i lång rabatt bredvid plattgång
  • Diablo

Kan du inte sätta tätt med lavendel mellan rosorna? Doftar underbart och passar med rosor och med huset.

Har man tur behöver man inget vett!
  • zingoalla
    Diablo skrev 2011-04-07 09:57:30 följande:
    Kan du inte sätta tätt med lavendel mellan rosorna? Doftar underbart och passar med rosor och med huset.
    Låter jättefint o jag älskar lavendel.
    Men rosorna är döda har stått där i många många år o har inte varit fina under tiden vi har bott i huset(15 år)
    Någon sa att man inte ska plantera om nya rosor i rabatt där det stått gamla utan att det blir en massa arbete med att byta jord osv

Finns det något annat som passar med lavendel?
    O kan man lägga något runt så det inte blir en massa ogräs?
  • Diablo

Du behöver inte byta jorden, bara tillsätt kompost! Jag hade nog bytat till fina nya rosor, och planterat lavendel. Sedan hade jag marktäckt med täckbark. Då förhindrar du att ogräs kommer upp.
    I dag är det dock poppis att täcka med sten men när hösten kommer och löv och smuts lägger sig på stenarna ser det lite tråkigt ut och sedan blir löven till mull som ogräset kan växa i. Nej, jag rekomenderar täckbark i ett cirka 10cm tjockt lager. Detta kan sedan ligga i flera år innan du behöver fylla på nytt.

• sänka

Håller helt med SagaLee, Lavendel och rosor är så vackert:) Eller varför inte bara Lavendel?! Det blir som en vacker, väldoftande häck.... Också på med täckbark:)

• Diablo

Absolut, det har jag längs med hela vårt hus Men tänk på att välja en härdig sort och om du vill att det doftar så leta upp en väldoftande sort, för det finns sorter som inte doftar så mycket.

• Suzy QX

Om ni ändå ska gräva upp rosor och göra helt nytt, så satsa energi på underarbetet först. Se till att ha ordentlig sarg, sen utanför sargen gräv upp och lägg stenmjöl. Du kan även lägga en remsa med täckduk i botten (ca en dm djupt och 1-2 dm brett. Finns inget bättre än en underhållsfri bänk. Sen finns många fina sorter som byter av varandra i blommning (perenner). Finns även vackra som dräper undervegetationen (perfekt för att slippa ex vattuogräs. Gräv ner avskurna hinkar för sorter du inte vill ska ta över helt i rabatten. Sätt dig ned och gör färgschema på datorn eller papper. Ta i beräkning hur höga blommor blir och när på sommaren de blommar så att inte vissa delar är döda när andra blommar för fullt.

Har du någon favoritblomma så planera in den. Gillar du doftande blommor? Ta sorter som du inte behöver pinna upp och vara rädd att vinden ska blåsa av.

Pärlhyacinter är vackra på våren men blir fula sen. Då måste man ha något som kommer upp bakom och täcker dem efter de blommat.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • och

Om du vill ha en lättskött rabatt som du dessutom ser dagligen hade jag funderat på att sätta några vintergröna buskar, helst ska en tredjedel av rabatten bestå av vintergrönt för att bli riktigt fin. Beroende på bredd på rabatten osv så fundera på om du vill ha något som är lite högre med, för att det ska bli mer spännande. Vill du att det ska blomma i rabatten så försök tänka på blomningstider, det finns ju fler månader på året än juli och augusti.

Om det har stått rosor i rabatten som har dött kan du plantera tagetes ett par år för att få bort nematoderna i jorden, jag hade faktiskt inte åkt och köpt rosor för dyra pengar och riskerat att de dör med. Lavendel är jättefint, men lavendel vill ha torr och sandig jord till skillnad från rosor, så egentligen är det ingen bra kombination.

• zingoalla

Många bra tips. Tyvärr är ekonomin väldigt dåligt så det vill ju till ett hyffsat billigt alternativ.....vad?

Täckbark låter ju smidigt, särskillt om det kan ligga länge.

Är nog lite inne på lavendel.Men jösses kommer ju att gå åt en massa plantor.
    Rabatten är ca 50 cm bred tror jag. Behöver man sätta plantorna i flera rader då?

Behöver fylla ut rabatten med kan man ta kompost jord eller drar det med sig för mycket ogräs kanske.

Hoppar över rosorna för att inte ta några risker.

Rabbaten avslutas med en stor triangel formad rabatt, där hade man ju kanske kunnat satt lkite trevliga perenna växter som blommar lite olika tider....

• och

Absolut billigast är att höra med någon granne, man brukar dela perenner då och då, så du kan kanske få gratisplantor.

Har man en så smal rabatt sätter man plantor en och en, och kompostjord blir jättebra att fylla på med.

• Suzy QX

Lupiner är något som är fint och sprider sig. Växer ju vilt lite här och där. Om du till nästa år köper frö så går det ju driva upp egna sommarblommor. Ex tagetes. Ormbunkar kan man också hitta som växer fritt. De fyller upp och ger lummig och vacker grönska.

Stenmjöl behöver inte vara dyrt och är mer bestående. Man köper det för ca 2-300 kr  per släpvagnslass. '

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Diablo

Jag köper några planter eller får av vänner och bekantar. Sedan tar jag sticklingar eller delar dem. Det tar lite längre tid. Men behöver man två hundra buxbom så är det billigare att ta sticklingar. Desutom är det roligt!

Svar på tråden Vad plantera i lång rabatt bredvid plattgång