Inlägg från: TheCoopers |Visa alla inlägg
  • TheCoopers

Barn mår bättre att åka baklänges i vagnen

Ja studier finns det ju om allt och man kanske inte ska tro blint på allt som som skrivs . Hur länge har man ungen i vagnen för att den ska bli stressad ? Dygnet runt ?

Vi har aldrig använt vagn speciellt mycket eftersom jag bar mina barn i sjalar och selen större delen av tiden ... men jag är alltid lite skeptisk till sådana där teorier .

Självklart är det svårare att prata och jag förstår att det är mysigare att ha barnet vänt mot sig . Men att det skulle vara farligt att ha barnet åt andra hållet ... nja kanske inte .

I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    älskarlivet81 skrev 2011-04-08 10:43:05 följande:
    Så du litar inte på forskning? Det är ju inte en forskning som visar på att barn blir stressat av att åka framåtvänt, det är ju massvis av forskning som visar på det!

Sen gör alla som de själva vill.. MEn personligen blir jag irriterad för alla tror att vi ska köpa ny vagn och vända dottern framåt så fort hon blir 1 år.. 
    Det finns mycket forskning som är vinklad .. det kanske du också vet ? Det är omöjligt att dra helt generella slutsatser om alla bebisar bara för att de i studien " visade på " sådana beteenden . Vem vet om de inte hade varit så ändå ? Vem vet det ? Hur vet de att barnet mår dåligt ?

Alla kan få forskning att visa saker som man vill att det ska vara .. ta bara amningens vara eller icke vara . Alla studier och forskning som används av rasister och nazister för att visa sin superioritet .

Jag tror det är individuellt och att det finns saker som är bra mycket värre än att åka framåt i vagnen .
  • TheCoopers
    älskarlivet81 skrev 2011-04-08 10:48:47 följande:
    Men herre gud, det är väl klart att ALLA bebisar inte mår dåligt av det, men forskningen visar att många gör det.

Jag tycker det är hemskt när så många barn åker framlänges, vill man inte prata med sina barn längre? Alla gör som de själva vill, men när någon nästa gång påpekar om vi inte ska byta vår vagn mot en sulky och vända framåt så kommer jag snäsa av dem. 
    hahah men snälla rara goda pastorn . Man kan faktiskt prata med sitt barn ändå . Dessutom .. hur mycket har du barnet i vagnen  egentligen ? 
    Man har väl inte ungen i vagnen i flera timmar i normal fall ? Så man har en himla massa tid att umgås och prata .
    Jag tycker det är ett val man själv gör som förälder - det som stör mig är alla dessa moralpinnar och studier som egentligen inte påvisar något i huvudtaget .

Du gör precis som du vill och egentligen är det väl inget att bli arg för ? Vänd henne bara inte ....
  • TheCoopers
    morochmer skrev 2011-04-08 11:31:13 följande:
    Hon skulle säkert bli ännu nöjdare med en godispåse i famnen. Och lite cola i en nappflaska.
    Tror jag inte hon skulle bli . Faktiskt .
  • TheCoopers
    älskarlivet81 skrev 2011-04-08 16:43:53 följande:
    Jag kan ha vår dotter i vagnen flera timmar vissa dagar, det beror helt och hållet på vad vi gör..

Ja, jag gör som jag vill, men blir trött på alla som menar att man "måste" vända barnet... Du gör som du vill och jag gör som jag vill, jag har aldrig sag tnågot annat..
    Ok och du menar att barnet bara ser dig i en bakåtvänd vagn ? Är man bland traffik etc så kan ju barnet faktiskt vända huvudet åt sidan ?

Jag tycker det är extremt överdrivet hela debatten men så är det ju alltid i Sverige när det gäller barnuppfostran och rätt och fel . Man är så överpedagogisk att det blir skitnödigt .

Ja fast det måste man ju inte . Så det är bara slå dövörat till precis som när folk börjar prata om att man MÅSTE amma ... det är bara att stänga av .
  • TheCoopers
    älskarlivet81 skrev 2011-04-08 16:49:29 följande:
    Vår dotter visar att hon blir orolig om hon sitter framåtvänd, hon vill ha kontakten och hon vill att man ska prata och busa med henne hela tiden hon är vaken..

Jag skulle i alla fall inte kunna kommunicera på det sättet om min dotter satt framåtvänd, då ahde jag varit tvungen att stanna vagnen för att prata med henne hela tiden, annars hade vi inte kommit någonstans
    Ok men det är din dotter och ni vet ju vad hon gillar bäst såklart ! Men alla barn är ju olika och behöver olika saker . 
    Det är ju samma om din dotter sitter i bilstol bakåtvänd i baksätet och du kör . Hon ser inte dig men ni kan väl fortfarande kommunicera ? och inte tror jag hon kommer få några skador av det heller .
  • TheCoopers
    älskarlivet81 skrev 2011-04-08 17:06:18 följande:
    Vi har en spegel i baksätet faktiskt..
    Tycker dock inte det är riktigt samma sak.. Dessutom åker vi bil väldigt sällan..
    Ja fast alla har inte det . Jo det är väl samma sak . Ungen får stirra ut i tomma intet , har ingen ansikte mot ansikte kontakt och du kan inte gulla och prata på samma sätt .
    Du åker sällan ja .. men det är många som åker mycket och länge i bilen ,

Det är precis det jag säger ... vi är individer .. barnen också . >Därför tycker jag man ska behandla barnen så och inte förutsätta att alla mår bra av samma sak . Vore fantastiskt konstigt om alla ungar var precis likadana .
  • TheCoopers
    Pemmel skrev 2011-04-08 17:53:05 följande:
    Jag tror personligen att barn mår bäst av att man är lyhörd och gör som det passar just det barnet.
  • TheCoopers
    Thursday skrev 2011-04-09 10:32:42 följande:
    Fast poängen med att ha barnet framåtvänt är ju just att barnet utsätts för väldigt mycket intryck, iaf i en någorlunda bebyggd miljö, och behöver förälderns hjälp för att begripa och förstå. Som du själv säger så är det ju knappast samma strida ström av intryck när man sitter inne i en bil tillsammans med en förälder, barnet är ju inte alls lika utsatt i bilen som i en öppen barnvagn.
    Men du i en vanlig sittvagn ta BRIO de är väl alla i princip framåtvända . Så du menar att en 3 åring inte klarar av intrycken ?

Jag tror ni överdriver ganska gravt faktiskt .
  • TheCoopers
    Pemmel skrev 2011-04-09 19:48:54 följande:
    Jag förutsatte ingenting. Jag skrev att med lyhördhet kan avgöra vilket barnet trivs bäst med, underförstått då att man är tillräckligt lyhörd för det barnets signaler. Att barn vänds framåt ändå (eller bakåt, för min del är det nästan lika illa om det är mot barnets vilja) betvivlar jag inte.
    Klart att barn sänder olika och olika tydliga signaler. Men vill man som förälder förstå så är jag övertygad om att man gör det.
Svar på tråden Barn mår bättre att åka baklänges i vagnen