• luckynumber

Lilith?

Jag äger tyvärr ingen bibel så jag vänder mig istället till er kära FL!

Jag misstänker att min religionslärare har börjat tröttna på mina ständiga frågor för hon har numera börjat ge mig en frivillig läxa på allt jag undrar över, tack säger jag och tar snällt reda på allt jag ska MEN jag hittar inga svar på om Lilith nämns i nya testamentet, det tycks som att hon är mest omnämnd i judendomen och gamla testamentet men som sagt: Nämns hon i nya?

(Om någon vill berätta ungefär vad som står så får ni gärna göra det också, jag har hört myten om att hon var Adams tvilling och ville leva som hans jämnlike men vart står det?)

• Svar på tråden Lilith?
  • puss
    Buster78 skrev 2011-04-08 15:01:56 följande:
    Hon står inte med i NT!

Hon är en myt, enligt kristna.

Dom vill inte erkänna någon annan kvinna är Eva, som Adams första fru!
    aha.
    up yours
  • Astarte
    Buster78 skrev 2011-04-08 15:01:56 följande:
    Hon står inte med i NT!

Hon är en myt, enligt kristna.

Dom vill inte erkänna någon annan kvinna är Eva, som Adams första fru!
    Men skriver inte Luther om det?! Jag minns inte, men jag har för mig det. . .
  • Buster78
    Astarte skrev 2011-04-08 15:05:01 följande:
    Men skriver inte Luther om det?! Jag minns inte, men jag har för mig det. . .
    Jag vet ärligt talat inte det. Det jag vet är det lilla jag hittar när jag söker på hennes namn. och som någon tidigare skrev, Sagan om isfolket, Där blir man matad med info!
  • Astarte
    Buster78 skrev 2011-04-08 15:06:58 följande:
    Jag vet ärligt talat inte det. Det jag vet är det lilla jag hittar när jag söker på hennes namn. och som någon tidigare skrev, Sagan om isfolket, Där blir man matad med info!
    Aha, nej jag vet inte heller säkert, men det ringde någon liten klocka om att jag skulle ha hört det någon gång. Men vi får låta det vara osagt.
  • Stårscha

Hon nämns förresten i Job också, vilken del han nu hör till.

Job 18:15

15Lilit intar hans hem,
    svavel sprids över platsen där han bott.
    Jes 34:14
    14Det blir ett tillhåll för ökendjur och hyenor,
    en plats där gastar möts.
    Där håller också Lilit till
    och finner en plats att vila.
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Buster78
    Stårscha skrev 2011-04-08 15:15:22 följande:
    Varför skulle han? Det vore ju som att säga att Gretas bror hette Fritz istället för Hans.
  • Buster78

Lilith var enligt judisk mytologi Adams första hustru. Eftersom hon var alltför stursk ville Adam ha en ny hustru. Gud skapade Eva. Lilith omnämns i Jesaja 34:14. Varför omnäms ett mytologiskt väsen i Bibeln som sägs innehålla sanningen från Gud? Är inte detta ett exempel som minskar Bibelns trovärdighet?

http://www.hjalpkallan.org/forum/archive/index.php?t-9409.html

• Astarte
    Buster78 skrev 2011-04-08 15:49:36 följande:

Lilith var enligt judisk mytologi Adams första hustru. Eftersom hon var alltför stursk ville Adam ha en ny hustru. Gud skapade Eva. Lilith omnämns i Jesaja 34:14. Varför omnäms ett mytologiskt väsen i Bibeln som sägs innehålla sanningen från Gud? Är inte detta ett exempel som minskar Bibelns trovärdighet?

www.hjalpkallan.org/forum/archive/index.php?t...

Jag kan inte svara på varför just Lilit nämns, men att låna gudar och myter från varandra var väldigt vanligt vid den här tiden. Du hittar ju ocskå referenser till babylonska gudar i bibeln, till exempel. Det verkar inte ha varit så petnoga.

För mig (som kristen) är det här ett tydligt tecken på att texterna inte är skrivna för att tolkas bokstavligt. Så vitt jag vet har den bokstavstroende traditionen kring bibeln inte hller funnits före ca 1850. Texterna har andra sytfen än att man ska tro på dem. Att försöka avkräva dem ett 100% sanningsanspråk är att göra våld på dem. De är inte tillkomna för att man ska tro att de innehåller Guds Ord. De innehåller folkets upplevelser av Gud, deras berättelser och traditioner, och det är så de måste läsas.
  • Buster78
    Astarte skrev 2011-04-08 15:59:52 följande:
    Jag kan inte svara på varför just Lilit nämns, men att låna gudar och myter från varandra var väldigt vanligt vid den här tiden. Du hittar ju ocskå referenser till babylonska gudar i bibeln, till exempel. Det verkar inte ha varit så petnoga.

För mig (som kristen) är det här ett tydligt tecken på att texterna inte är skrivna för att tolkas bokstavligt. Så vitt jag vet har den bokstavstroende traditionen kring bibeln inte hller funnits före ca 1850. Texterna har andra sytfen än att man ska tro på dem. Att försöka avkräva dem ett 100% sanningsanspråk är att göra våld på dem. De är inte tillkomna för att man ska tro att de innehåller Guds Ord. De innehåller folkets upplevelser av Gud, deras berättelser och traditioner, och det är så de måste läsas.
    hmm Jag borde (som jag sagt många gånger förr) läsa bibeln. Men jag gör det aldrig....Ser framför mig en bok i storlek,  sagan om ringen-triologin med alla 3 böckerna i en och pytteliten text, svåra stavelser, och paranteser hit och dit, så hmm ja jo någon gång...Frågan är när.

Och jag är ju inte troende alls!
  • Astarte
    Buster78 skrev 2011-04-08 16:10:05 följande:
    hmm Jag borde (som jag sagt många gånger förr) läsa bibeln. Men jag gör det aldrig....Ser framför mig en bok i storlek,  sagan om ringen-triologin med alla 3 böckerna i en och pytteliten text, svåra stavelser, och paranteser hit och dit, så hmm ja jo någon gång...Frågan är när.

Och jag är ju inte troende alls!
    Men du. . . inte ens jag har läst den från pärm till pärm. Jag undrar om så värst många gjort det, egentligen. Långrandiga beskrivningar av släkter, sida upp och sida ner om hur templet skulle byggas etc. . . Gäsp.

Det "viktiga" och det som kanske hör till allmänbildningen är ju själva berättelserna, och dem kan man läsa i betydligt mer lättsmälta former om man vill. Annars finns ju film. .
  • Buster78
    Astarte skrev 2011-04-08 16:14:12 följande:
    Men du. . . inte ens jag har läst den från pärm till pärm. Jag undrar om så värst många gjort det, egentligen. Långrandiga beskrivningar av släkter, sida upp och sida ner om hur templet skulle byggas etc. . . Gäsp.

Det "viktiga" och det som kanske hör till allmänbildningen är ju själva berättelserna, och dem kan man läsa i betydligt mer lättsmälta former om man vill. Annars finns ju film. .
    "passion of the christ" menar du....

Den kolla jag på en gång....OTÄCK är vad den är..Hemskt vad mäniskor är kapabla till att utsätta andra mäniskor för!
  • Astarte
    Buster78 skrev 2011-04-08 16:19:51 följande:
    "passion of the christ" menar du....

Den kolla jag på en gång....OTÄCK är vad den är..Hemskt vad mäniskor är kapabla till att utsätta andra mäniskor för!
    URK, ja! Jag älskar Roger Youngs filmer. De brukar vara trogna både bibeln och historien.

www.imdb.com/name/nm0002726/
Svar på tråden Lilith?