• Mint

Samla allt hos en bank, eller inte?

Hej på er.

Jag har i nuläget ett fondsparande som är knutet till Swedbank, lönekonto + mindre sparanden, visa-kort och internetbank hos SEB, och ett sparkonto hos Ikanobanken.

Är det här klokt, eller inte alls? Borde jag exempelvis byta ut Swedbank-fonden och flytta Ikano-kontot till motsvarande hos SEB?

Jag tänker på detta med att det ska vara bra att "skapa en seriös relation" med en bank (det var en Swedbank-anställd som sa just detta till mig idag när jag var där för att kolla lite på mitt fondsparande) inför framtida bolån och liknande. Å andra sidan borde de ju kunna se, genom att jag exempelvis visar upp kontoutdrag, vad jag har för slags tillgångar och att jag är hyfsad på att hålla i mina pengar...

Hur gör ni? Hur tycker bankpersonalen att man ska göra? Kan mitt arrangemang ovan vara till något slags problem när/om det blir dags för mig att låna till exempelvis en bostad?

• Svar på tråden Samla allt hos en bank, eller inte?
  • Lisa75

Nej, att du är kund på flera ställen ska absolut inte vara ett problem när du ska ta bostadslån. Har du inkomst och banken bedömer att du kan betala av lånet så får du som regel lånet beviljat.

De som vinner på att du samlar allt i en bank är banken. De vill sälja så mycket tjänster som möjligt till dig, därför säger din bankkontakt att du bör samla allt hos dem. Det är helt enkelt i deras intresse.

När du förhandlar bolån i framtiden kan du erbjuda dig att samla allt hos en bank, ifall det ger dig en ytterligare rabatt. Men det är inget du behöver göra i förhand.

Undantaget är möjligen om du har dålig ekonomi och bedömer att det är viktigt att du har etablerat en relation med en bank när du ska ta lånet. Så att de "känner" dig vid det laget och vet att du sköter dig.

Jag har aldrig haft saker samlade i en bank, jag gör det som är mest lönsamt för mig. Har aldrig haft problem att få lån.

• Mint

Tack för svaret!

Jag är nöjd med den kombination jag har nu, och det är ju rätt bra att ha kvar förhandlingsmöjligheten att få bättre lånevillkor genom att samla allt hos den långivande banken. Det låter klokt.

• Argo

Så länge man ligger med allt hos storbankerna är det ju skitsamma. Då kan man flytta ihop det och försöka hoppas på någon förmån. De har ändå i stort sett samma villkor och strukturer på sina proodukter.

Ska man sprida det ska man sprida medvetet till aktörer som ger en fördel. Ex bättre sparränta eller lägre avgifter för fonder och aktier.

• Mint

Jag kanske ska tillägga att Swedbank-personen som jag träffade igår inte gav mig rådet att byta till Swedbank - han tyckte att jag gott kunde stanna hos SEB eftersom det ju också är en seriös bank och det inte riktigt går att säga att den ena är "bättre" än den andra. Den seriösa relationen som han talade om verkade snarare vara den jag odlar med SEB genom att ha mina viktigaste konton där.

• skorpionen80

Den dagen vi tar bolån och någon bank erbjuder lägre ränta pga det, då byter vi och samlar allt på ett ställe. Fram tills dess har jag bara swedbank som lönebank och sparar mina pengar på en annan bank där jag får mycket högre ränta än swedbanks.

• Gladskit

Jag tycker att det smartaste är att "shoppa runt" och skaffa sig de tjänster man behöver hos den som ger bästa villkoren helt enkelt. Var finns bästa spar-räntan? Vem har enklaste och bästa internetbanken? Bästa räntan/villkoren för ditt lönekonto osv.

Nu har vi samlat en del av våra banktjänster hos samma bank i och med att de gav oss en väldigt bra ränta när vi köpte hus förra sommaren. Så nu ligger sparande till sonen, pensionssparande, lönekonto och bolån i samma bank. Däremot har vi fortfarande sparande på Avanza kvar, liksom buffertspar hos Svea Direkt.

• Lönnsirap

Jag har också allt lite utspritt! Problemen är samma som fördelarna!
    Jag gillar att ha kontakt med flera banker... Då kan man ju shoppa runt!
    Dessutom får man sämre överblick vilket jag faktiskt gillar... Lite som att gömma hundralappar hemma!

Jag förstår inte varför så många bara har en bank... Man handlar väl de flesta andra produkter där man får bäst tjänst?

Svar på tråden Samla allt hos en bank, eller inte?