Inlägg från: Diablo |Visa alla inlägg
  • Diablo

Vad plantera i lång rabatt bredvid plattgång

Kan du inte sätta tätt med lavendel mellan rosorna? Doftar underbart och passar med rosor och med huset.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Diablo

Du behöver inte byta jorden, bara tillsätt kompost! Jag hade nog bytat till fina nya rosor, och planterat lavendel. Sedan hade jag marktäckt med täckbark. Då förhindrar du att ogräs kommer upp.
    I dag är det dock poppis att täcka med sten men när hösten kommer och löv och smuts lägger sig på stenarna ser det lite tråkigt ut och sedan blir löven till mull som ogräset kan växa i. Nej, jag rekomenderar täckbark i ett cirka 10cm tjockt lager. Detta kan sedan ligga i flera år innan du behöver fylla på nytt.

• Diablo

Absolut, det har jag längs med hela vårt hus Men tänk på att välja en härdig sort och om du vill att det doftar så leta upp en väldoftande sort, för det finns sorter som inte doftar så mycket.

• Diablo

Jag köper några planter eller får av vänner och bekantar. Sedan tar jag sticklingar eller delar dem. Det tar lite längre tid. Men behöver man två hundra buxbom så är det billigare att ta sticklingar. Desutom är det roligt!

Svar på tråden Vad plantera i lång rabatt bredvid plattgång