Inlägg från: Stårscha |Visa alla inlägg
  • Stårscha

Tips och idéer för att få barnen att hjälpa till mer?

Piska och morot är väl de vanligaste sätten.

"Så fort det är undanplockat så läser vi saga"
    Delmål - Börja med att lägg legot i lådan, så hjälps vi åt med utklädningskläderna sedan.
    Tävling -Jag slår vad om att jag är snabbare än du på att lägga undan bilarna.
    Uppdelning - Kalle tar de blåa legobitarna så tar Lisa de gröna.

Det ÄR tråkigt att plocka undan. En del barn kan göra det självmant för att de tycker att det blir fint när det är städat och rent, medan andra tycker att det är ett onödigt slöseri med tid, eftersom de ju ändå tänkte fortsätta leka med legot imorgon.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Stårscha
    Shaun the sheep skrev 2011-04-08 10:04:30 följande:
    Precis så är min son! Han tänker liksom "Jag kommer ändå leka med det här igen om bara någon timme, jag vill inte plocka undan". Haha. Men jag ska definitivt tänka på det där med sagan, eftersom de älskar sagor.
    Smart! Det kanske går att få ordning även på mina troll
    Var inte så säker. Jag är 37, och är fortfarande ett hopplöst fall. Särskilt om jag har tänkt fortsätta läsa/sticka/bläddra i katalog/sy dagen efter...
  • Stårscha

Det jag tror att jag försöker säga är väl att man bör respektera även de barn som verkligen vill ha sina grejer kvar framme, särskilt när de blir större. Man kan ställa absoluta krav på att barnen ser till att hålla snyggt i de allmänna utrymmena som kök, hall, badrum och vardagsrum, medan man bör ge barnet större frihet att ha lite stökigt på sitt eget rum.

• Stårscha
    Mamma och Fru skrev 2011-04-08 10:11:15 följande:
    Det är motivationen till barnen vi behöver, få det tråkiga att bli en gnutta roligare.
    Jag hänger kvar, för sådana tips kan jag också behöva. Jag testade en gång att städa på fyllan med hög musik i huset, och det var faktiskt liiite roligare.
Svar på tråden Tips och idéer för att få barnen att hjälpa till mer?