• luckynumber

Lilith?

Jag äger tyvärr ingen bibel så jag vänder mig istället till er kära FL!

Jag misstänker att min religionslärare har börjat tröttna på mina ständiga frågor för hon har numera börjat ge mig en frivillig läxa på allt jag undrar över, tack säger jag och tar snällt reda på allt jag ska MEN jag hittar inga svar på om Lilith nämns i nya testamentet, det tycks som att hon är mest omnämnd i judendomen och gamla testamentet men som sagt: Nämns hon i nya?

(Om någon vill berätta ungefär vad som står så får ni gärna göra det också, jag har hört myten om att hon var Adams tvilling och ville leva som hans jämnlike men vart står det?)

• Svar på tråden Lilith?
  • Stårscha

Hon nämns i Jesaja 34:14 (vilket jag lagt på minnet eftersom jag läste Isfolket i den åldern då hjärnan var som ett läskpapper och allt fastnade). Bibeln finns för övrigt på nätet (förstås). Bibeln.se.

Det jag har hört, var att hon var Adams första fru. Men eftersom hon var en självständig varelse som inte ville underkasta sig mannen, så fördrevs hon ur paradiset. Som plåster på såren skapade Gud Eva av Adams revben, så att hon skulle vara lite fogligare.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • puss
    Stårscha skrev 2011-04-08 14:08:29 följande:

Hon nämns i Jesaja 34:14 (vilket jag lagt på minnet eftersom jag läste Isfolket i den åldern då hjärnan var som ett läskpapper och allt fastnade). Bibeln finns för övrigt på nätet (förstås). Bibeln.se.

Det jag har hört, var att hon var Adams första fru. Men eftersom hon var en självständig varelse som inte ville underkasta sig mannen, så fördrevs hon ur paradiset. Som plåster på såren skapade Gud Eva av Adams revben, så att hon skulle vara lite fogligare.

hon förvandlades till en orm.
    up yours
  • Astarte

Nej, hon är inte med i nya (jag är 99,9% säker). Hon är mer av en legend och legenden omtalas i bibeln.

• puss

har läst hela bibeln och jag kommer inte ihåg nån lilith där, faktiskt.

up yours
  • Buster78
    puss skrev 2011-04-08 14:10:39 följande:
    hon förvandlades till en orm.
    Nä hon blev nattdemon!
  • puss
    Buster78 skrev 2011-04-08 14:57:45 följande:
    Nä hon blev nattdemon!
    ok, vart står det?
    up yours
  • Buster78
    puss skrev 2011-04-08 14:58:26 följande:
    ok, vart står det?
    aha...men du, hon förvandlade sig till ormen, och lurade vem det nu va av dom att äta av äpplet i paradiset!
  • Buster78
    puss skrev 2011-04-08 14:59:47 följande:
    alltså vart i bibeln.
    Hon står inte med i NT!

Hon är en myt, enligt kristna.

Dom vill inte erkänna någon annan kvinna är Eva, som Adams första fru!
Svar på tråden Lilith?