• Isalel

Ang Jesper Juul. Hur gör man för att inte kränka?

Håller på att försöka bättra på min syn på mina barn och min respekt gentemot dem. Och Jesper Juul skriver en del om att man kränker barn när man inte gör som dom själva vill. (även om dom inte FÅR göra som dom vill jämt och att det hör till)

Men hur gör man då saker utan att kränka sina barn.
    Som exempel imorse, sonen satt och kikade tv innan vi skulle gå till dagis. Jag berättade för honom att det snart var dags att stänga av Tv:n och det var han helt med på. Sen så skulle vi klä på ytterkläder, och han kutar runt som en vilde och klär inte alls på sig.

Jag säger åt honom att nu vill jag att du klär på dig. Men ingen respons.
    Hur går man då vidare från det?
    Jag hatar att tjata, men kan tänka mig att om jag handgripligen tvingar på barnet kläderna så faller det också under kategorin kränkning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 10:23
    Okej! Det var ett dumt ordval med kränka! Det jag är ute efter i tråden är "steg 2" i kommunikationen om det jag vill uppnå inte uppnås :) Hur jag på bästa sätt då går vidare i sitautionen!

• Svar på tråden Ang Jesper Juul. Hur gör man för att inte kränka?
  • Kazeer

Jag tycker att det finns ett mellanting mellan att stå och tjata tills barnet klär på sig själv och att handgripligen tvinga på barnet kläderna.

Jag försöker undvika att tjata, eftersom både jag och barnen blir trötta på det. Precis som du, ser jag till att ha framförhållning och förbereda barnen på vad som ska göras. Om äldste sonen inte vill klä på sig själv utan hellre springer omkring och leker, säger jag till honom två gånger. Hjälper inte så "samlar jag ihop honom" så att han kan lugna ner sig. Oftast räcker det med att jag sätter mig på golvet och ber honom komma till mig, t ex för att få en kram. Sedan hjälps vi åt med det första plagget och därefter klär han oftast på sig resten själv.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Flickan och kråkan

Inte säger Juul att man kränker barn för att man inte gör som de själva vill?! Han trycker ju jättestarkt på det faktum att man ska sätta gränser kring den egna integriteten och absolut just säga "nej" gentemot barn.

• Isalel
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-07 12:11:22 följande:
    Inte säger Juul att man kränker barn för att man inte gör som de själva vill?! Han trycker ju jättestarkt på det faktum att man ska sätta gränser kring den egna integriteten och absolut just säga "nej" gentemot barn.
    nej det var inte så jag menade, men jag menade att om jag agerar mot hans vilja, att om jag just handgripligen håller fast honom och tvingar på honom kläderna.
  • Isalel
    Kazeer skrev 2011-04-07 12:11:20 följande:
    Jag tycker att det finns ett mellanting mellan att stå och tjata tills barnet klär på sig själv och att handgripligen tvinga på barnet kläderna.

Jag försöker undvika att tjata, eftersom både jag och barnen blir trötta på det. Precis som du, ser jag till att ha framförhållning och förbereda barnen på vad som ska göras. Om äldste sonen inte vill klä på sig själv utan hellre springer omkring och leker, säger jag till honom två gånger. Hjälper inte så "samlar jag ihop honom" så att han kan lugna ner sig. Oftast räcker det med att jag sätter mig på golvet och ber honom komma till mig, t ex för att få en kram. Sedan hjälps vi åt med det första plagget och därefter klär han oftast på sig resten själv.
    Okej! Tack för tipset!
    Det känns så svårt när man har bråttom att inte tjata och gnälla så jäkligt! Ändå försöker jag alltid vara ute i god tid...
  • Kazeer
    Isalel skrev 2011-04-07 12:14:14 följande:
    Okej! Tack för tipset!
    Det känns så svårt när man har bråttom att inte tjata och gnälla så jäkligt! Ändå försöker jag alltid vara ute i god tid...
    Jag känner igen mig
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Flickan och kråkan
    Isalel skrev 2011-04-07 12:12:28 följande:
    nej det var inte så jag menade, men jag menade att om jag agerar mot hans vilja, att om jag just handgripligen håller fast honom och tvingar på honom kläderna.
    OK, då förstår jag vad du menar. Nej, jag tycker inte heller att det är någon höjdare att handgripligen tvinga barn till något men ibland anser jag att man måste. Vad gäller kläder så har jag nog aldrig tvingat på mina barn kläder. Däremot har jag sagt att vi måste gå och antingen så går vi med kläder eller utan = kläder är ett fritt val, men gå måste vi. Det tycker inte jag är kränkande. Jag kan presentera något som är ett faktum som att vi måste gå för att vi har en läkartid att passa, eller för att brodern måste kissa eller vad det nu är. Det handlar ju om att faktiskt visa respekt för en annan persons integritet. Det är inte ok att låta storebror kissa på sig för att man tycker att det är fantastiks kul att gunga.

Jag upplever faktiskt inte att Juul säger så heller. Min uppfattning är att han snarare är noga med att man inte ska lägga någon skuld eller liknande på barnet för att det protesterar mot något det inte vill göra. Att ta på sig ansvaret själv. "JAG vill att vi går nu. Jag förstår att du tycker att det är jättekul att gunga, men nu behöver storebror kissa så nu går vi".
  • Isalel
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-07 12:20:15 följande:
    OK, då förstår jag vad du menar. Nej, jag tycker inte heller att det är någon höjdare att handgripligen tvinga barn till något men ibland anser jag att man måste. Vad gäller kläder så har jag nog aldrig tvingat på mina barn kläder. Däremot har jag sagt att vi måste gå och antingen så går vi med kläder eller utan = kläder är ett fritt val, men gå måste vi. Det tycker inte jag är kränkande. Jag kan presentera något som är ett faktum som att vi måste gå för att vi har en läkartid att passa, eller för att brodern måste kissa eller vad det nu är. Det handlar ju om att faktiskt visa respekt för en annan persons integritet. Det är inte ok att låta storebror kissa på sig för att man tycker att det är fantastiks kul att gunga.

Jag upplever faktiskt inte att Juul säger så heller. Min uppfattning är att han snarare är noga med att man inte ska lägga någon skuld eller liknande på barnet för att det protesterar mot något det inte vill göra. Att ta på sig ansvaret själv. "JAG vill att vi går nu. Jag förstår att du tycker att det är jättekul att gunga, men nu behöver storebror kissa så nu går vi".
    Näe förmodligen tolkar jag lite vilset :) Har inte läst så supermycket än men jag gillar hans grundtanke och försöker tänka lite mer ur barnens perspektiv än jag gjort tidigare, men det är en utmaning att behålla lugnet :) och tycker att det är svårt när tiden och tålamodet inte räcker, är gravid i v 28 och har en 2åring och en som snart är 5 som ibland tär lite på den lilla ork jag har efter att ha skrivit C-uppsats en hel dag :P
  • Flickan och kråkan

Jag tycker att det även är viktigt att skilja på sådant som gäller den egna kroppen och annat. Jag har nog aldrig på mina barn något som gäller den egna kroppen - typ klä på sig, borsta tänder, tvätta håret, gå på toaletten etc. - kroppslig integritet. Däremot lyfter jag utan att tveka bort dem från sängen när de står och hoppar tillsammans för att det finns en överhängande risk att det slutar med en färd till akuten, jag lyfter utan tvekan bort dem ur sandlådan om de kastar sand på andra barn om de inte ger respons på annat. Det är ju inte att kränka, inte enligt Juul heller skulle jag säga.

• Machapuchare

Skriver verkligen Juul att man kränker barnen när man inte gör som de vill?? Så har inte jag uppfattat det..
    Det viktigaste tycker jag är att respektera deras åsikter och känslor. Att bekräfta att man har förstått vad de menar, vad de vill osv. Tex genom att säga "jag förstår att du vill gunga mera men nu är det dags att gå in och äta". Det är inte kränkande!

Svar på tråden Ang Jesper Juul. Hur gör man för att inte kränka?