Vad ta med som svensk present till ett par i USA?
Ska till Usa knappt två månader i höst och ska bo hos några släktingar. Vill ta med mig en present som är typiskt svenskt. Gärna lite olika saker...
Ska till Usa knappt två månader i höst och ska bo hos några släktingar. Vill ta med mig en present som är typiskt svenskt. Gärna lite olika saker...
Mackmyra Whiskey till far i huset och Svenskt konstglas till frun brukar funka.
Tyvärr får man inte ens ta med vacumpackade livsmedel in till USA utan särskkilt tillstånd längre. Dalahästar, kaffe och kända livsmedel (Kalles, lingonsylt, knäcke osv) finns på Ikea. Satsa på en vacker bok om Sverige och svensk mat.
Röstar också på godis! Alla mina vänner som bor utomlands köper godis när de kommer till sverige det första dom gör. Det är tydligen ett tjaskigt utbud därborta :P
Men vågar man ta med glassaker i väskan? Det är inte så kul om man köper dyra saker, som sedan går sönder i bagagehanteringen
En muslim.
Fick denna idé från en amerikansk sida där en amerikan glatt uttryckte: "They have been raping and burglarizing Sweden. Still want these cockroaches here in the US?"
Köp i alla fall inte en älgkorv på Arlanda för den kommer du bli av med i tullen i USA. Hände mig i höstas... Jag brukar ta med svenskt smågodis, gärna lite saltlakrits. Knäckebröd och lingonsylt brukar också vara uppskattat - och funkar genom tullen. Men då är ju detta till folk som varit här och som jag vet uppskattar svenska smaker.
Annars tycker jag en dalahäst och en bok med vackra sverigebilder är en bra idé. Glas funkar om du slår in det riktigt, riktigt noga.
kaffe. (de har blaskigt) Varför inte plocka ihop en sån korg med lite olika saker i, vin, kex, kaffe, godis etc.?
Köp något ifrån Kosta Boda ex glas, vas eller dyl.